I marketingsbranchen hele verden rundt, bliver der på nuværende tidspunkt talt om dette års Google Marketing Live konference, som fandt sted d. 15 maj. Ved dette års event var det muligt at Livestreame og stille spørgsmål online. Årligt bruger Google dette event til at publicere og introducere tiltag de vil implementere i den kommende fremtid for at gøre søgeoplevelsen endnu bedre. På dette års konference introducerede Google store overraskende nyheder og opdateringer og forbedringer til deres site og features. Til trods for de mange tiltag var hovedbudskabet til dette års event; Be responsible, Be there and Be usefull
Med andre ord; Bring relevante annonceoplevelser ud til de rette kunder og segmenter på det rette tidspunkt, samtidig med privatlivets præferencer respekteres.
Nyheder og forbedringer
Google introducerede i alt mere end 10 nye digitale marketing tiltag, relateret til mere visuelle app ads, discovery ads, gallery ads, shopping opdateringer og meget mere på Googles to-dages konference. Resten af artiklen vil dække de største nyheder og forbedringer.
Discovery Ads
Det første tiltag jeg vil fremhæve er Discovery Ads, som bliver tilgængelig senere på året. Discovery Ads er en ny tilgang til at nå dit target audience gennem Google properties, når de tillader at udforske dine produkter og services. Både via Google, YouTube og Gmail er Discovery Ads designet til at hjælpe kunder til at opdage netop dine produkter og services på tværs af kanaler.
Dette tiltag er blevet til virkelighed, da Googles undersøgelser viser at 76% af alle kunder oplever glæde ved at opdage nye produkter, når de shopper, samt 85% af kunder vil søge efter relaterede produkter indenfor 24 timer efter, de har set et nyt produkt. Discovery Ads indeholder blandt andet features, som gør det muligt at opnå bedre resultater og rækkevidde.
Google Shopping Ads
En af de helt store opdateringer der blev annonceret på dette års #GoogleMarketingLive er det nye visuelle udtryk for Google Shopping Ads. Det betyder at nye inspirerende tiltag er blevet implementeret, for at shoppere kan udforske og sammenligne millioner af produkter fra forskellige udbydere. Blandt andet medbringer dette en individuel personlig shopping feature, hvor det er muligt at filtrere produkter og brands – hvortil anbefalinger og videoer omkring produkter eller services også vil være tilgængelige. Dette ser vi som et modspil til mastodonten Amazons shopping kampagner. Om det lykkes vil tiden vise, men om end andet er det nogle spændende features der i høj grad appellere til kundernes customer journey.
Google Ads App
Tidligere var det kun muligt at pause og aktivere kampagner på Google ads Apps. Men efter d. 15. Maj, kan marketingsindustrien nu se frem til endnu lettere tilgængelige features. På den nye opdaterede app vil du fremover være muligt at oprette og redigere i responsive search ads, som blev lanceret på sidste års event, i appen. Det betyder at det nu bliver muligt at vedligeholde og starte kampagner fra alle steder i verden. På ferie eller ej. Ifølge repræsentanter fra Google vil appen med tiden også involvere andre typer af formater samt anbefalende handlinger og notifikationer. Et tiltag, der gør processen lettere.
Lokal-kampagner
Det sidste jeg vil fremhæve er, Lokal-kampagner, som på konferencen blev taget godt i mod. Kunder bruger oftere og oftere deres smartphones til at researche og planlægge før de aflægger et besøg hos en shop. Det betyder, at der er store muligheder for at hjælpe og påvirke kunders købsbeslutninger. Derfor introducerede Google et nyt design af lokal-kampagner, som betyder at det er det første format, som vil hjælpe udbydere med at tiltrække kunder, der er i gåafstand væk, til lokale shops. Ydermere vil der med tiden blive implementeret features til også at hjælpe mindre virksomheder. Dette indebærer f.eks. kontaktoplysninger og vejvisning.
For at opsummere med #GoogleMarketingLive 2019, har google igen i år formået at overraske marketingsindustrien med deres nyheder og forbedringer. Google viser ved samtlige 10+ tiltag, at de har seriøse hensigter om at feje konkurrenter af banen. De udtrykker også klart, at de vil være på forkant med samtlige udfordringer såsom ferie og på den måde være et skridt foran konkurrenter.
Ydermere, ses det at der i højere og højere grad fokuseres på mobil-venlige løsninger der gør det lettere for både udbyder og kunde at navigere og holde sig opdateret i.
Hold dig opdateret med lanceringen af alle de nye tiltag og vær skarp til at implementere dem i din strategi.