Er du klar til at springe ind i det nye år?

 

Året er næsten omme! Og snart starter cyklussen forfra. Det er tid til at viske tavlen ren og starte din planlægning for det nye år.  

Planlægning kan nogle gange virke som en skræmmende opgave, især når du har tidsfølsomme prioriteter eller bare har brug for en pause i slutningen af året. Men vi lover dig, at hvis du er bevidst med din planlægning nu, vil du spare stress og tid i det lange løb. 

Hvad planlægger du? 

Din marketingstrategi bør fungere som en plan for dine beslutninger i det kommende år. Som et resultat heraf bør hvert valg, du træffer for dine nye kampagner understøtte de koncepter og de kanaler, de vil blive eksekveret på, hvilke dermed skal være tydeligt understreget i din strategi. 

Hvad nu hvis der sker ændrer? Det vil du absolut opleve! Og det er derfor, din strategi vil kunne hjælpe dig. Uanset hvad der sker i det kommende år, vil din strategi hjælpe dig med at forblive tro mod din forretningsmodel og dine marketingmål. 

Derfor er det vigtigt at få planlagt din marketingstrategi nu. Den skal fungere som en grundlæggende og fleksibel guide for året. 

Følgende er vores bud på, hvordan du planlægger din marketing for det nye år.  

Først et kig tilbage på året der gik

Det første skridt til at planlægge din strategi er at træde tilbage og evaluere, hvad der virkede, og hvad der ikke gjorde efter året der gik. Du kan ikke komme videre, før du har taget din nuværende tilstand i betragtning. 

Er du tilfreds med dit salg? Opfyldte du dine mål? Hvad med dine kunder, har du kendskab til, hvem de er, og hvor de er? Performede dine kampagner som de skulle? Nåede de den ROI, som du håbede eller forventede?

Brug tid på at få et overblik over resultaterne af dine kampagner, og om du er tilfreds med disse. Hvad gik godt, og hvor er der mulighed for forbedringer? 

Dernæst bør du udføre en SWOT-analyse for at hjælpe med at afdække eventuelle blinde vinkler og aspekter af din virksomhed eller branche, som du ønsker at udnytte i det nye år. 

Meget har ændret sig i det seneste år, derfor bør du ikke holde dig til de samme analyser som fra året forinden, da disse formentlig ikke vil være tilstrækkelige. 

Opsæt mål

Når du har taget dig tid til at reflektere over din marketingindsats for dette år, skal du begynde at opsætte målbare KPI’er. Tag udgangspunkt i det, du har lært fra din evaluering, og start med at planlægge din nye marketingstrategi ved at beslutte, hvad du gerne vil opnå i det kommende år. 

Du kan eksempelvis rammesætte dine top tre marketing-fokuserede mål, og hvilke KPI’er eller indikatorer for succes, som du vil måle på. 

Selvom det er en god ting at være optimistisk omkring, hvad du vil opnå, så vær realistisk. Fortæl dig selv sandheden. At sætte mål, der ikke er opnåelige, kan reducere den overordnede produktivitet. 

Sørg for, at dine mål er specifikke og handlingsorienterede. Dine mål formodes at guide dig gennem hele året. Indstil specifikke deadlines og gennemgang af målinger for at holde sig selv ansvarlig for dine mål. 

I overensstemmelse med opsætning af mål skal du også bestemme, hvilke KPI’er der vil hjælpe dig med at evaluere succesen af din strategi. Inden for marketing kan det være vanskeligt at etablere KPI’er afhængigt af dit forretningsstadium, budgetter og tidslinjer. 

Men med enhver strategi er der visse indikatorer, der vil hjælpe dig med at holde dig på sporet for at nå dine mål. Det hele handler om ærlighed og ansvar. 

Hvad har du i pengepungen? 

Ordet budget alene kan give kuldegysninger ned ad ryggen. Det er helt forståeligt. Pengesamtalen er ofte ubehagelig, men 100% nødvendig. 

