Er du klar til iOS 15?

 

Hvert år lancerer Apple sine nyeste produkter og opdateringer, dette år er ikke anderledes. På WWDC annoncerede Apple deres nye funktion i den kommende iOS 15-opdatering; Mail Privacy Protection (MPP). 

MPP tillader forbrugere privacy control i Mail-appen, hvilket begrænser, hvad marketingfolk kan gøre med brugernes e-mail-data. For at forberede os mest mulig på denne opdatering har vi samlet alt, hvad vi ved om, hvordan iOS 15 sandsynligvis vil påvirke e-mailmarketing, og hvordan marketingfolk kan forberede deres tilhørende strategi.

Et indblik i, hvad iOS 15 ændrer

Efter at forbrugere har haft bekymringer om personlige oplysninger online, som virksomheder kan indsamle uden samtykke, slog regeringsenhederne hårdt ned på, hvordan disse oplysninger indsamles og distribueres. 

Som førende inden for innovativ teknologi svarede Apple med MPP for at give forbrugerne magt over personlige identiteter og digitale fodaftryk. 

Når MPP er aktiveret i Mail-appen på enhver Apple-enhed, stopper den afsendere fra at bruge usynlige pixels til at indsamle oplysninger om brugeren. Dette har følgende 3 påvirkninger: 

  1. Forhindrer afsendere i at vide, hvornår en e-mail åbnes. 
  1. Usynliggør forbrugernes IP-adresser, så online aktivitet og placering ikke kan spores. 
  1. Tillader brugere at holde deres e-mailadresse privat med funktionen Hide My E-mail. Funktionen opretter randomiserede og unikke e-mailadresser, der videresender til brugernes private e-mail-indbakke. Disse unikke e-mailadresser er derfor ikke knyttet til den e-mail, som brugerne benytter til eksempel at købe produkter eller tilmelde sig nyhedsbreve online. Dog gælder Hide My E-mail funktionen kun for iCloud+ brugere. 

Efter iOS 14 opdateringen har tendensen vist sig, at mange fravælger sporing, hvorfor vi derfor forventer at det samme vil ske på e-mailfronten med iOS 15. 

MPP-indvirkning på marketingfolk

47% af alle åbninger af e-mail foregår i Apples e-mail proviter på tværs af desktops, smartphones og andre devices. Ydermere forsættes det, at 90% af alle åbninger på smartphones sker på Apples e-mail app. 

Ingen marketingmedarbejder kan derfor løbe fra, at iOS 15 vil have stor indflydelse på deres e-mail-strategi. 

MPP-pixelblokeringen ændrer fire nøgleområder for marketingfolk: 

  1. Open Optimization: Emnelinjetest og optimeringstjenester giver sandsynligvis upålidelige resultater, når din eneste evaluering er baseret på åbningsrater. Vi anbefaler at i som virksomhed kigger videre ind i KPI’er som kliks og konverteringer. Det kan være problematisk udelukkende at splitteste på åbningsrate, da e-mails med høje åbningsrater sagtens kan have færre kliks og konverteringer, end e-mails med lave åbningsrater. 
  1. Time of Open Experiences: Optimering af sendetid vil være mindre pålidelig, når åbnings tracking ikke er i stand til at bestemme abonnentengagement. ”Live” oplevelser, der leveres baseret på indsamling af abonnentdata på åbningstidspunktet (f.eks.countdowns) vil også være mindre effektive, idet countdowns ikke længere kan bestemmes som trigger af åbningen af en mail. 
  1. Open Engagement Targeting: Målretning og segmenteringsstrategier via e-mail, der benytter åbningsaktivitet vil sandsynligvis være upålidelige. Overvej derfor hvilke KPI’er du skal arbejde med fremadrettet. Vi anbefaler du begynder at måle på tal som klik og konverteringer.  
  1. Purchase Attribution: Hvis vedtagelsesfrekvensen for Hide My Email er høj, og engagement spores med en falsk e-mail-adresse, men en kunde køber med deres rigtige e-mail-adresse, vil det være svært at knytte tilskrivninger. 

Disse ændringer giver jer marketingfolk to muligheder. At fortsætte med jeres nuværende e-mailmarkedsføringsstrategi og risikere at indsamle upålidelige data, eller inkorporere nye strategier, som er tilpasset den nye opdatering. 

3 justeringer for din kommende e-mailmarketing strategi  

iOS-opdateringen styrker eksisterende e-mail-strategiske mandater, der ikke kræver brug af e-mail åbningsrater. Forbered dig på denne ændring i dataindsamlingen, ved at foretage de tre justeringer, som vi gennemgår nedenfor. 

  1. Udvid din førsteparts-datatilgang: Invester i oplevelsesplatforme, der leverer forbrugerværdi og skaber brugbare, handlingsdygtige førsteparts data. For eksempel kan du inkludere gode muligheder som loyalitetsprogrammer, interaktive digitale oplevelser (quizzer, undersøgelser, osv.), præferencecentre og DTC-platforme (direkte til forbrugeren). Du kan også drage fordel af at investere i CDP-teknologi (kundedataplatform) for at opbygge individuelle syn på forbrugerne og skabe en personlig oplevelse. 
  1. Opret problemfrie oplevelser: Forbrugerne interagerer med dit brand på tværs af alle dine kanaler – din oplevelsesplanlægning og levering skal også leveres på tværs af alle dine kanaler, ikke kun e-mail. Da vi stadig er et par måneder væk fra iOS 15-udrulningen, skal du tage dig tid til at opbygge dit content-bibliotek for at skalere personlige oplevelser og indhold. 
  1. Forbind marketing med forretningsværdi: Definer succes ved at lægge vægt på forretningsresultater fremfor digitale engagementer. Start med at gennemgå og forbedre rapporter og analyseforanstaltninger for at sikre at analyser er fokuseret på at navigere forbrugerrejsen fremad – ikke hvad der allerede ligger bag forbrugeren. 

Vil du drage fordel af en e-mail-marketingekspert?

Mangler du hjælp til at drage fordel af din e-mail-marketing? Vi hos Zangenberg & Partners er eksperter indenfor digital marketing og har mere end 20 års erfaring. Vi holder os opdateret på iOS 15 og er klar til at vejlede dig. Derudover tilbyder Zangenberg & Partners rådgivning til opsætning, tilpasning og optimering. Ring til os på 7020 4838 eller send os en mail for at høre mere!

Skriv til Nicolas

Har du brug for et tilbud? Vil du lære os bedre at kende? Udfyld formularen og bliv ringet op!






  • Luk menu ✘