Hvad vil der ske, hvis du helt dropper marketing?

 

Har du nogensinde overvejet, hvad der egentlig ville ske, hvis du helt droppede din marketingindsats?

Et nyt forskningsprojekt har fulgt 56 virksomheder der på et tidspunkt stoppede med at lave marketing i et eller flere år. Dette med henblik på at finde ud af, hvilken betydning marketingindsatsen har for en virksomheds succes. 

De fem vigtigste konklusioner fra forskningen var:

  1. Dropper du marketing, så falder dit salg. 
  2. Salget vil fortsætte med at falde over flere år
  3. De store virksomheder er dem der rammes mindst 
  4. For små virksomheder kan det betyde, at nøglen skal drejes om 
  5. Ved at spare på marketing, sparer man ikke nødvendigvis i det store billede

Resultaterne viser således, at det er en dyr fornøjelse at droppe marketing. Ligeledes kan det være dyrt at lave marketing uden en gennemarbejdet marketingstrategi, hvilket vi i det følgende vil forsøge at sætte dig nærmere ind i.  

Hvad vil der ske uden en marketingstrategi? 

Uafhængigt af, om du er en nystartet virksomhed eller din virksomhed kører på sit tiende år, så er grundig planlægning vejen til succes. For når alt kommer til alt, så kan en virksomhed kun køre rundt på grundig finansiel planlægning og produktudvikling. 

For at opnå langvarig succes bør virksomheder skræddersy en detaljeret og omfattende marketingstrategi. 

Hvad ville der ske, hvis virksomheder blot tager markedsføring hen ad vejen, uden en dedikeret strategi og en plan for fremtiden?

Dårlig markedsanalyse er som at kaste penge ud af vinduet

Smart markedsføring afhænger af en omfattende analyse og research af branchen. Uden dette risikerer du at bruge dit værdifulde marketingbudget på det forkerte publikum eller på et lavt konverterende medie. Derfor kan det at lave markedsføring uden en marketingstrategi tit sidestilles med at smide penge ud af vinduet.

Ved at udarbejde en marketingstrategi får du muligheden for at fokusere på din virksomheds mål og her vælge, hvilken vej du skal gå, så du ikke spilder din tid og dine penge. 

En marketingstrategi gør det ligeledes også muligt at opstille deadlines for opgaver således, at du og dit team får fuldført opgaverne 100% og indenfor en rimelig tidsperiode. 

Du kan ikke rette op på dine marketingfejl, hvis du ikke kan udpege dem 

Hvis du længe har haft den samme plan for din marketing, kan du nemt komme til at falde ind i en rutine og herfra køre på autopilot uden rigtig at være opmærksom på din performance. 

Dette er en dårlig vane, da det der virkede for en måned siden, ikke nødvendigvis er det, der virker i dag. Særligt gør dette sig gældende online, hvor trends kan komme og gå på kun et splitsekund.  

Den omfattende marketingstrategi tvinger dig til at lave en grundig gennemgang af din eksisterende rutine, hvor du her kan se, hvad der virker, og hvad der ikke gør. På denne måde kan du finjustere på dine indsatser og følge din udvikling, hvilket hjælper dig med at opnå dine mål. 

Grundig planlægning er dermed en afgørende faktor for at forstå processerne i din virksomhed, og til at bygge videre på dem der fungerer, og udskifte dem der ikke gør.  

At være sjusket med detaljerne kan koste dig din troværdighed

Marketing er vanskeligt nu om dage, da der findes utallige af digitale platforme, hvor du kan markedsføre dig. Her er det nemt fejl, der negativt kan påvirke dit brands troværdighed. 

Også her kommer den omfattende marketingstrategi til at have en afgørende betydning. I arbejdet med strategien kræver det, at du fastlægger din virksomheds mål, indsamler viden om din branche, undersøger dine konkurrenter samt fastlægger et budget og et budskab. 

Gennem arbejdet med disse dele sikrer du, at dine kampagner er udarbejdet, således at lige meget hvor du reklamerer, så er budsskabet det samme hele vejen igennem.   

Ved ikke at have en marketingstrategi gør du det betydeligt svære at nå dine mål, fordi du vil komme til at implementere tilfældige indsatser. En gennemarbejdet marketingstrategi sikrer derimod, at alle dine ressourcer er godt givet ud og vil producere målbare resultater for din virksomhed. 

Vil du have hjælp til at udarbejde en marketingstrategi for din virksomhed?

Vi, hos Zangenberg & Partners, er eksperter indenfor digital marketing og har mere end 20 års erfaring. Zangenberg & Partners er Google Ads certificerede og tilbyder rådgivning til opsætning, tilpasning og optimering. Ring til os på 7020 4838 eller send os en mail for at høre mere!

Skriv til Nicolas

Har du brug for et tilbud? Vil du lære os bedre at kende? Udfyld formularen og bliv ringet op!






  • Luk menu ✘