Startside / Artikler / CEO’ens tilbageblik på 2019

CEO’ens tilbageblik på 2019

Skrevet d. 30-12-2019

Af Nicolas Zangenberg

Jeg kigger tilbage på året, der gik. Jeg ser på, hvad vi er gået igennem i Zangenberg & Partners, men vi så også nogle trends i den digitale verden, som jeg vil fremhæve.

Året startede med at Zangenberg.com, a-better-traffic.com og Reputation People blev slået sammen til Zangenberg & Partners. Det gjorde vi samtidig med, at jeg havde 20-års jubilæum i den digitale verden. 2 fluer et smæk. Det kom der blandet andet denne artikel ud af i Markedsføring

Sammenlægningen og processen kan man se som vores egen digitale transformation, som vi havde arbejdet på siden foråret 2018. Vi har altid arbejdet i strukturer og processer, men vi er blevet endnu mere struktureret, og det gør, at vi mindsker fejl og spild mere end nogensinde for vores kunder. 

Samtidig med det nye navn fik vi også ny identitet, nyt logo, webside, mission og ikke mindst vision.

Struktureringen, navneskiftet og ikke mindst den nye identitet blev gennemført med min erfarne mentor Nico Schou på sidelinjen. Nico har bl. a. været CEO for Kunde & Co, Y&R og Grey. Nico’s erfaring og sparring var en tryghed at have med på rejsen.

Vi er flyttet i nye lokaler i Ny Vestergade 5, København K. Her har vi etableret os i et gammelt byhus en placering midt i København, som vi vidste, vi ville blive glade for, men ikke så glade, som vi er blevet.

Væksthusene har løbende over året hjulpet os med at sikre, at vi havde det rette fokus i forhold til vækst. Som et led i vores vækstplan fik vi i august ansat en CCO nemlig Sami Akray. Sami kom fra en stilling som Skandinavisk Marketingdirektør (CMO) hos Lyreco. Efteråret har vi brugt på at få kørt Sami i stilling. På baggrund af potentielle kunders og samarbejdspartners tilbagemeldinger regner vi med at kunne se resultatet af efterårets aktiviteter i løbet af 1. kvartal 2020. 

Vores relation til Google og Facebook er tættere end nogensinde. Ved brug af værdifulde data, sparring og dygtige kontaktfolk hos Google og Facebook, som vi kun får stillet til rådighed kvag vores unikke position på det danske marked, har vi i fællesskab skabt de bedste resultater for vores kunder i 2019.

I løbet af året har vi også etableret samarbejder, så vi dækker alle områder indenfor digital marketing. Vi har nemlig erfaret, at vores kunder stiller krav til at have alt samlet et sted og have én fast kontaktperson. 

Vi siger:

I har en digital toolbox,
og vi har en
Tilsammen kan de få ting til at flytte sig.

Jeg vil benytte lejligheden til at omtale nogle af de vigtigste tendenser, som har præget året 2019 indenfor digital marketing. Jeg har udvalgt 5.

I 2019 så vi følgende trends:

AI (Kunstig intelligens) + Machine Learning

AI og Machine learning regnes stadig for det sidste nye, og selvom at 2019 på mange punkter viste os, hvad de to buzzwords kunne, så er vi stadig langt fra, hvordan det vil se ud om få år, hvor det vil være en standard og ikke mindst et must at have indgående kendskab til. Vi har bl. a. set det indenfor Chatbots kommunikation med brugerne, Google Ads, Facebook Ads, Programmatic Display, Diverse Webshops m.m.

Google Ads (Tidligere Google AdWords) Audiences

Google Ads fik for alvor slået deres navneskifte fast i år. Det er nu sjældent, at kunderne kalder det Google AdWords, når de kontakter os.

Google havde flere nyheder i løbet af året, men et par dem, jeg vil nævne er udvidelsen af endnu flere audiences, som man kan vælge som målgrupper. En som jeg vil tage fat i er målretning mod potentielle kunder, som var interesseret i en Black Friday. 

En anden nyhed som jeg vil nævne er Lead Ads Extension, som jeg selv har ventet længe på, og som flere af vores kunder allerede nu har fået implementeret med succes.

Flere og flere kigger mod udlandet

Vi har i 2019 set den trend, at mange virksomheder søger udover Danmarks grænser. Vi har i 2019 udover Danmark udarbejdet kampagner på flere kanaler i følgende lande:  USA, England, Tyskland, Belgien, Spanien, Sverige, Norge, Østrig, Italien samt m.fl. 

Virksomhederne vi har hjulpet har både været på B2B og B2C markedet. Årsagen til B2C virksomhederne søger til udlandet kan være frygten for Amazon’s dominans, når de etablerer sig i Danmark. Rygterne siger, at de vil tage 40% af markedet.

Satser på flere kanaler

Kunderejsen stiller krav til at forbrugerne rammes på flere kanaler end tidligere. 

Tidligere kunne man nøjes med Google Search Ads. I dag bliver man nød til at kombinere denne kanal med display ads, Facebook, e-mail marketing m.m. for at være tilstede under hele kunderejsen og ikke risikere at miste brugere undervejs.

Det er vores erfaring, at mange marketingansvarlige har taget det ikke kun at satse på én kanal, men flere til sig i 2019. 

Attribution modelling vigtigere end nogensinde

Vi ser, at mange virksomheder har taget attribution modelling til sig. Den komplekse kunderejse har gjort, at ikke kun en marketingkanal kan have indflydelse på salget. Derfor bliver man nød til, at måle på samtlige kanaler, som deltager på kunderejsen. Vi arbejder typisk med positionbased eller linear. Vi mener at disse to modeller giver os det bedste billede af de kanaler, søgeord m.m. der skal satses på.

Det var mit tilbageblik på 2019. Generelt et rigtig spændende og indholdsrigt år. 

Næste gang du hører fra os. Vil jeg kigge ind i krystalkuglen og give mit bud på, hvilke trends, som vil præge digital marketing i 2020, samt noget af det, som vil ske i løbet af året i Zangenberg & Partners.

Skriv til Nicolas

Har du brug for et tilbud? Vil du lære os bedre at kende? Udfyld formularen og bliv ringet op!