Googles AI stiller krav til fleksibilitet i SEO

 

Hvilke tendenser og trends forventes at præge SEO det kommende år, og hvordan kan virksomheder aktivt engagere sig i disse forandringer?

Google har længe planlagt og nu annonceret at søgeresultatsiden (SERP) vil implementere kunstig intelligens (AI), som vil kaldes “Search Generative Experience” (SGE). 

Hvad vil implementeringen af SGE betyde for både virksomheder og brugere?

Brugernes nye generative oplevelse

Introduktionen af generativ AI i Googles søgemaskine vil betydeligt forandre, hvordan brugere søger efter information i den kommende tid. Da implementeringen af SGE er relativt ny, kan det dog være vanskeligt helt præcist at forudsige, hvordan brugernes digitale adfærd vil ændre sig. 

De nye SGE søgeresultater er skabt med særligt fokus på en forbedret interaktiv oplevelse, hvilket gør det lettere for brugerne at få svar helt uden at skulle klikke sig videre til et websted. Sammenhængen vil i stedet blive bevaret fra spørgsmål til spørgsmål for at hjælpe brugerne med et naturligt flow i fortsættelsen af deres udforskning. 

For eksempel, hvis du søger på “ferie i Spanien", vil det første svar, som fylder skærmen over folden, komme fra Googles AI funktion. Herfra vil du kunne klikke dig videre på “Stil opfølgende spørgsmål” for at få yderligere oplysninger om spanske rejseguides, klima, turistattraktioner m.m. 

Det betyder altså at websites der giver individuelle og lokale beskrivelser om ferier i Spanien vil generere information i søgeresultatet, men ikke nødvendigvis modtage trafik til deres website. 

Hvad betyder SGE for fremtidens webtrafik?

Brugernes skift mod lynhurtige AI svar rejser dog tvivl om, hvorvidt digitale virksomheder vil opleve fald eller stigning i trafikken. Dog forventer webanalytikere, at den forbedrede brugeroplevelse vil føre til, at flere og flere mennesker vil benytte Googles søgemaskiner. Tre fjerdedele af webanalytikerne mener faktisk, at digital søgning vil blive så udbredt, at det i sidste ende fører til en større tilstrømning af mennesker til søgemaskinerne og dermed langt højere trafik på websites. Dog vil det hele afhænge af, hvilken type indhold du producerer, og hvorvidt indholdet fremhæver de vigtigste søgeparametre. 

Hvorfor Googles søgeparametre er relevante for din online synlighed

De, der ønsker at opnå en god placering i søgeresultaterne bør skabe unikt indhold med høj kvalitet baseret på principperne inden for E-E-A-T. Denne formel står for Experience, Expertise, Authoritativeness og Trustworthiness. 

Måske er du allerede bekendt med parametrene E-A-T, men den ekstra tilføjelse af parameteren: “Experience” vil få særlig stor indflydelse i den kommende tid. 

Google vil nu betragte erfaring som en langt mere pålidelig faktor og derfor rangere disse søgeresultater langt højere. 

For at skrive en god artikel, opslag eller blogindlæg skal forfattere altså ikke kun have viden, men også have personlig erfaring med det givne emne ved at have prøvet produktet eller servicen. 

Det handler altså om at se på hvert enkelt brudstykke af ens indhold og stille spørgsmålet: “Hvordan gøres vores indhold så overbevisende og unikt, at indholdet ikke overgås af andre websites?”. 

Virksomheder, der investerer i at præcisere deres “experience” kan dermed opleve forbedringer i online synlighed og troværdighed samtidig med, at brugerne nyder godt af mere relevante og pålidelige oplysninger. 

Sociale medier som informationssøgning

Udtrykket “social search” har vundet betydelig popularitet i de seneste år, især blandt den yngre generation, og webanalytikere forventer at populariteten vil stige endnu mere i den kommende tid. Social search er en nyere søgeadfærd, hvor brugerne primært henter indhold og information fra de sociale medier såsom Facebook, Instagram, TikTok m.m. 

Ifølge Googles interne data viser det sig, at næsten 40% af Generation Z foretrækker at udføre søgninger på TikTok og Instagram i stedet for at benytte sig af Google Search. Så hvis du ikke allerede bruger sociale medier som en del af din marketingstrategi, er det nu, du skal starte. 

Gennem regelmæssige interaktioner viser du din ekspertise inden for det aktuelle emne, hvilket yderligere styrker din position på de sociale medier.  Dette skaber ikke kun positive relationer og langvarigt engagement, men det er også en effektiv metode til at forbedre din SEO.

Humanistiske perspektiver vil overgå mere traditionelle indlæg

Selvom AI-drevne algoritmer har evnen til at analysere store mængder data og forudsige det indhold, der sandsynligvis vil tiltrække opmærksomhed hos brugerne, ligger udfordringen nu i det humanistiske perspektiv. 

Bag enhver søgeforespørgsel er en virkelig person med unikke behov, følelser og præferencer, som naturligt søger samtaler og information, der er menneskestyret. 

Hvis indholdet på websitet ikke lever op til denne forventning om dialog, vil både brugerne og Google frasortere dette. 

Fremtiden for Googles ændring af SEO ligger derfor særligt i at forstå og prioritere den menneskelige oplevelse.

For at sikre, at indholdet på dit website opfylder forventningerne om dialog, er der flere skridt, du kan tage. Blandt andet kan du opfordre brugerne til at stille spørgsmål, dele deres tanker eller give feedback på websitet. Du kan også skabe indhold, der appellerer til målgruppens specifikke behov, følelser og præferencer. 

Virksomheder, der evner at inkorporere det humane aspekt i deres digitale tilstedeværelse, vil derfor placere sig som frontløbere inden for fremtidig succes. 

Digital succes i fremtiden

I takt med at kunstig intelligens fortsætter med at forme den digitale marketing, er det afgørende for virksomheder at omfavne og inkorporere disse nye teknologier i deres digitale strategier. 

Hold dig informeret, vær fleksibel og omfavn de muligheder, som krydset mellem Google’s AI og SEO præsenterer. 

Skriv til Nicolas

Har du brug for et tilbud? Vil du lære os bedre at kende? Udfyld formularen og bliv ringet op!






  • Luk menu ✘