Den nye Facebook virkelighed med iOS 14

 

På nuværende tidspunkt sker der et stort skift mod privatlivets fred på digitale platforme. Først med Google, der har meddelt, at de gør op mod at spore cookies i 2023, og nu med en vildtledende opdatering til Apples iOS 14. 

Selvom dette skub mod mere privatliv og sikkerhed på nettet er positivt, vil det skabe mange forstyrrelser for marketingfolk i den nærmeste fremtid. 

Indvirkningen på Facebook-annoncering vil være betydelig. IOS 14.5 opdateringen er indstillet til at påvirke alt fra overvågning og optimering, til rapportering af specifikke mål og handlinger på dit website. 

Apple vil bede folk om at vælge, om de vil fravælge tracking eller ej, når de besøger et website. Hvis besøgende beslutter at fravælge, bliver Facebooks værktøjer potentielt mindre effektive til at målrette og optimere for denne person. 

Fordi Apples operativsystem har den største markedsandel, vil dette medføre en stor forstyrrelse i Facebooks annonceværktøjers evne til at opbygge store, interessebasserede målgrupper samt optimere annoncer baseret på handlinger, f.eks. som et salg eller abonnement på din e-mail-liste. 

Mens den sande virkning af Apples ændringer og det større kulturelle skift mod privatlivets fred i øjeblikket er ukendt, er der nogle specifikke ting, vi kan gøre for at forberede os på ændringerne i Facebook annoncering. 

Hvad vi med sikkerhed ved lige nu

Du kan ikke længere spore mere end 8 handlinger på dit website. Brands bliver nødt til at rangere deres udløsere efter prioritet. Heldigvis er der nogle grundlæggende metrics som ikke påvirkes, som f.eks. landingssidevisninger. 

Efter du har indstillet dine 8 topkonverteringsbegivenheder, vil du stadig være i stand til at ændre i disse præferencer. Men hvis du gør det, bliver alle dine annoncer sat på pause, og du bliver nødt til at genstarte dem, når prioriteten nulstilles. 

Dine kampagneresultater vil blive stærkt påvirket. Analytics udfyldes inkonsekvent over et 72-timers vindue, hvilket eliminerer muligheden for at spore handlinger i realtid. 

Dog vil du være i stand til at oprette to separate annoncekonti med to separate kodninger. En til f.eks. at målrette mod iOS-brugere og en til at målrette mod Android-brugere. 

Leadformularer vil ikke blive påvirket, hvilket gør leadgenerering på platformen endnu vigtigere end tidligere. Nøglen er her for din virksomhed at se på jeres digitale prioriteter og sikre, at jeres kodning, marketing, overvågning og rapportering alle driver jeres organisatoriske mål. 

I denne artikel vil vi belyse, hvordan din digitale marketing vil blive påvirket. 

Funnels 

Du er nødsaget til at rangordne dine prioriterede handlinger. Den nye måde hvorpå Facebook sporer handlinger, giver dig kun mulighed for at rapportere den sidste prioriterede handling, der fandt sted. Derfor bliver du nødt til at revidere den måde, du sporer og rapporterer dine kunders rejse på. 

Hvis du har rangeret salg som din prioriterede handling, men du også har overvåget, hvordan visning af indhold på din blog påvirker salg, skal du undersøge din tilgang igen, da Facebook kun rapporterer om købsbegivenheden i slutningen af rejsen. 

Retargeting

Svarende til funnels skal din retargeting og målgruppeudviklingsstrategi også undersøges igen. For eksempel hvis du har en brandkampagne, der sigter mod at målrette folk, der har set en video på dit website, vil du ikke længere være i stand til at målrette mod personer, der har set den video OG foretaget et køb. 

Selvom dette skaber en ny forhindring for mindre kvalificerede målgrupper, er den lyse side, at med en e-commerce kampagne behøver du ikke længere at udelukke personer, der ikke er kommet igennem salgstragten; du kan blot retarge baseret på den sidst prioriterede handling. 

Lookalikes 

Bundlinjen er at målgrupper, der ligner hinanden baseret på handlinger bliver mindre effektive. Facebook har diskuteret mulighederne for mindre, men mere præcise lookalike-målgrupper i fremtiden, men intet er fuldstændig på plads endnu. 

Den bedste modvægt her er at fordoble udviklingen af førstepartssamfundet. Mere om dette følger. 

Sådan kan du forberede dig

Selvom dette uden tvivl vil skabe frustrationer for Facebook- og Instagram-marketingfolk i de næste par måneder, vil der være en ny normal. Vi ser denne ændring som en mulighed for at strømline dine eksisterende processer og revidere, hvad dine mål og prioriteter er for dine eksisterende kampagner. 

Du kan forberede dig med Facebooks følgende ressourcer: 

  • Bekræft dit websites domæne 
  • Konfigurer 8 fortrukne webkonverteringshændelser pr. domæne ved hjælp af værktøjet Aggregated Event Measurement 
  • Sørg for at opdatere alle dine Facebook-annoncer og udviklingsværktøjer 
  • Juster din rapportering for at tage højde for den sandsynlige mulighed for, at en forsinkelse på op til tre dage kan forekomme

Hvad du skal fokusere på som det næste

Desværre er der ikke en konkret vejledning for, hvad der kommer til at ske inden for digital marketing. Men der er tre ting, vi mener du skal fokusere på for at holde dig foran i konkurrencen. 

1. Hold dig opdateret    

Skab ikke interne strukturer, strategier og processer, der ikke kan modstå fremtidige ændringer. At forstå de platforme du bruger er en nødvendighed for at opretholde kontrol, hvilket kan føre til kreativ problemløsning. 

2. Opret kanaler til førstepartsdata    

Fokuser generelt din marketing på at oprette forbindelser og relationer til dit publikum. Dette er og forbliver vigtigt. Hvis du ikke allerede gør det, skal du indsamle data direkte fra din målgruppe og kunder. Dette kan opnås via din virksomheds website, app, e-mail-lister, undersøgelser, sociale medier eller andre førstepartsmuligheder. 

Jo mere du kan stole på dine egne data, desto mindre vil du være bundet af Google, Facebook og andre platformes politikker. Når alt kommer til alt, ejer du de data, du indsamler, så privatlivets fred er minimal, forudsat at du følger CCPA og GDPR-retningslinjer på dit website. 

3. Fokusér på dit brand og dit brands historie 

Fortæl om dit brand på kreative måder gennem indhold, såsom videoer, karruseller, billeder, blogs og design. Hvis du fortæller en interessant historie, vil folk lytte.  

4. Opret og brug kundelister og Lookalike målgrupper    

Upload de førstepartsdata, du har indsamlet til Google og Facebook, og opret kundelister, som du kan målrette direkte gennem platformen. Dette hjælper med at afbøde krympningen af dine andre remarketingmålgrupper. 

Vil du have hjælp til den nye iOS 14 opdatering? 

Mangler du hjælp til at styrke din markedsposition? Vi hos Zangenberg & Partners er eksperter indenfor digital marketing og har mere end 20 års erfaring. Ring til os på 7020 4838 eller send os en mail for at høre mere på nicolas@zangenberg-partners.dk!

Nicolas
Zangenberg

CEO / Partner

Skriv til Nicolas

Har du brug for et tilbud? Vil du lære os bedre at kende? Udfyld formularen og bliv ringet op!