Få succes med personaer!

 

For en virksomhed, der ønsker at opnå succes, er det afgørende at have en forståelse for målgruppen. Det er her personaer kommer ind i billedet. I denne artikel vil vi kigge nærmere på, hvordan du kan få succes med personaer i din virksomhed.

En persona er en detaljeret, semi-fiktiv repræsentation af din ideelle kunde. De hjælper dig med at forstå kundens behov, værdier, vaner, ønsker og adfærdsmønstre, og er afgørende i vores kommunikation med dem.

De er oftest udviklet ud fra kvalitative- og kvantitative data om dine eksisterende købere, samt gennemførte analyser af dit marked.

Personaer kan være et værdifuldt værktøj, der hjælper dig med at visualisere dine vigtigste kunder og deres behov, hvis de anvendes korrekt. Ved at skabe en karakterprofil kan du bringe kundesegmenterne til livs, og kommunikere med dem på en mere personlig og effektiv måde.

Personaerne kan hjælpe dig med at få svar på følgende spørgsmål:

  • Hvilket problem løser dit produkt eller din service for dine potentielle kunder?
  • Hvorfor efterspørger de et produkt eller en service som dit?
  • Hvilke ord anvender de, når de skal finde frem til netop din løsning i Google?

Identifikation af målgruppe / dataindsamling

For at kunne skabe effektive personaer, er det vigtigt at have en klar forståelse af, hvem kunderne er. Identifikation af din målgruppe sker ud fra indsamling af data, dvs. alt fra markedsundersøgelserne til data omkring købs- og adfærdsmønstre.

For at skabe en veludviklet persona er det nødvendigt at have indsigt i alt, hvad man ikke ved omkring målgruppen. Med andre ord kræver det at opnå en dybere forståelse for hele kundens oplevelse, interaktion gennem hele købsprocessen og kunderejsen.

Her kan det være en idé at interviewe nye og eksisterende kunder for at få indsigt i deres købsrejsen.

Et godt råd er, at du sagtens kan indsamle data fra de sociale medier, søgehistorikker, eller på andre online platforme for at få en mere detaljeret indsigt i dine kunders interesser og interaktion med din virksomhed.

Ved dataanalyse er det væsentligt at se på fælles træk, tendenser, motivation og mønstre hos kunderne. Dette kan bidrage til at skabe mere præcise og effektive beskrivelser af dine forskellige kundeprofiler.

Hvordan udarbejdes en persona?

Næste step er selve udarbejdelsen af en persona. Her skal du bruge din grundige research af målgruppen. Din persona kan med fordel indeholde følgende:

  • Personlige data om kunden: Navn, alder, uddannelse, indkomst, bopæl, civilstatus, beskæftigelse mm.
  • Behov, motivation & interesser
  • Kundens rejse i købsprocessen
  • Hvilke aspekter afholder kunden fra købet/den videre rejse?

For at opnå en realistisk beskrivelse af målgruppen er det væsentligt at inkludere så mange detaljer som muligt. Kunderne er ikke ens, hvorfor det kan være nyttigt at udarbejde flere personaer, som hver repræsenterer forskellige segmenter af din målgruppe.

Hav in mente, at en persona er dynamisk, og derfor skal den opdateres jævnligt for at tilpasses ændringerne i samfundet, som kan have en påvirkning på bl.a. målgruppens behov eller præferencer.

Efter udviklingen af personaerne er det vigtigt at sikre deres relevans og nøjagtighed. En måde at validere en persona kan være ved at teste dem med kunderne eller bruge dem til at udvikle en marketingkampagne.

Implementering af personaer i praksis

Du har nu en masse data omkring din målgruppe, og dette kan du bruge strategisk i din marketing, og derfor skal dine viden nu inddrages i din marketingplan og salgsindsats.

Der skal nu skabes en content marketingplan, som er skræddersyet til hver enkelt persona. På den måde sikrer du en mere målrettet og relevant kommunikation til målgruppen.

En anbefaling er at arbejde på at udvikle tilpasset og personligt indhold, for på den måde vil du kunne forbedre dine marketingaktiviteter, samt gøre dit indhold mere effektivt.

Du kan med fordel skabe indhold, som appellerer til personaernes individuelle interesse og behov. Desuden bør indholdet publiceres på de platforme, som anvendes af målgruppen. På denne måde sikrer du, at du når mere effektivt ud til målgruppen.

Et godt råd til at vække personaerne til livs er at træne dit salgsteam og andet personale i at bruge personaerne, når der skal kommunikeres med kunderne. Dette kan medføre en større kundetilfredshed.

Måling af succes

Til sidst kan du evaluere, om du har fået succes med dine personaer. En evaluering og test af dine personaer er vigtige for at se, om de virker, som de skal ellers kræves der justering. Det kan være en fordelagtig tilgang at oprette mål og KPI´er for personaerne.
Det kan f.eks. omfatte måling af bl.a.:

  • Kundetilfredshed
  • Salgsresultater
  • Engagement på dine digitale platforme

En regelmæssig evaluering af din persona kan forbedre effektiviteten, og sørge for at de fungerer optimalt.

Gode råd til at få succes med personaer

Ved at udvikle og implementere effektive personaer kan du forbedre kundetilfredsheden, og dermed øge din succes. Nedenfor er der opstillet tips og gode råd til din udarbejdelse af succesfulde personaer:

  • Grundig kundedataindsamling
  • Personaer skal udvikles med stor præcision
  • Sæt ansigt på personaerne
  • Fremstil skræddersyet indhold
  • Tilpas kommunikationen/marketingaktiviteterne til personaerne
  • Regelmæssig test og evaluering
  • Forestil dig kunderne i forskellige situationer – alt fra når de kører i bil til tennis eller iført blåt jakkesæt på vej til møde.

Skal du have hjælp til at implementere personaer i din marketingstrategi?

Vi håber, du har fået en bedre idé om, hvordan du kan forbedre din digitale tilstedeværelse og dit indhold ved hjælp af personaer. Hos Zangenberg & Partners har vi 20 års erfaring inden for dette område, så hvis du har brug for hjælp til at implementere personaer i din marketingstrategi, så kontakt os gerne.

Vi står klar til at hjælpe dig med at blive bedre på nettet!

Nicolas Zangenberg

Tlf.: 7020 4838
Mail: nicolas@zangenberg-partners.dk

Skriv til Nicolas

Har du brug for et tilbud? Vil du lære os bedre at kende? Udfyld formularen og bliv ringet op!






  • Luk menu ✘