AI til forbedret marketing

 

Dine kunder er ikke interesserede i, hvor bredt et publikum du målretter mod, eller forholdet mellem besøgende og konverteringer på din virksomheds website. Nogle kunder kan endda anse ideen om måling på ”lifetime value” som en personlig fornærmelse. 

Folk ønsker ikke at blive set som statistikker eller pengepunge; de ønsker at blive set som mennesker, individer. Dette betyder, at de traditionelle marketingkampagner kan være på vej ud. 

Moderne kunder er proaktive, informerede og bevidste om de forskellige marketingstrategier, som virksomheder bruger til at trække potentielle leads. Samtidig gør nye teknologier det muligt for potentielle kunder effektivt at beskytte sig mod de fleste outbound marketing-værktøjer, såsom e-mailmarketing, remarketing mm.  

Annonceblokerende software og mapperne uønskede e-mail og reklamemails har gjort det svært for annoncører at få deres budskaber videre til de mennesker, der holder virksomhederne kørende. 

Hvad er kunstig intelligens? 

Kunstig intelligens, også kendt som AI, er den digitale simulering af den menneskelige tankeproces. AI-programmer er i stand til at udføre begrænsede intelligensrelaterede opgaver, såsom ræsonnement, planlægning, læring, prognoser og sprog. 

Når AI kombineres med data, lagring og analysefunktioner i en effektiv CRM-løsning, kan kunstig intelligens give fantastiske resultater. 

Software til kunstig intelligens lærer ikke på samme måde som menneskelige hjerner gør, i stedet afhænger det af det, der kaldes ’maskinlæring’. 

Maskinlæring består af forskellige algoritmer, der på en computer kan programmeres til at genkende mønstre og danne konklusioner – og jo mere information der er tilgængelig, jo mere præcis bliver computeren. Jo flere data der er tilgængelige, jo hurtigere kan en AI lære. 

CRM giver AI software en næsten ubegrænset pulje af oplysninger, hvilket hjælper den med at gennemskue, hvordan man hjælper virksomheder med at opfylde kundernes behov. 

Virksomheder er afhængige af AI

Virksomheder rundt om i verden udnytter fordelene ved AI og maskinlæring. Det interessante er, hvordan virksomhederne bruger den nye viden fra AI og maskinlæring. 

Forskning viser, at 44% af virksomheder, der bruger en eller anden form for AI, er afhængige af informationen herfra til at opdage og afskrække sikkerheds-indtrængen. Men kun 19% bruger AI viden til det forudsigelige, nemlig kundeanalyse. Kun 15% bruger det til at oprette personlige marketingtilbud. 

I betragtning af de potentielle kundefordele, der er forbundet med kunstig intelligens og maskinlæring, er det klart, at de organisationer, der sætter avancerede AI-løsninger til at arbejde på kundefronten, opnår en betydelig konkurrencefordel. Dette gælder især når det kommer til marketing. 

AI oplyser marketing

79% af de bedst præsterende virksomheder har brugt marketingautomatisering i minimum to år. Det skyldes, at fordelene ved AI-forbedret marketing er svære at ignorere. AI, når den bruges korrekt og integreres med en pålidelig CRM-løsning, kan hjælpe med at løse de store udfordringer, som marketingfolk står overfor. 

Her er 5 marketingfordele som stammer fra marketing med kunstigintelligens:

1. Centraliserede data

Marketing bygger mest af alt på nøjagtige og brugbare data. De oplysninger, der er mest relevante for marketing, spredes dog ofte på flere datasiloer. AI marketingautomatisering kan hjælpe med at indsamle, organisere, analysere og segmentere værdifulde marketingdata automatisk.

Dataene kan derefter gemmes på en enkelt, centraliseret placering for let at benytte denne viden i marketingkampanger. 

2. Kundens forudsigelser

Selv blandt dem, der er kvalificerede, er det ikke alle leads, der vil reagere positivt på de samme marketing push-notifikationer. 

AI kan lære at genkende, hvilke kunder der sandsynligvis vil engagere sig, og hvilke der ikke vil, og hvordan man bedst henvender sig til hver kunde for at lette en effektiv en-til-en kunderejse. 

3. Kundesegmentering

Når det kommer til individuelle kunder, skal du kunne definere dem som grupper. AI kan gennemgå tidligere handlinger, overveje præferencer og genkende lignende adfærd på tværs af store kundepopulationer. 

Med disse oplysninger kan marketingfolk derefter oprette kampagner designet til at nå et stort antal kunder og gøre det på en måde, der er tilpasset på et individuelt niveau. 

4. Markedsføreres produktivitet

Et af de mest fordelagtige aspekter ved AI og marketingautomatisering er, at det frigør marketingfolk fra mange af de kedelige opgaver, der er forbundet med deres position. 

Ved at lade programmer for kunstig intelligens håndtere forskellige gentagne eller tidskrævende marketingopgaver, kan marketingfolk bruge deres energi på større bekymringer. Dette fører til forbedret marketingproduktivitet og mere effektiv markedsføring generelt. 

5. Timing af besked

For mange kunder er interessevinduet et, som ikke forbliver åbent længe. Marketing AI holder styr på klientpræferencer, analyserer handlinger og afgør, hvornår det bedste tidspunkt ville være at kontakte kunder med tilbud og indhold. 

Ved at levere marketingmeddelelser når kunderne er mest modtagelige, hjælper marketing AI med at optimere ROI for kampagnen. 

AI revolutionerer, hvordan virksomheder arbejder på tværs af hele organisationen, og specielt når det kommer til kundeoplevelsen. 90% af ledere bruger AI til at forbedre deres brugeroplevelse. 

At udnytte AI forbedrer effektiviteten, skalaen og spredningen af marketing operationer. AI forbedrer ikke kun dag-til-dag performance, men hjælper også med at identificere og opnå langsigtede virksomhedsmål. 

Vil du have hjælp til AI, maskinlæring og forbedring af kundeoplevelsen?

Vi, hos Zangenberg & Partners, er eksperter indenfor digital marketing og har mere end 20 års erfaring. Ring til os på 7020 4838 eller send os en mail for at høre mere!

Skriv til Nicolas

Har du brug for et tilbud? Vil du lære os bedre at kende? Udfyld formularen og bliv ringet op!






  • Luk menu ✘