Startside / Strategi / Planlægning med årshjulet

Planlægning med årshjulet

Skrevet d. 07-09-2019

Af Sami Akray

Efter snart en måned i partnerskab med Zangenberg & Partners mødes jeg ofte af spørgsmålet om, hvilke typiske udfordringer jeg har oplevet hos vores kunder.

Selvfølgelig er der masser af udfordringer på området for digital markedsføring. Men det er faktisk mit indtryk, at rigtig mange virksomheder, også mindre og mellemstore, er meget bevidste og vidende om vigtigheden af at implementere SEO og SoMe i deres strategi, ligesom at de har en grundlæggende forståelse for, hvad begge områder drejer sig om. De skal blot hjælpes lidt på den udførende del og på analyse og indsigt.

Derimod har jeg relativt ofte oplevet små og mellemstore virksomheder, som reelt set ingen planlægning for deres digital tilstedeværelse har. Og, i fald de har det, er den kortsigtet. Ofte begrænser det sig til, hvad der skal postes næste uge og hvor. Konsekvensen heraf bliver, at der arbejdes mindre målrettet og effektivt. 

De fleste af os, der har arbejdet med marketing, kender til anvendelsen af årshjulet i forbindelse med planlægning af markedsføringsindsatser. Årshjulet er bestemt ikke noget nyt, tværtimod, men det er fortsat et yderst anvendeligt redskab, når der skal planlægges, sikres samspil mellem aktiviteter, skabes overblik og dannes basis for analyse og indsigt. Særligt er det relevant i forbindelse med digitale kampagner, hvor frekvensen ofte er hyppigere og på flere kanaler, og det derfor kan virke mere komplekst og uoverskueligt at bevare overblikket.

Årshjulets relevans styrkes desuden af, at værktøjet har nogle designmæssige fordele at trække på. Dets grafiske udtryk virker motiverende i et mødelokale eller i åbent kontorlandskab. Som ophæng, bliver det en overskuelig påmindelse om, hvad medarbejderne arbejder hen imod, og det fremhæver, at delmål er vigtige i realiseringen af den pågældende organisations mål og vision. Ligeledes giver det et indblik i, hvornår der er travlt på arbejdspladsen, og hvornår der er et større frirum til at påtage sig ekstraopgaver. 

Det er faktisk ikke så vanskeligt at komme i gang med årshjulet. Man kan selvfølgelig tage fat i Zangenberg & Partners, vi hjælpe meget gerne, men der findes rent faktisk masser af softwares, der kan hjælpe dig rigtig godt på vej. 

En lille ”added benefit” er, at det digitale årshjul er et glimrende dialogredskab internt i virksomheden. Både til planlægning og diskussion i marketingafdelingen men også i samspillet mellem salg og marketing.

Og så er det en gave for os i Zangenberg & Partners, når kunderne har lavet årshjulet og vi kan rådgive, vejlede og styre indsatserne ud fra planen.

Skriv til Nicolas

Har du brug for et tilbud? Vil du lære os bedre at kende? Udfyld formularen og bliv ringet op!