For enhver virksomhed kan det være skræmmende at tage de første skridt ind i Google Ads. Inden virksomheder slutter sig til Zangenberg & Partners, ser vi en masse marketingfolk smide en masse penge på reklame, lukke øjnene og krydse fingre i håb om, at det vil give gode resultater.
Dette er ikke den mest optimale strategi. Derfor beslutter mange virksomheder at stoppe med at annoncere helt, ikke nødvendigvis på grund af budgettet, men på grund af mangel på ressourcer, planlægning og viden.
Derfor vil vi tage et kig på nogle af Googles værktøjer og undersøge, hvad de kan gøre for dig, når du går videre med planlægningen af din PPC-strategi.
1. Google Ads Auto-recommendations
Google Ads Auto-recommendations er designet til at hjælpe med at forbedre dine kampagners effektivitet. Hver anbefaling er tilpasset din konto. Den rådgiver i søgeord, budgivning og annoncer for at forbedre den samlede effektivitet af dine Google Ads-kampagner.
Dette værktøj giver dig mulighed for at:
- Se effektivitetsestimater baseret på dine historiske kampagnedata
- Foreslå og implementere forbedringer på tværs af dine aktive kampagner
- Holde dine Google-kampagner opdateret med hensyn til søgeord, budgivning og annoncetekst
De vigtigste fordele ved dette anbefalingsværktøj er, at du kan spare tid og dyre domme på din annoncering og du får mulighed for at optimere dine kampagner og holde dig foran konkurrenterne.
Anbefalingssiden på din Google Ads-konto ser på din effektivitetshistorik, kampagneindstillinger og forskellige tendenser på tværs af Googles platform for automatisk at generere anbefalinger til at forbedre din kampagneeffektivitet.
Du bør dog overveje anbefalingerne før du implementerer dem. Google Ads er hurtig til at foreslå, at du skal øge dit budget på diverse søgeord og gøre din budstrategi automatisk, hvilket kan være risikabelt. Derfor skal du være forsigtig før du optimerer efter alle Google Ads anbefalinger – selvom de kan virke fristende.
2. Google Ads Performance Planner
Google Ads Performance Planner er et værktøj, der giver dig mulighed for at oprette planer og generere forudsigelser for dine annonceringsudgifter på tværs af Google Ads-platformen.
Det hjælper dig med at visualisere, hvordan ændringer af kampagner kan have indflydelse på dine metrics og den samlede annonceeffektivitet.
Dette værktøj giver dig mulighed for at:
- Lave en plan for at visualisere prognoser for dine Google Ads kampagner
- Udforske din prognose ved at justere forskellige kampagneindstillinger
- Ved hjælp af din plan implementerer du hurtigt ændringerne i din kampagne
De vigtigste fordele der forekommer ved værktøjet er bl.a., at du kan se dine kampagners forventede månedlige og kvartalvise effektivitet. Ydermere får du optimeringsforslag, der kan hjælpe med at forbedre dine kampagners effektivitet for det samme budget.
Hertil kan du finde ud af, hvordan dine forbrugs- og effektivitetsmål påvirkes, hvis du ændrer kampagneindstillinger.
Google Performance Planner tager hensyn til milliarder af søgeforespørgsler (dette opdateres hver 24. time). Performance Planner simulerer derefter relevante annonceauktionsvariabler, herunder sæsonbetingelser, konkurrenters aktivitet, din destinationsside osv.
Efter at have kørt simuleringer og indsamlet data, bruger den derefter maskinlæring til at finjustere dine Google Ads kampagner og deres forudsagte prognoser.
3. Google Ads Audience Insights
Værktøjet Google Ads Audience Insights er designet til at hjælpe dig med at finde nye målgrupper ved at vise værdifulde oplysninger om de personer, der tidligere har interageret med dit website eller som befinder sig på dine retargetinglister.
Hvis du f.eks. bruger Google Ads konverteringssporing, kan indsigt i målgrupper hjælpe dig med at finde nye målgrupper, der er relateret til din ’alle konverterede’-retargetingliste.
Værktøjet giver dig mulighed for at:
- Finde nye og relevante målgrupper for at udvide din målretning
- Opdage demografien, placeringer, enheder og interesser, der udgør dit retargeting publikum
- Fremskynde salget med nye kunder, der med højere sandsynlighed vil konvertere
Værktøjet giver dig derfor mulighed for at finde nye målgrupper, og skabe kampagnevækst. Hertil kan du spare budget på målgrupper, der ikke interagerer med dine annoncer. Og i stedet udforske nye målgrupper, som er mere tilbøjelige til at konvertere og skabe omsætning til din virksomhed.
For at give dig en bedre forståelse for Audience Insights, får du her et eksempel:
En cykelbutik tjekker rapporten Google Ads Audience Insights for deres lister over alle, der har konverteret. De opdager, at de mennesker, der typisk konverterer på deres website, er; mænd i alderen 35 til 54 år, sundheds- og fitnessinteresserede, som oftest bruger mobilenheder og i øjeblikket er på markedet for cykler og tilbehør.
De kunne beslutte at bruge disse oplysninger til at oprette en kampagne med annoncer, der specifikt er målrettet mod denne målgruppeprofil, hvilket yderligere øger deres chance for en konvertering og øger ROI.
4. Google Ads Reach Planner
For mange virksomheder kan visuelle medier være et stærkt aktiv for deres marketingindsats. Youtube i sig selv er blevet en massiv søgemaskineplatform, med over 1,9 milliarder månedlige brugere er det et meget attraktivt sted at annoncere for virksomheder.
