B2B-virksomheders indgang til Instagram

 

Over en milliard mennesker bruger Instagram hver måned. I gennemsnit benytter hver Instagrambruger 30 minutter om dagen på denne platform, hvor mindst 80% af disse finder og undersøger produkter eller tjenester herpå. 

Vi ved, at Instagram er en stor spiller. 71% af virksomhederne er allerede at finde på det sociale medienetværk. Men at poste selfies og billeder af hunde hjælper nødvendigvis ikke med at drive en succesfuld B2B-Instagramkonto. 

Hvorfor har nogle profiler titusindvis af følgere, men ingen engagement på deres post? Hvordan kan det være, at nogle profiler poster fantastisk indhold, men stadig ikke vokser?

I dette indlæg vil vi undersøge, hvordan B2B-virksomheder kan vokse på Instagram og opnå et større publikum til deres kreative content.  

Derfor skal B2B benytte Instagram 

Instagram er en svær nød at knække for B2B-virksomheder. Mens der er 1 milliard aktive brugere på platformen, er B2B-publikummet meget mindre end på Twitter eller LinkedIn, fordi de fleste brugere ikke benytter deres personlige konti til at engagere sig med professionelt indhold. 

Der er dog stadig masser af muligheder for at finde og engagere sig med virksomheders målgrupper på Instagram. Det vigtigste er i bund og grund for virksomheder at forstå, at de ikke kan benytte samme content, som de plejer. 

På Instagram er der ikke plads til at være kedelig og tilbageholdende og poste billeder af computere og software. Virksomheder skal være mere villige til at gøre meget mere, udforske deres grænser og blive mere personlige i deres deling af indhold. 

Hvis virksomheder kan finde en måde at skabe engagerende indhold til Instagram og målrette mod deres publikum, kan de opleve fordelene ved øget brand awareness, indholdsvisninger og allestedsnærværende. 

Forstå kommunikationen på Instagram 

Engagement er altid nøglen, fordi sociale medieplatforme ønsker at holde brugere på platformen så længe som muligt. 

For at gøre dette skal platformen vise brugere det bedste indhold, baseret på brugerens interesser og præferencer. 

Kvalitetsbilleder og billedtekster

Hvad betyder kvalitetsbilleder? Det behøver ikke at betyde professionel fotografering (selvom det godt kan).  

Kvalitetsbilleder er scroll-stoppere: 

  • Realistiske billeder (ikke stock eller iscenesatte) 
  • Interessante grafiske designs 

Selvom virksomheder måske ikke vælger at gå efter skabe alle typer af indhold, bør virksomheder stadig oprette to eller tre forskellige. Det giver virksomheder chancen for at engagere sig med publikum på den måde, den enkelte bruger foretrækker. 

Vi fremhæver her fire klassiske typer af indhold, virksomheder kan poste på Instagram: 

  • Traditionelle billede opslag 
  • Korte feed-videoer (under 1 minut) 
  • IGTV-videoer (over 1 minut)
  • Stories 

Ydermere er det vigtigt at udarbejde billedtekster af høj kvalitet, hvilket inkluderer en opmuntring til publikum om, at fortsætte med at læse, og efterlader brugeren med spørgsmål som inspiration til kommentarsporet. 

Engagement

Instagram-algoritmen prioriterer engagement over alle elementer. Engagement består primært af likes og kommentarer. Det er derfor vigtigt for virksomhedsprofiler at have en god portion engagement på nye indlæg. Følgende er råd til, hvordan virksomheder kan komme i gang: 

  • Lav en engagementsaftale med virksomhedens medarbejdere, og bed alle om at like, kommentere og/eller dele et opslag, når det går live 
  • Forbliv aktiv på platformen i 30 minutter til 1 time efter opslaget og svar på eventuelle kommentarer, der kommer igennem på nye indlæg
  • Skriv billedtekster, der opmuntrer til kommentarer. Hvis det er svært at opnå engagement, så genovervej indholdet 

