Et kig i krystalkuglen for 2020?

Jeg vil starte med at ønske dig et godt nytår, og håber du har haft en god jul med familie og venner.

Julen er for mit vedkommende brugt til at planlægge 2020 og ikke mindst se på de trends, som vi vil opleve i løbet af det kommende år. 

Sidst du hørte fra mig kiggede jeg tilbage på 2019. Nu vil jeg i stedet kigge frem på 2020. Dels åbne op for lidt af det, som vil ske i Zangenberg & Partners, men også kigge lidt på de nye tendenser og trends indenfor digital marketing.

Zangenberg & Partners anno 2020

I februar regner jeg med at modtage mit diplom fra Harvard Business School, hvor jeg i efteråret blev optaget på deres ”Mastering Growth” program. Et omfattende program hvor jeg dybdegående har beskæftiget mig med emnet at skabe og beherske vækst. 

Det er noget, som vores kunder vil kunne booke mig til. Dels i form af stategien bag, men også til implementering af selve strategien. Ikke blot salgsmæssigt, men også det at gøre virksomhedens organisation klar til en vækstrejse for det er lige så vigtigt.

Marts måned vil byde på flere ting. Forlaget Samfundslitteratur har spurgt, om jeg har lyst til at være Co-author på en bog om markedsføring, som skal bruges som undervisningsmateriale på videregående uddannelser i Danmark. Jeg har skrevet om emnerne Google Ads, SEO og Google Analytics. Endvidere kommer jeg med en række gode råd omhandlende Facebook annoncering. 

Forlaget vil i forbindelse med udgivelsen af bogen kickstarte boglanceringen med et arrangement, som du vil høre mere om. Du vil også få muligheden for at købe bogen.

Marts måned byder på en dag, hvor vi er indbudt af Dansk Industri til at tale om synlighed på nettet. Vi vil være taler på i alt 4 arrangementer magen til disse i løbet af året 2020. Arrangementerne finder sted i hele landet.

Vi har i løbet af efteråret 2019 forberedt første kvartal og har allerede nu mange spændende møder. Det kan være god idé at reservere din plads i kalenderen allerede nu. Det gør du ved at trykke på dette link og sende mig en mail!

Digital marketing anno 2020

Jeg har også lovet at kigge ind i krystalkuglen og komme med mit bud på, hvad vi vil se i 2020 af tendenser og trends indenfor digital marketing. Jeg har udvalgt nogle stykker:

Google Ads og Facebook Ads

Google Ads (Search Ads, display ads, shopping mm) og Facebook Ads vil begge fortsætte deres fokus på kunstig intelligens + Machine learning. Vi vil gennem vores tætte relation med de to marketingplatforme videreudvikle vores viden. Google Ads vil helt sikkert komme med flere former for fastlagte audiences. Facebook Ads vil komme med flere nye annonceringsforslag.

Chatbots

Automatisk besvarelser af brugeres henvendelser i Facebook messenger, WeChat mm vil fortsætte i 2020. Kommunikationskanalerne vil via kunstig intelligens blive endnu bedre til at svare uden at der sidder en fysisk person i bagved, som kun er i nærheden når robotten ikke selv kan svare.

Amazon

Bliver 2020 året hvor Amazon går ind i Danmark? Vi venter spændt og er allerede parat til at hjælpe vores kunder ud på dette medie. Man siger, at de vil tage op mod 40% af detailhandlen, så detailhandlen har god grund til at frygte kæmpen. Vi oplever at mange virksomheder søger udenlands for at gøre sig klar til at hente den mistede omsætning. 

Automation flows

Data, kunstig intelligens og Machine learning hænger tæt sammen. Det er også det som er grundessensen i automation flows. Vi vil indenfor alle marketingdiscipliner se en udvikling, som indeholder automation flows. Det kan være personaliseret e-mail marketing, hvor der automatisk genereres e-mails på baggrund af adfærd eksempelvis: til de bedste kunder eller på baggrund af interesser, kliks mm. 

LinkedIn Ads

Det er lidt spændende om LinkedIn nogensinde får rigtig fat i marketingcheferne. Ingen tvivl om at LinkedIn kan målrettes effektivt, men det er også en dyr kanal. Jeg tror på, at de stigende priser indenfor øvrige kanaler (Google Ads + Facebook) kan være med til at virksomhederne prøver LinkedIn af i 2020.

Voice-Search

I takt med at der sælges flere og flere Google Home, Amazon og Apple Homepod vil der også være basis for flere og flere voice-search. Det vil derfor være en fordel, hvis du allerede nu optimerer din webside til denne kommunikationsform.

I 2022 vil VOICE-Seach Handel stå for 240 miliarder $ på verdensplan. Så det er et kæmpe potentiale denne kommunikationsform har. De 240 milliarder $ svarer til en markedsandel på 18%.

Om det bliver i 2020 Voice-search får sit gennembrud vil vise sig. 

20% af alle søgninger er stammer fra en base på 25 ord.

Ovenstående var mit bud på nogle af de tendenser og trends, vi vil se i 2020. Det bliver spændende at følge dette år.