CTA’er skaber genlyd i B2B-horisonten

 

Enhver B2B virksomhed ønsker flere leads. B2B CTA’er er marketingverdenens ukendte helte. Men hvorfor? Det er de fordi, at de direkte påvirker, hvordan leadet vil reagere på det, virksomheden tilbyder. Dog er ikke alle CTA’er lige gode. Nogle fungerer godt, mens mange andre CTA’er ikke fungerer.

CTA’er på B2B markedet er ofte opbygget over flere touch points, grundet den lange kunderejse, som i mange tilfælde kan være op til 24 måneder.

Hvad er CTA’er?

CTA’er er en opfordring til handling, hvor man fortæller den besøgende om den handling, de skal foretage efter at have set virksomhedens indhold. Det kunne eksempelvis være landingsside, blogindlæg eller annoncer.

Hvis man ser på købsrejsen, så peger CTA’er den besøgende i retning af det første touch point i kunderejsen mod et køb.

Selvom nogle vil mene, at processen med at skabe en B2B og en B2C CTA er næsten den samme, så er dette ikke rigtigt. Dette skyldes, at deres type af leads rammer forskelligt i kunderejsen.

B2C leads er mere følelsesdrevne, hvor fokus er på at konvertere dem så hurtigt som muligt.

B2B leads har en længere købscyklus. Dette betyder, at de har brug for længere tid til at sætte sig ind i virksomhedens brand, og for at få en fornemmelse af, hvordan det vil passe ind i virksomhedens organisation. Derfor vil man også kunne opleve flere leads fra samme person på tværs af kunderejsen.

B2B CTA’er der konverterer

Hvad er så den bedste form for CTA? Det er der desværre ikke en løsning eller en perfekt formel på.

Forskellige virksomheder vil bruge forskellige strategier, alt afhængigt af købscyklussen og deres ideelle leads smertepunkt.

Der er nogle generelle retningslinjer, der kan hjælpe, når man udarbejder CTA’er. Her er nogle overvejelser til, hvordan virksomheder kan forbedre konverteringer, uanset virksomhedens branche og forretningsmodel:

Skab værdi

I modsætning til B2C leads, er der ofte flere stakeholders involveret, der er med til at træffe beslutningen om B2B køb. Disse er sammensat af personer med forskellige kompetencer og ledelsesniveauer i organisationen. Således kan strategier, der fungerer godt med B2C strategier, virke som desperate i B2B strategier. Værdi og tillid skal bevises, for at investeringen kan godkendes.

Det er derfor vigtigt at skræddersy CTA’er til virksomhedens målgruppe (stakeholders) og fokusere på at levere den unikke værdi af produkterne/serviceydelserne.

Inbound marketing er kvalificeret til at skabe muligheder uden at afbryde med salgstaler. Det er derfor vigtigt, at virksomheden skaber informativt og engagerende indhold.

“Læs vores Whitepaper om XX” kan være den handling, virksomheden ønsker, at den besøgende skal foretage, og man sikrer en højere klikrate ved at demonstrere værdi. Virksomheden fortæller, at den besøgende vil lære noget.

Specifikke og forudsigelige CTA’er

Disse CTA’er er mere troværdige. Det er vigtigt at fortælle den besøgende præcis, hvad de får, og hvad der vil ske, når de klikker på virksomhedens CTA.

Når virksomheder giver den besøgende fuldstændig gennemsigtighed, kan de stole på, at et klik på CTA’en ikke fører dem et uventet sted hen. Så i stedet for at have en CTA der lyder ”klik her for at se mere”, så skriv i stedet ”download vores seneste Whitepaper XX som kan give dig XX”.

Proaktive ord i CTA’er

Virksomhedens CTA rækker langt ud over en købsknap. Kontrasten omkring CTA’en vil have en væsentlig større indflydelse på CTA’ens succes, end triggerordene på selve knappen.

Brug imperative verber til at stimulere den besøgende til handling. Ord som ”udforsk”, ”download”, ”anmod” og ”dygtiggør dig” giver handlekraft. Virksomheder kan yderligere opfordre til handling ved at forstærke positive snarere end negative følelser.

”Send” er et ord, man ser meget på webformularer. Den besøgende udfylder oplysninger og trykker på send-knappen. Positivitet er nøglen til at vinde den besøgendes tillid, og selv en lille ændring, som at skifte til “Send”, kan ændre den måde, folk føler. Virksomheder skal vide, hvad der resonerer hos publikummet.

Placeringen af CTA’er er altafgørende. CTA’en skal placeres dér, hvor der er den største sandsynlighed for, at den besøgende vil se den, og give den et klik. Det handler om, at man skal finde en balance mellem at gøre dem synlige, men samtidig undgå, at den ikke bliver et irriterende element for den besøgende.

At lave CTA’er kan være vanskeligt. Der findes mange eksperter, samt afdelinger i virksomheder, der ikke foretager sig andet, og som kan øge konverteringsraterne. Dog kan virksomheder komme langt, ved at stille følgende spørgsmål til sig selv når der udarbejdes CTA’er:

  • Ligner CTA’en noget man kan klikke på?
  • Er CTA’en kort og præcis?
  • Opfordrer CTA’en til at handle?
  • Er CTA’en placeret korrekt – så den er synlig, uden at være et irriterende element?
  • Tilbyder CTA’en værdi?

For uden en CTA er der ingen, der kommer i kontakt.

Vi, hos Zangenberg & Partners, er eksperter inden for digital marketing og har mere end 20 års erfaring. Zangenberg & Partners er Google Ads certificerede og tilbyder rådgivning til opsætning, tilpasning og optimering. Ring til os på 7020 4838 eller send os en mail for at høre mere!

Nicolas
Zangenberg

CEO / Partner

Skriv til Nicolas

Har du brug for et tilbud? Vil du lære os bedre at kende? Udfyld formularen og bliv ringet op!