Udover virksomhedens egne opslag, skal marketingteamet planlægge tid hver dag til at være aktive på virksomhedens konto. Afhængigt af hvor hurtigt virksomheden skal vokse, kan der bruges alt fra 15 minutter til 2 timer om dagen på platformen, for at gøre følgende: 

  • Engagere sig i følgernes indhold 
  • Følge nye målrettede konti 
  • Synes godt om og kommenter opslag fra målgruppekonti 
  • Undersøg nye hashtags og interager med indhold fra de samme hashtags, virksomheden selv benytter
  • Opdage nye trends 

Her er vores bedste Instagram B2B-marketing tips til content creatoren 

Spørgsmålet lyder nu, om hvordan virksomheder kan skille sig ud? Hvordan kan virksomheder øge antallet af visninger af indhold og skabe mere engagement med brandet? 

Omdefiner, hvad det vil sige at have et sammenhængende feed

For B2B-virksomheder er det tid til at revurdere, hvad det vil sige at have et sammenhængende feed. Virksomheder behøver ikke at være influencere eller e-handelsvirksomheder, men et sammenhængende feed virker altid, selv i B2B Instagram marketing. 

Virksomheder kan for eksempel have masser af forskellige typer indhold såvel som farver, men stadig være konsekvente i den måde, de omfavner billeder på, og i den designstil, de anvender. 

Udvid indholdsstrategien

Bortset fra formatet af indhold, skal virksomheder beslutte sig for budskabet, med indholdet de poster. 

Virksomheder bør tage et kig på, hvad konkurrenterne laver og finde muligheder ud fra, hvad de ikke gør. Virksomheder bør også se på influencers og andre konti, som den ideelle målgruppe følger. 

Følgende er en liste til inspiration over hvad virksomheder kan poste af indhold: 

  • Virksomheder er intet værd uden kunder. Derfor bør virksomheder vise deres kunders succeser frem på en måde, som andre følgere kan lære af
  • Promover virksomhedens indhold såsom blogindlæg, e-bøger, white papers og cases 
  • Del nyheder, som virksomhedens kunder og følgere går op i 
  • Giv vejledende produkttips til virksomhedens egne produkter eller tjenester 
  • Tilbyd indhold der kan belære, løse problemer, inspirere eller på anden måde kan fange publikums interesse 

At skabe fantastisk B2B Instagram-indhold kan kræve meget arbejde, men når det gøres rigtigt, giver det virksomheder mulighed for at udvide deres kundebase og skille sig ud fra konkurrenterne. 

I betragtning af den hurtige vækst af Instagram og dets forretningsvenlige publikum, kan B2B-virksomheder ikke ignorere platformen, når de planlægger deres sociale mediestrategier. 

En effektiv Instagramstrategi kan hjælpe med at styrke virksomhedens brandimage, tiltrække og pleje leads. En effektiv social mediestrategi byder på utallige fordele, så vi håber, at vores artikel kan hjælpe med at vælge den rigtige tilgang til B2B Instagram content. 

Lær af andre, følg trends, og glem ikke at levere værdifuldt indhold. På denne måde vil virksomheder være i stand til at opfylde publikums forventninger og opnå de bedst mulige resultater. 

Vil du have hjælp til at optimere din digitale tilstedeværelse på de Instagram?

Vi, hos Zangenberg & Partners, er eksperter inden for digital marketing og har mere end 20 års erfaring. Zangenberg & Partners tilbyder rådgivning af digital tilstedeværelse på sociale medier, men også udarbejdelse af contentplan samt eksekvering af denne. Ring til os på 7020 4838 eller send os en mail for at høre mere!

Nicolas
Zangenberg

CEO / Partner

Skriv til Nicolas

Har du brug for et tilbud? Vil du lære os bedre at kende? Udfyld formularen og bliv ringet op!