Hvis du er ny inden for videoannoncering på Youtube, og ikke er sikker på annonceformater, eller hvor stort et budget du skal anvende, er Google Ads Reach Planner værktøjet at give sig i kast med.
Værktøjet giver dig mulighed for at:
- Forudsige rækkevidde og frekvens, som kan opnås på Youtube og på tværs af Googles videopartnere
- Få prognoser for resultater baseret på kampagneændringer
De vigtigste fordele er, at du kan spare tid og penge ved at visualisere påvirkningen med forudsagt ydelse. Hertil låser værktøjet op for flere kampagnetyper/-formater at vælge imellem.
Værktøjet giver annoncører mulighed for at forudsige rækkevidde og frekvens, der kan opnås på Youtube og på tværs af Googles videopartnere, på samme måde som Google Ads Performance-planlæggeren kan simulere forventede resultater baseret på ændringer, som du kan foretage.
Du kan tilpasse målgrupper for at få en bedre forståelse for, hvordan, hvor og til hvem du skal skubbe din virksomheds produkter og/eller tjenester hen imod.
5. Google Ads Keyword Planner
Google Ads Keyword Planner er sandsynligvis et af de mest praktiske værktøjer på denne liste, hvis du planlægger at køre Google Ads søgekampagner.
Dette værktøj udnytter de store mængder søgedata, som Google indsamler fra alle sine søgere, hvilket driver kraften bag dine annoncer.
Keyword Planner hjælper dig med at undersøge søgeord til din Google Ads kampagne for at finde relevante og populære søgeudtryk, der ligner dine produkter eller tjenester.
De vigtigste fordele ved dette værktøj er at:
- Det hjælper dig ikke kun med din PPC-strategi, men kan også hjælpe i din SEO-strategi til søgeordsplanlægning inden for din målgruppe
- Det finder præcis den rette målgruppe, der leder efter dine produkter og/eller tjenester
- Ydermere hjælper værktøjet dig med at fastlægge budgetter og bud samt give dig vejledning til at være foran dine konkurrenter i auktionsrummet
Den første og mest enkle metode, når du bruger Googles søgeordsplanlægger, er at tillade værktøjet at scanne dit website for at trække relevante søgeord baseret på dit indhold. Du kan gennemgå disse søgeord efter gennemsnitlige månedlige søgninger, konkurrencen i annonceauktionen og den pris/bud, du skal forvente at betale for det pågældende søgeord.
Alternativt kan du indtaste specifikke søgeord for de produkter eller tjenester, du tilbyder. For eksempel, hvis vi går tilbage til vores cykelbutik-eksempel, og du indtaster ”cykeltilbehør” i værktøjet, får du vist statistik over søgeord vedrørende ”cykeltilbehør”.
Statistikker alt fra gennemsnitslige månedlige søgninger, hvor høj konkurrencen er til et givent estimat til budgivning på netop dette søgeord.
Når du har identificeret passende søgeord, kan du bruge søgeordsplanlæggerens sektion ”Få søgevolumen og prognoser” for at tage et step videre ved at bruge historisk statistik og trafikprognoser.
Prognoser forudsiger klik og estimerede konverteringer og kan give dig en idé om, hvordan en liste med søgeord kan fungere for et givent bud og budget. Disse prognoser kan også hjælpe dig til en beslutning om, hvilke bud og budgetter der skal fastsættes.
6. Google Ads Editor
Dette værktøj er ikke for alle, og måske ikke til dig der er en lille virksomhed med få aktive kampagner på din konto.
Værktøjet er mere til dig, der har mange kampagner og som har lyst til at foretage masseredigeringer og ændringer f.eks. ændre annonceteksten eller opdatere destinationssidens webadresse på tværs af flere annoncer.
Dette værktøj giver dig mulighed for at:
- Bruge masseredigering til at foretage flere ændringer
- Eksportere og importere filer for at dele forslag eller foretage ændringer på en konto
- Se statistik for alle kampagner eller et sæt af kampagner
- Administrere, redigere og se flere konti på samme tid
- Søge og erstatte tekst på tværs af annoncegrupper eller kampagner
- Kopiere eller flytte genstande mellem annoncegrupper og kampagner
- Fortryde og gentage flere ændringer, mens du redigerer dine kampagner
- Ændre i kladder, før du uploader dem til din konto
- Arbejde selvom du er offline
De vigtigste fordele er, at du kan spare tid på større konti og at flere brugere har adgang. I modsætning til andre funktioner i Google Ads er editoren et seperat værktøj, der kan downloades til dit skrivebord – helt gratis.
Alle ændringer, som du foretager inden for din Google Ads konto, vises på editorplatformen og omvendt.
Her fik du seks gode Google annonceringsværktøjer, der hjælper dig med at oprette en optimeret PPC-strategi på Google Ads.
I disse dage er digital marketing ikke et valg, og at vælge ikke at forpligte sig kan efterlade dig bag dine konkurrenter. Det kan virke svært at forstå, hvordan du bruger dit marketingbudget på PPC-annoncering, men vi håber at disse værktøjer kan hjælpe med at forfine din strategi.
Vil du have hjælp til din Google Ads strategi?
Vi, hos Zangenberg & Partners, er eksperter inden for digital marketing og har mere end 20 års erfaring. Zangenberg & Partners er Google Ads certificerede og tilbyder rådgivning til opsætning, tilpasning og optimering. Ring til os på 7020 4838 eller send os en mail for at høre mere!