Sådan får du opmærksomhed i søgeresultaterne og øger CTR

 

Specialtegn og emojis hjælper med at øge klikfrekvensen for søgeresultaterne: hvad end der får opmærksomhed tiltrækker også klik. Men Google viser færre og færre specialtegn i søgeresultaterne (SERP). Vi har analyseret, hvad der stadig fungerer i dag. 

Brugen af emojis og specialtegn er stadig et populært virkemiddel, der bruges til at tiltrække mere opmærksomhed. Google har imidlertid erkendt denne tendens og viser færre og færre af disse opmærksomhedsskabende og klikgenererende elementer i søgeresultater. 

Hvorfor du bør bruge emojis og specialtegn 

Dit mål med SEO er at guide interesserede besøgende fra Googles søgeresultater til dit website. Din succes afhænger af, hvor ofte dine søgeord søges på, og hvor mange søgende, der klikker på dine resultater.  

Denne klikfrekvens afhænger igen af placeringen af søgepositionen og hvordan SERP’erne er opbygget – dvs. om Google bruger andre opmærksomhedsfængende integrationer.

For at øge din klikfrekvens har du to muligheder: du kan prøve at opnå en bedre placering, eller du kan tiltrække mere opmærksomhed fra besøgende til dit søgeresultat.

For at tiltrække mere opmærksomhed fra besøgende til netop dit søgeresultat, er emojis og specialtegn i søgeresultaterne egnede til at opnå dette. De hjælper dig med at skille dig ud fra mængden af resultater og dermed til at få flere klik, end du egentlig har krav på i forhold til din placering.

Viser Google alle specialtegn?

Google anerkendte denne SEO-trend for længe siden. For meget konkurrencedygtige søgeord, bestod den komplette organiske top-10 af resultater, der kæmpede om opmærksomhed med emojis og specialtegn.

Som svar på denne trend, viser Google ikke længere alle specialtegn og emojis – også selvom de er inkluderet i sidetag eller metabeskrivelsen.

Desværre er der ingen faste og offentlige regler eller retningslinjer for, hvilke tegn Google viser. Men generelt tyder det på, at:

  • Der er betydeligt færre specialtegn i titlen og betydeligt færre emojis, der vises i udsnittet af resultatet
  • Jo mere opmærksomhed der fanger et element, jo mindre sandsynligt er det at Google viser det 
  • Muligheden for at inkludere monokrome specialtegn i titlen eller kodestykket fører til en meget bedre chance for Google for at acceptere dem 
  • Visningen af emojis er meget afhængig af konteksten og søgeintentionen. Hvis nogen søger efter emojis, vises de også. Men ikke for andre søgeord (for det samme søgeresultat). 

Hvordan får jeg specialtegn og emojis i mine resultater? 

Den rent tekniske del er enkel: du tilføjer specialtegn eller emojis til Title Tagget eller metabeskrivelsen på dit website. Næste gang Googlebot registrerer denne webadresse, opdateres titlen og kodestykket i Google-indekset og er tilgængelige for Google til visning i søgeresultaterne. 

Det store spørgsmål er nu: Vil Google også vise dine emojis og specialtegn i SERP’erne? Desværre er der ikke noget endeligt svar på dette, så du bliver nødt til at prøve det. 

Ekspertanalyser viser, at det der virker i titlen, ikke virker i beskrivelsen og omvendt. Du skal vælge forskellige specialtegn og emojies for begge SERP-elementer. Generelt viser det sig, at specialtegn og emojis bruges markant oftere i kodestykket end i titlen. 

Så Google anvender højere standarder for titlen end for kodestykket. Det er derfor en god idé at eksperimentere med kodestykket først og derefter med titlen. 

Hvad kan du gøre nu? 

Brug af specialtegn og emojis er stadig en anbefalet måde at øge klikfrekvensen på i dine søgeresultater. Google har dog øget kravene, så disse elementer faktisk vises i SERP’erne. 

Du skal optimere titlen og kodestykket adskilt fra hinanden – Google foretrækker forskellige specialtegn og emojies på begge områder. Optimer først dit kodestykke ved hjælp af metabeskrivelsen og derefter titlen. 

Overordnet vil vi dog rådgive dig til ikke at overdrive brugen af emojies og specialtegn. 

Vil du have hjælp til at skabe en bedre placering i søgeresultaterne?

Vi, hos Zangenberg & Partners, er eksperter inden for digital marketing og har mere end 20 års erfaring. Zangenberg & Partners er Google Ads certificerede og tilbyder rådgivning til opsætning, tilpasning og optimering. Ring til os på 7020 4838 eller send os en mail for at høre mere!

  • Luk menu ✘