Det vigtigste i alt search, uanset om det er på Google, Bing, Amazon eller andre steder, er en søgeordsanalyse. Du skal vide, hvad dine kunder søger efter, ellers kan de ikke finde dig.
En søgeordsanalyse fungerer som en dybdegående indsigt i hvilke behov, der netop er på dit marked - og hvilke behov du kan imødekomme. En søgeordsanalyse udgør byggestenen for dit videre arbejde med SEO.
Hvad er en søgeordsanalyse?
En søgeordsanalyse er det fundament, som lægger til grund for det efterfølgende arbejde med søgemaskineoptimering. Søgeordsanalysen giver et indblik i, hvilke ord potentielle kunder bruger når de søger efter produkter eller ydelser, som du tilbyder på din hjemmeside.
Hver gang du søger på Google, bruger du søgeord. Det samme gør dine potentielle kunder. Når du indtaster søgeord i Google, er det med det formål at finde det bedste svar på dit spørgsmål - at finde den bedste virksomhed eller hjemmeside til at indfri dit behov.
En søgeordsanalyse har til formål at afdække præcis de termer, søgeord, synonymer og vendinger, som din målgruppe anvender i søgningen efter netop dit produkt eller service.
Hvorfor er en søgeordsanalyse vigtig?
Det er vigtigt at have styr på hvilke søgeord, man ønsker at blive fundet på. Det gælder både hvis du arbejder med Google Ads eller SEO. Det er vigtigt for dig at vide, hvad dine potentieller kunder søger efter.
Uden en søgeordsanalyse er dine SEO tekster rent gætteri, og det vil derfor være svært at optimere dine søgninger. Du skal have lavet en analyse, for at du kan vide hvad du skal arbejde med, samt hvad der skal køres annoncering på, på Google.
Taler dine kunder og dig samme sprog?
Har du overvejet om dine kunder og dig taler samme sprog? Måske dine kunder benytter sig af andre ord i søgninger, som du aldrig selv havde overvejet.
Det kan virke uoverskueligt, hvis du selv skal analysere dig frem til alle tænkelige variationer af ord og vendinger, som beskriver dine produkter/ydelser. Tænk hvis dine konkurrenter løber med kunderne, fordi deres valgte søgeord ligger bedre til i søgemaskinen.
Ovenstående belyser vigtigheden af at tale samme sprog som sine kunder - hvilket en søgeordsanalyse hjælper dig med. Du øger derfor sandsynligheden, for at din virksomhed får de rigtige besøgende fra søgemaskinen i stedet for dine konkurrenter.
Hvilke fordele har søgeordsanalyse for SoMe
Hvorfor ikke gøre ens SoMe opslag så relevante som muligt for potentielle kunder? Ville det ikke være dejligt, hvis man kunne skræddersy ens posts på sociale medier, således at de tager afsæt i, hvad forbrugerne søger efter og dermed deres behov?
Heldigvis er der en løsning for dette, nemlig søgeordsanalyse. Søgeordsanalyse er særlig effektiv, da det giver dig mulighed for at få unik viden om kunders ”tanker” og ageren på Google.
På baggrund af analysen kan du tage afsæt i, hvad forbrugere søger efter. Disse informationer kan du med fordel inddrage i dine SoMe posts, således at dine post bliver så relevante som muligt.
Du undgår derfor at gætte på, hvad der kunne være interessant for dine potentielle kunder, men i stedet gør dine posts mere relevante – så din virksomhed netop skaber værdi for kunderne.
Produktudvikling
Søgeordsanalyse giver dig ikke blot værdifuld viden, som du kan bruge til at skræddersy din virksomheds opslag samt hjemmeside. Det giver dig også viden og indsigt i, hvilke slags produkter dine kunder efterspørger.
Tænk hvis der er kunder, som efterspøger produkter der ikke findes på markedet eller som er upcoming. Denne viden kan du gøre brug af, og som giver dig unik mulighed for produktudvikling, som du på baggrund af søgeordsanalysen ved, at der er efterspørgsel efter.
Forbedre din virksomheds position
Ved at arbejde med søgeord kan du øge din konverteringsrate, samt forbedre din hjemmesides position i Google på forretningsrelevante søgetermer. Søgeordsanalysen skaber fundamentet for din Google markedsføring.
Gode positioner i Google er et af de bedste grundlag for mere trafik, og det gør det uden lige lettere at generere flere kunder via en hjemmeside, der har besøgende. Dette vel at mærke, hvis det er de rigtige besøgende, der kommer ind på din hjemmeside.
Derfor er søgeordsanalyser en af hovedingredienserne i arbejdet med online marketing. En søgeordsanalyse kan blive brugt i utallige brancher og sammenhænge, da den giver et direkte indblik i hvad potentieller kunder søger efter, og hvor mange der søger efter dette hver måned.
Lad Zangenberg & Partners hjælpe dig på vej
En søgeordsanalyse giver dig et fundamentalt indblik i dine kunder, som du ikke må gå glip af.
Zangenberg & Partners er specialiseret i dybdegående søgeordsanalyser og digital markedsføring. Vi skaber salg, leads og synlighed på tværs af kanaler og enheder.
Hvis du har brug for en hjælpende hånd eller yderligere værdifuld indsigt, så står vi klar til at hjælpe dig.
Ring 7020 4838 eller send en mail og hør hvordan vi i fællesskab kan søgeord optimere din virksomhed.