Kanaler skal håndplukkes som jordbær

 

En udfordring for moderne virksomheder er at vælge den rigtige kanal til deres marketingbudskab. Dette skyldes, at der som følge af den massive udvikling af teknologi findes et hav af kanaler med forskellige potentialer inden for digital marketing. 

Du ønsker at være sikker på, at den tid og de penge som du investerer bruges på de mest indflydelsesrige kanaler og med den bedste strategi. Samtidig er det ikke alle, der har mulighed for at ansætte en fuldtids marketingspecialist. Så hvordan finder du vej i junglen og vælger de marketingkanaler, som vil give dig et lovende investeringsafkast?

I det følgende blogindlæg vil vi guide dig til, hvordan du bør dirigere din marketingindsats og opmærksomhed for at få det bedst mulige afkast.

Først og fremmest, hvad er en marketingkanal?

En marketingkanal er en platform, som anvendes til at kommunikere et budskab til din målgruppe. Når du skal vælge de rigtige kanaler, er det vigtigt først at have styr på de essentielle principper, som understøtter al marketing. Disse principper er:  

  • Identificér dine kunders behov og mangler
  • Vælg de kanaler, hvor dine målgrupper færdes
  • Kommunikér dit marketingbudskab 

Hvilke kanaler burde du have til overvejelse?

Det kan være svært at vælge det helt rigtige marketingmix, når der findes så mange kanaler at vælge imellem. Dit endelige marketingmix bør først og fremmest være baseret på dit marketingbudget, men naturligvis også andre overvejelser, som vi løbende vil gennemgå. 

Når du skal vælge dit marketingmix, anbefaler vi, at du bliver bekendt med termerne ’frekvens’ og ’rækkevidde’. Frekvens refererer til antallet af gange, din besked er blevet eksponeret for dit publikum, hvor rækkevidde refererer til det estimerede antal af kunder, som du henvender dig til.

Hvis du oplever, at du gennem en kanal ikke henvender dig direkte til dine kunder eller, at dine kunder ikke bliver eksponeret for dit budskab ofte nok, så er kanalen formentlig ikke den rette for dig. 

 I din research efter den rigtige kanal bør du stille dig selv følgende spørgsmål: 

  • Når jeg min målgruppe gennem kanalen?
  • Passer kanalen til mit budget?
  • Gør kanalen det muligt for mig effektivt at kommunikere mit budskab?
  • Kan jeg måle på min indsats?
  • Passer mine udvalgte kanaler sammen?

Nøglen til succes er at være konsistent med dit budskab.

Når du engang har fået valgt dit marketingmix, så er næste step at sørge for, at dine budskaber på tværs af kanalerne er de samme. Det gode marketingmix bruger kanalerne til at sørge for, at dine budskaber forbliver i tankerne på dit publikum. 

At måle på din indsats

At mislykkes med at måle på effekten af marketingindsatsen gennem kanalerne og på det dertilhørende investeringsafkast er en fejl, der opstår ofte. Når du skal måle, om din marketingindsats har været succesfuld, så findes der fire målinger, som er essentielle. 

Det er vigtigt at måle om du har 

  1. Forhøjet brand awareness. 
  2. Flere leads.
  3. Øget salg.
  4. Øget trafik til dit website. 

Hvis du herefter oplever, at en kanal ikke har genereret et positivt investeringsafkast, så bør du først og fremmest undersøge hvorfor, og om du bør fortsætte med at have denne kanal som en del af din marketingmix.

Vil du have hjælp til at vælge dit marketingmix?

Vi, hos Zangenberg & Partners, er eksperter inden for digital marketing og har mere end 20 års erfaring. Zangenberg & Partners er Google Ads certificerede og tilbyder rådgivning til opsætning, tilpasning og optimering. Ring til os på 7020 4838 eller send os en mail for at høre mere!

Skriv til Nicolas

Har du brug for et tilbud? Vil du lære os bedre at kende? Udfyld formularen og bliv ringet op!






  • Luk menu ✘