Googles Core Web Vitals kan påvirke din placering

 

Efter udrulningen af Googles opdatering af websiteoplevelsen skal din SEO-indsats være centreret mere om brugeroplevelsen end nogensinde før. 

89% af forbrugere researcher online før de køber et produkt, det samme gælder for 94% af B2B virksomheder før de beslutter sig for at købe eller ej. 

Ovenstående tal gør det indlysende, at gode placeringer i Googles søgeresultater er afgørende for din virksomhed for at komme foran i konkurrencen og booste konverteringer. 

Googles søgealgoritmeopdatering fokuserer på websiteoplevelser ved at se på faktorer som f.eks. indlæsningshastighed, påtrængende pop-op-vinduer og dårlig synlighed. Opdateringen kan anses som en opfordring fra Google om at optimere dit website og integrere websiteoplevelsen som en del af din eksisterende SEO-strategi. 

Websiteoplevelsen 

88% af brugere er mindre tilbøjelige til at vende tilbage til et website efter at have haft en dårlig oplevelse. 75% af online købere afgør en virksomheds troværdighed baseret på dets websites design. Derfor findes en række af faktorer for din virksomheds website der skal opfyldes for at tilfredsstille brugeren. Dit website skal derfor fremstå; 

  • Nyttigt: Dit website opfylder dine kunders behov 
  • Anvendeligt: Dit website er let og intuitivt at benytte for alle brugere 
  • Pålideligt: Dit website er tilgængeligt og nøjagtigt 
  • Funktionelt: Dit website er tilgængeligt for alle brugere
  • Troværdigt: Dine besøgende føler at dit websites indhold er troværdigt 

For at få brugerne til at købe dine produkter eller tjenester online skal din virksomheds website skabe tillid mellem dig og den besøgende. 

Hvad går Googles websiteoplevelse egentlig ud på?

Enkelt sagt belønner Google websites, der er brugervenlige og levere relevant indhold af høj kvalitet på alle landingssider, med højere placeringer i søgeresultaterne. 

Der er en god chance for, at websiteoplevelsen allerede er en del af din eksisterende SEO-strategi til en vis grad – hvis ikke, bør du gøre det til din prioritet nu at revurdere dit websites optimeringsindsats for bæredygtig forretningssucces. 

Landingssider med en høj afvisningsprocent er et godt sted at starte. Som afvisningsprocenten antyder, kan der være faktorer her, der er nedslående for dine besøgende. 

Google prioriterer fem faktorer, der bidrager til en websiteoplevelse:

  1. Core Web Vitals 
  2. Mobilevenlighed 
  3. Sikker browsing 
  4. HTTPS
  5. Påtrængende indhold 

Hvad er Core Web Vitals? 

Core Web Vitals er et sæt brugercentrerede målinger, som Google bruger til at måle og kvantificere websiteoplevelsen. I sidste ende er disse målinger beregnet til at angive, hvordan brugerne oplever en side. Optimeringen af dem hjælper dig med at skabe bedre brugeroplevelser.  

Hvad er mest vigtigt – indhold eller websiteoplevelsen? 

Relevant indhold af høj kvalitet, der opfylder søgeforespørgsler er stadig nøglen til effektiv SEO. Websiteoplevelsen er ikke beregnet til at erstattet indhold, men i stedet for at arbejde sammen med det. 

Du kan stadig placere dig godt med spot-on indhold og en websiteoplevelse under gennemsnittet, men for virkelig at maksimere resultaterne er begge nødvendige. 

60% af virksomheders websiteindhold er dårligt, irrelevant og mislykkes i leveringen. 91% af digitalt publiceret indhold går fuldstændigt ubemærket forbi brugere. Derfor bør du lægge vægt på indhold af høj kvalitet, som samtidig anses som værende relevant for brugerne. 

Hvad skal du gøre nu? 

Der findes masser af ændringer, du kan foretage på dit website under Googles algoritmeopdatering. Benyt vores checkliste til at komme godt i gang: 

1. Forbedre din sideindlæsningshastighed     

Google ønsker, at din side skal indlæses inden for tre sekunder. Jo hurtigere dit website indlæses, jo bedre en oplevelse vil de besøgende have. Over 40% af besøgende forlader et website, hvis det tager mere end 3 sekunder at indlæse. 

Derfor skal du ideelt set forbedre dit websites indlæsningstid for både desktop og mobil til at indlæse på under et sekund. Lær hvad Google siger om LCP, og test dit websites belastningshastighed med Googles Page Speed Insights-værktøj. 

2. Gennemgå hvordan du bruger annoncer og billeder 

Hvert element på dit website skal tilføje værdi til dens anvendelighed og ikke distrahere fra det indhold, som besøgende ønsker at se. Som en best practice skal du holde pop-up vinduer og påtrængende genstande til et minimum. 

3. Optimer til mobilenheder     

Denne opdatering prioriterer en positiv brugeroplevelse både på computer og mobil så sørg for, at dit website er let og intuitivt at bruge på mobile enheder. Test dit website på flere forskellige mobile enheder. 

57% af brugere siger, at de ikke vil anbefale en virksomhed med et dårligt designet mobil website. Sørg derfor for at det er nemt for brugerne at finde information, købe produkter eller tjenester, og let at kontakte dig. 

4. Kontroller og opdater dit indhold

En positiv brugeroplevelse handler om indholdet på en side, der leverer relevant, on-point information til alle målgrupper. Et hurtigt website og nem navigation betyder ikke meget, hvis dit indhold er irrelevant. 

  • Kontroller dit indhold og opdater forældede blogindlæg og artikler
  • Ret fejl
  • Sørg for, at dit indhold opfylder retningslinjerne for EAT og YMYL og leverer på Search Intent
  • Test links og gennemgå dine søgeord
  • Test hvor inkluderende dit website er med Siteimprove Accessibility Checker 

5. Gør din websiteoplevelse sikker for besøgende 

Opdateringen lægger stor vægt på en sikker oplevelse. Sørg for, at dit website ikke indeholder skadeligt indhold, f.eks. social engineering scams, spyware eller forkerte oplysninger.

Du kan kontrollere, hvor sikker din websiteoplevelse er gennem sikkerhedsrapporten i Google Search Console. Brug HTTPS og sørg for, at dit website er sikkert at besøge. 

6. Sammenlign med konkurrenterne      

Du tænker måske, at dit website er fantastisk, men tilfredsstiller det i virkeligheden brugernes behov? Googles opdatering kan rangere dine konkurrenters websites højere end dine, hvis de tilbyder en bedre brugeroplevelse. 

Analysér dine bedste konkurrenter og find ud af, hvordan deres indholdskvalitet er sammenlignet med dit. Brug din analyse som inspiration til at opdatere dit website til den bedste version. 

Vil du have hjælp til en bedre placering i søgeresultaterne?

Vi hos Zangenberg & Partners er eksperter indenfor digital marketing og har mere end 20 års erfaring. Zangenberg & Partners er Google Ads certificerede og tilbyder rådgivning til opsætning, tilpasning og optimering. Ring til os på 7020 4838 eller send os en mail for at høre mere!

Nicolas
Zangenberg

CEO / Partner

Skriv til Nicolas

Har du brug for et tilbud? Vil du lære os bedre at kende? Udfyld formularen og bliv ringet op!