Flyt grænsen og skab yderligere vækst

Hvilket marked skal du vælge?

Virksomheder har i mange år valgt at gå ud over egen landegrænse og ekspandere til nye markeder, og særligt ønsket om vækst er for de fleste virksomheder den primære årsag. Mange virksomheder er måske ikke klar over, hvilket udenlandsk marked de skal ekspandere til, eller hvilke faktorer der er særlig grund til at være opmærksom på.

 

Din virksomhed opererer måske på det danske marked, men hvorfor ikke udvide din forretning og skabe endnu flere resultater? Hvis du vælger at ekspandere til nye markeder, kan det være med til at skabe yderligere vækst for din virksomhed.

 

Google Market Finder og Google Analytics er et værktøj, til at undersøge hvilke markeder der vil være interessante for din virksomhed at operere i.

 

Google Analytics giver dig mulighed for at se, hvilke forbrugere der er interesseret i din virksomheds produkter/ydelser, og hvilke geografiske områder de befinder sig på. Det giver dig derfor mulighed for, at få indsigt i hvilket marked din virksomhed med fordel kan starte med at ekspandere til.

 

Hvis der er forbrugere fra andre lande, som viser interesse for din virksomhed, kan du med fordel starte med at udvide til nærmarkeder. De kulturelle forskelle mellem hjemmemarked og nærmarked er ofte færre, end hvis man ekspanderer til et fjernmarked.

 

Et nærmarked giver dig derfor mulighed for at drage nytte af din eksisterende viden og lettere foretage små justeringer til det nye marked. Selvom du vælger et nærmarked, skal du dog stadig være opmærksom på eventuelle kulturelle forskelle.

 

3 gode råd inden du går til udlandet

Sverige og Tyskland er eksempler på lande, som er meget nationalistiske, hvilket giver anledning til tre gode råd:

  • For det første kan det være en fordel at etablere et kontor i det pågældende land, da det udtrykker professionalisme. Ved at have et lokalt kontor skabes der også større tryghed for kunden sammenlignet med en udenlandsk adresse.
  • Ovenstående fører videre til næste råd, hvor du samtidig kan oprette et telefonnummer i det pågældende land, som er tilknyttet det etablerede kontor, for at videreføre professionalismen og trygheden for kunden.
  • For det tredje er det vigtigt at have kendskab til de kulturelle forhold på det pågældende marked. Hvis du har kendskab til markedets værdier samt din målgruppes, vil du med denne viden kunne udføre unikke call to actions. CTA er din vej frem til at generere leads og konverteringer – hvilket belyser vigtigheden af en kulturel tilpasning af dine CTA.

 

Hvordan skal du bruge digital markedsføring?

Inden du vælger at ekspandere til udlandet, er det centralt at lave en dybdegående analyse af dine konkurrenter på det pågældende marked. Det er ikke nok blot at have en idé om, hvem ens konkurrenter er.

 

Disse skal identificeres på baggrund af analysen. Når du har identificeret dine konkurrenter, kan du med fordel undersøge, hvor dine USP’er differentierer din virksomhed. Dine USP’er vil være unikke faktorer, som du kan benytte i din promovering. Disse faktorer kan bl.a. promoveres gennem medier som Facebook, Instagram og Google Ads.

 

Din webside giver dine kunder informationer og indblik i din virksomhed, samt de produkter/ydelser du udbyder. Det er derfor vigtigt, at din webside ikke blot udstråler kvalitet, men samtidig er let at navigere rundt i.

 

Du kan med fordel gøre brug af professionelle oversættere, som kan formulere tekst på lokale sprog samtidig med, at de har kendskab til Google-søgninger i det respektive land. De kan videre gøre brug af disse erfaringer til at skabe unikke søgeord, der er tilegnet netop din virksomhed. På denne måde bliver din webside professionelt tilrettet, og du tilpasser din virksomhed til det nye marked.

 

Professionelle oversættere har derudover kendskab til landets kultur, hvilket er centralt i forhold til tilpasning af virksomhedens webside, sociale medier og Google Ads. Det er alt sammen med til at give dig de bedste rammer for at interagere med dine kunder.

 

Vil du skabe vækst?

Er du klar til at flytte grænsen og skabe vækst? Der er mange faktorer, du skal være opmærksom på, så hvorfor ikke sparre med én, der har solide erfaringer og ekspertise på området?

 

Hos Zangenberg & Partners ønsker vi at skabe vækst for din forretning og sammen nå dine mål. Ring til os i dag på 7020 4838 eller skriv til os for et uforpligtende tilbud!