Den gode SEO-tekst

Ønsker du at komme til tops på Google, er det alfa omega at skrive gode SEO-tekster. 

 

Gode SEO-tekster gør dit website synligt over for søgemaskinerne, samtidig med du skaber værdi for læseren. Det er to faktorer, som bl. a. har indflydelse på din rangering i søgeresultaterne. 

 

Det helt essentielle i en god SEO-tekst er, at det bliver tydeligt for både Google og læseren, hvad de kan forvente at finde på din landingsside. Med udarbejdelse af den gode SEO-tekst har du rent faktisk mulighed for, at give brugeren det svar han / hun kort tid forinden har forespurgt gennem en søgning på Google.

 

Det er altafgørende, at du skriver SEO-tekster, som både Google og læseren finder værdifulde og unikke, så de vælger at klikke ind på dit website fremfor konkurrentens. Det er nu, du skal læse grundigt med, du får nemlig vores 6 bedste tips til SEO-tekster:

 

1. Brugen af søgeord 

I tekstforfatningen af SEO-teksterne skal der være fokus på brugeren og dennes intentioner. Vi behøver ikke længere at overfylde vores SEO-tekster med søgeord. Indsæt dit søgeord når det forekommer naturligt i din tekst og udskift gerne med synonymer. 

 

I starten af sidetitlen bør du inkorporere dit primære søgeord for at opretholde brugerens opmærksomhed baseret på søgningen. Når det kommer til meta-beskrivelsen, er der plads til både at benytte primære og sekundære søgeord. 

 

2. Sidetitlen  

En sidetitel er en kort overskrift, der bl. a. vises i søgeresultaterne på Google. Sidetitlen har stor betydning for din synlighed på Google, og hvor mange af brugerne, der vælger at klikke på lige netop dit link i søgeresultaterne frem for en af konkurrenternes. 

 

Derfor er din sidetitel noget af det mest essentielle, da det er førstehåndsindtrykket, du giver søgerne. Placér dit primære søgeord i starten af sidetitlen for at optimere søgeordet. 

 

H1-formatering bruges til at fremhæve dine overskrifter og fortælle søgemaskinen og ikke mindst brugerne, hvad din landingsside handler om. En side må som udgangspunkt kun indeholde én H1 overskrift. Efterfølgende kan du gøre brug af H2- og H3-formateringer til dine underrubrikker. 

 

Google forholder sig til H-tags i forsøget på at forstå strukturen og indholdet af en tekst. Title-tagget må maks. være 55 tegn og skal være unikt for hver enkel landingsside.  

 

3. Meta-beskrivelsen

Formålet med en meta-beskrivelse er, at give en præcis beskrivelse af indholdet på din side og samtidig, at indbyde brugeren til at klikke ind på dit website. Denne beskrivelse er din salgstekst overfor brugerne, der søger efter dig, dine produkter eller ydelser. 

 

Heri bør du benytte USP’er og CTA’er, som opfordrer til konverteringer. Teksten må maks. fylde 150 tegn og skal gerne indeholde både primære- og sekundære søgeord. Skriv en god tekst der gør læserne klogere på det specifikke emne. 

 

4. Øg læserens nysgerrighed

Undersøgelserne viser, at jo kortere sætninger du bruger, jo større er sandsynligheden for at læseren fanger dit budskab. Sørg for at dele din tekst op i korte afsnit med tilhørende mellemrubrikker, som giver svar på det spørgsmål, brugeren har indtastet i søgningen. 

 

Øg læserens nysgerrighed og få vedkommende til at læse videre med korte fangende sætninger. Dette kan du gøre med sætninger, der stiller spørgsmål eller sætninger, der referer til noget, som bliver forklaret senere i teksten. Gode eksempler på denne type korte sætninger får du her:   

  • Hvad betyder det så for dig? 
  • Vil du vide det allerbedste? 
  • Bare rolig! Du får løsningen om lidt 
  • Nu skal jeg fortælle dig hvorfor 

Ydermere bør du gøre brug af punktopstillinger for at skabe overblik i dine tekster. Tilføj gerne billede- og videoindhold for at forbedre brugeroplevelsen og øge chancerne for, at læseren får tygget sig igennem hele din tekst. 

 

5. Start med det vigtigste 

Du kan desværre ikke forvente, at alle læser hele din teksten. Derfor gælder det om at fange læserens opmærksomhed og få skudt de væsentlige pointer afsted så hurtigt som muligt. Disponér dit indhold, så dine vigtigste buskaber kommer til at blive præsenteret først i dine SEO-tekster.

 

Det gør du ved hurtigst muligt, at besvare det spørgsmål brugeren startede med at søge efter. Jo længere læseren kommer igennem din tekst, jo flere detaljer kommer du i dybden med, og jo mindre vigtige bliver oplysningerne.  

 

6. Korrektur 

At gennemlæse og rette fejl i en tekst inden den bliver sendt ud i verdenen, er en af dine vigtigste opgaver. Din tekst skal fremstå kniv skarpt, så teksten har potentiale til at opnå de opstillede mål. 

 

Sproglige samt grammatiske fejl skærer i øjnene hos læserne/brugerne/kunderne, og Google straffer dig for dem. Grammatikken og korrekturen i din tekster afspejler læserens indtryk af dig og din virksomhed. 

 

Har du brug for hjælp til dine SEO-tekster? 
Zangenberg & Partners tilbyder rådgivning i SEO og SEO-tekster. Ring til os på 7020 4838 eller send os en mail for at høre mere!