Her er nogle tips, der kan gøre dig mere komfortabel med at allokere dine marketingudgifter: 

  • Sørg for at definere alle potentielle kanaler (f.eks. software, nyt personale, annoncering, oprettelse af indhold osv.). 
  • Fokuser på kanaler der stemmer overens med dine marketingmål. 
  • Vær opmærksom på potentielle skjulte omkostninger (f.eks. undersøgelse af forbrugerindsigt). 
  • Brug penge, hvor dine kunder befinder sig. Dette kan tage lidt tid, især i begyndelsen, men brug af KPI’er vil hjælpe dig med at bestemme dine ROO’er og ROI’er. 
  • Vær ikke bange for at ændre kurs. Hvis noget ikke fungerer, som du ønsker, skal du stoppe med at betale for det. 
  • Bed om hjælp. Sørg for, at dit team er bevidst om dit budget ved at planlægge budgetindtjekning hvert kvartal eller når du føler, at det er nødvendigt. 

Har du tag om din målgruppe? 

Marketingindsats er intet værd uden et veletableret publikum. Forbrugervaner og adfærd har ændret sig i næsten alle brancher indenfor de sidste par år. 

Nu er det perfekte tidspunkt at undersøge, om dit historiske målmarked stadig er din nuværende ”rigtige” målgruppe. Det kan være værd at sende undersøgelser eller oprette en fokusgruppe for at se, hvad der har ændret sig. 

Dette kan især hjælpe, når du overvejer udvidelser, prisstigninger, reduktioner, nye kampagner eller kanaler. Den eneste måde at vide, om det er rigtigt, er at spørge. Dit eksisterende publikum har formentlig det rette svar. 

Tal med dine kunder. Det er sandsynligt, at du har måder at kommunikere med dine loyale kunder. Brug dem. Mulighederne for at høre deres meninger er uendelige. 

Når du har fundet ud af, hvor dit målmarked ligger, eller hvordan de udvikler sig, vil du være i stand til at begynde at udvikle strategier og kampagner, der taler direkte til dem og derfor konvertere med en højere sandsynlighed og hastighed. I sidste ende, er det så ikke altid målet? 

Bladr gennem din kanalguide 

Brug de specifikke metrics fra dine tidligere kampagner, og tag en databaseret afgørelse om, hvorvidt dine kanalstrategier virkede. Vurder derefter markedstendenser, branchespecifikke fremskrivninger og din viden om dit publikum, og opbyg 30-, 60- og 90-dages taktiske planer

Uanset om du bruger kompleks software eller simpelt regneark, er det her, ansvarlighed for det nye år kommer fra. Vid, at denne, ligesom enhver anden plan, fungerer som en hypotese, og vær åben for at udvikle den i overensstemmelse hermed. 

Stil dig selv spørgsmålene; 

  • Har dit marked ændret sig? 
  • Er dit publikum ældre eller yngre eller i et andet geografisk område, end du forventede?
  • Hvilken slags indhold, både organisk og betalt, fungerede bedst? 

At stille de svære spørgsmål vil hjælpe dig med at bestemme, hvor du skal allokere dit budget. For eksempel, når verden åbner sig igen, kan du beslutte dig for at bruge mindre tid på digitale kanaler og bruge flere penge på IRL-begivenheder. 

Når du bestemmer de kanaler, der vil nå dit målmarked, skal du begynde at opremse nogle handlingsrettede leverancer for at understøtte dine mål. Jo mere specifik, jo bedre. 

Når alt kommer til alt, er intet fastlagt. Hvis du begynder at udføre din hypotesestrategi, og du ikke kan lide resultatet, så skift den. Revurder dine mål, budget, målmarked, kanaler og leverancer for at hjælpe dig med at opnå ønskede resultater. 

Marketing er ikke en lille opgave, men det er afgørende for ethvert brands succes. Bare rolig, teamet bag Zangenberg & Partners kan hjælpe. Vi tilbyder rådgivning, der vil tage dig igennem hvert trin indenfor din marketingsstrategi, der vil forberede dig til at springe ind i det nye år. 

Vil du have hjælp til at optimere din fremtidige marketingsstrategi?

Vi hos Zangenberg & Partners er eksperter indenfor digital marketing og har mere end 20 års erfaring. Zangenberg & Partners tilbyder rådgivning samt eksekvering af din digitale tilstedeværelse. Ring til os på 7020 4838 eller send os en mail for at høre mere!

Nicolas
Zangenberg

CEO / Partner

Skriv til Nicolas

Har du brug for et tilbud? Vil du lære os bedre at kende? Udfyld formularen og bliv ringet op!