Google Ads justeringer til iOS 14 opdateringen

 

For nylig introducerede Apple nye fortroligheds- og sikkerhedsfunktioner til deres iOS 14 softwareopdatering. Som et resultat har Google, Facebook og andre digitale reklameplatforme været nødt til at foretage betydelige opdateringer for at overholde de nye fortroligheds- og sikkerhedsfunktioner. 

Apple har udgivet tre vigtige ændringer, der finder sted i den nye opdatering: 

1. App Tracking og Transparency (ATT)    

Dette er et nyt policy-krav, hvor udviklere skal anmode om udtrykkelig tilladelse fra en bruger til at tracke dem på tværs af app og websites, der ejes af andre virksomheder. Dette tager form som en In-App-tilladelsespromt såvel som fra indstillingsafsnittet for et Apple-produkt. 

2. Apple Privacy Details    

Apple introducerede nye ”nutrition labels” til iOS-apps, der i det væsentlige giver brugerne mere indsigt i de oplysninger, som apps indsamler om dem, og hvad disse oplysninger bruges til. 

3. ITP (Intelligent Tracking Prevention) udvidelse    

Eksisterende ITP udvides fra kun at afdække Safari til nu at dække alle browsere på iOS inklusive Google Chrome. 

ATT-opdateringen er den mest betydningsfulde ændring, som annoncører skal være opmærksomme på, men ITP-opdateringen har også væsentlige konsekvenser for konverteringssporing fra apps til websites. 

Implikationer

Ændringerne af ATT og ITP-udvidelse vil have den største indvirkning på app-kampagner, især når de spores app-til-web-konverteringer. 

Et eksempel på ATT: Hvis en bruger ikke accepterer app-tracking, og brugeren klikker på en annonce i appen og konverterer til en browser, så tilskrives konverteringen ikke på den pågældende app-kampagne. 

Den eneste måde, hvorpå denne konvertering kan tilskrives app-kampagnen er, hvis brugeren accepterer ATT-underretningen. 

ITP-udvidelsen vil også forårsage problemer, når der spores app-til-web-konverteringer. Hvis en bruger f.eks. søger efter noget i iOS-søge-appen, klikker på din annonce, men ikke straks konverterer og i stedet konverterer via en browser i appen 24 timer senere, kan denne konvertering ikke direkte tilskrives denne app-kampagne men rapporteres i stedet via modellering. 

Derudover og måske vigtigst af alt mister annoncører evnen til at spore individuelle mennesker, deres alder, køn, forældrestatus og mange af de handlinger, de foretager sig på de websites, de begår sig på. 

Dette vil resultere i et betydeligt tab af data omkring interessebaseret målretning inden for Google. Selvom dette ikke påvirker søgekampagner, display-, Discovery- og Youtube-kampagner, der udnytter interessebaseret målretning, vil der sandsynligvis ske et fald i ydeevnen, da Googles evne til at målrette mod mennesker baseret på tidligere adfærd bliver mere begrænset. 

Vi vil sandsynligvis også se et fald i målgruppestørrelser for remarketing og kundelister, når flere Apple-brugere benytter de opdaterede privatlivsindstillinger. 

Selvom disse ændringer kan synes skræmmende i starten, så er der et par måder, som annoncører kan forberede sig på ift. disse ændringer. 

1. Migrer app-kampagner fra tROAS (Target ROAS)

Google forventer, at app-kampagner der udnytter tROAS-budstrategien vil blive påvirket mest, når Apple begynder at håndhæve disse opdateringer. 

For at bekæmpe den potentielle mangel på konverteringssporing anbefaler Google annoncører at udnytte budstrategien Target CPA (tCPA), som skal hjælpe med at skalere kampagner og skabe en mere stabil ydeevne. 

2. Tilpas ATT-prompten (hvis relevant)   

Målet med en ATT-prompt der kan tilpasses er at forbedre tilmeldingshastighederne ved at hjælpe dine brugere med at forstå, hvad deres data bruges til. 

I modsætning til hvad forbrugerne tror, så begrænser fravalget af ATT-prompten ikke antallet af annoncer, der vises, men mindsker relevansen af annoncer. 

3. Implementer det globale sitetag

Implementering af det globale sitetag (gtag.js eller Google Tag Manager) forbedrer målingen af app-til-web-konverteringer. Hvis du ikke allerede bruger Google Tag Manager, hjælper det med at navigere i fremtidige økosystemændringer og sikrer, at dine førsteparts data spores korrekt. 

4. Fokuser på at indsamle så meget førstepartsdata som muligt

Jo flere annoncører der kan stole på deres eget data, jo mindre vil de blive påvirket af disse fortrolighedsændringer. Dette kan gøres via formularer på dit website eller din app, e-mail-lister, undersøgelse, sociale medier og andre førstepartsmetoder til dataopsamling. 

5. Udnyt dine førstepartsdata til at oprette kundelister og Lookalike målgrupper

Ved at uploade dine førstepartsdata til dine annonceringsplatforme for at skabe lignende målgrupper reducerer du din afhængighed af interessebaseret målretning, og krymper pixelbaseret remarketing-målgrupper. 

De er mange måder at segmentere førstepartsdata på, så inden du klumper alle dine kunder sammen i et samlet publikum, så skal du overveje, hvad disse besøgende foretog sig på dit website f.eks.: hvilket indhold downloadede de, hvilke produkter de købte osv. 

Dette vil hjælpe med at forbedre dine målgrupper, som ligner hinanden, og vil resultere i en mere målrettet tilgang end blot at vise annoncer til folk, der ligner alle dine forrige kunder. 

I betragtning af den brede vifte af virkninger, som disse opdateringer om fortrolighedspolitik vil have på digital reklame, er det betydende nødvendigt, at annoncører har en omfattende forståelse af, hvordan disse ændringer vil påvirke de forskellige kampagnetyper i Google.

Da disse ændringer begynder at blive mere og mere synlige inden for digitale kampagner, anbefaler vi stærkt at udnytte de optimeringer der er fremhævet ovenfor. 

Når det så er sagt, så skal digitale annoncører vænne sig til disse typer privatlivsopdateringer, når forbrugerne bliver mere og mere opmærksomme på deres data, og hvordan disse bruges. 

Vil du have hjælp til den nye iOS 14 opdatering?

Mangler du hjælp til at styrke din markedsposition? Vi hos Zangenberg & Partners er eksperter indenfor digital marketing og har mere end 20 års erfaring. Ring til os på 7020 4838 eller send os en mail for at høre mere på nicolas@zangenberg-partners.dk!

Skriv til Nicolas

Har du brug for et tilbud? Vil du lære os bedre at kende? Udfyld formularen og bliv ringet op!






  • Luk menu ✘