Insourcing el. Outsourcing af digital marketing

 

Forretningslandskabet har udviklet sig voldsomt i løbet af de seneste år. Nye og innovative forretningsmodeller introduceres løbende, arbejdsordninger er blevet mere fleksible, og virksomheder udvikler måder at effektivisere deres drift på. 

Hvis du er en virksomhedsejer der søger efter at forbedre din bundlinje, reflekterer du nok over, hvordan du kan øge produktiviteten i din virksomhed. 

For at bringe forretninger til større højder, kan organisationer af alle størrelser samt brancher, insource eller outsource. Dette for at lette deres arbejdsbyrde, spare penge og holde fokus på virksomhedens kerneværdier- og ydelser.

Når man sammenligner insourcing og outsourcing, er det sikkert at sige, at begge metoder er levedygtige muligheder, der kan imødekomme enhver organisations behov. 

Det er dog vigtigt at vide, at der er tilfælde, hvor den ene sourcing-løsning kan vise sig at være mere effektiv end den anden. Uanset om du planlægger at insource eller outsource, skal du vide, at din investeringssucces kan afhænge af flere faktorer. 

For at hjælpe dig videre i processen, vil guiden nedenfor definere og diskutere de vigtigste forskelle. 

Definition af in- og outsourcing

Insourcing-metoden tildeler en person eller afdeling i en virksomhed at håndtere et specifikt projekt eller proces. Insourcing erhverves almindeligvis til forretningsfunktioner som supply chain management, kvalitetskontrol og salg. 

Outsourcing går i sin helhed ud på at anskaffe hjælp gennem virksomheder udefra til, at håndtere bestemte opgaver. Outsourcing erhverves almindeligvis til forretningsfunktioner såsom produktion, marketing, økonomi, IT og kundeservice. 

Insourcing gør brug af virksomhedens interne ressourcer til at udføre nye forretningsfunktioner, mens outsourcing kræver, at de ansvarlige i en virksomhed uddelegerer ansvar til en ekstern organisation. Begge muligheder kan hjælpe med at effektivisere og forbedre din virksomheds performance.   

For at udligne konkurrenterne skal du finde ud af hvilken sourcing-tilgang, der kan bringe mere effektive løsninger til din virksomhed. Det er derfor et must at opveje fordele og ulemper af ved begge muligheder. 

Fordele og ulemper ved insourcing

Insourcing giver dig mulighed for at arbejde med folk, der kender din virksomhed ud og ind. Da medarbejderne er en del af din organisation, er de allerede bekendt med din virksomheds identitet, værdier og måde at gøre tingene på. 

Ydermere giver det et tillidsfuldt samarbejde mellem teamledere og selve teamet, der skal løse udfordringen som din virksomhed står overfor. Medarbejdere kan på denne måde engageres, da de ved, at de står over for en vigtig opgave, der skal løftes. 

Udover at have et team, der allerede er tilpasset med din virksomhedskultur, betyder det også, at du vil være i stand til at styre tingene direkte. Hvis du er den type leder, der ønsker at være på toppen af alt, giver insourcing dig fuld kontrol over ledelsen. 

Med insourcing kommer også udgifter. Udover at betale for flere lønninger, vil du udskyde flere penge til betalt orlov, sundhedsydelser og nyt udstyr. 

Samtidig bliver du også nødt til at give nyansatte tid til uddannelse, så du har tiltro til, at de kan udføre deres opgaver tilfredsstillende. 

At starte en ny afdeling kan også være meget overvældende for dine medarbejdere. Da de vil påtage sig flere ansvarsområder, indtil din nye afdeling kan fungere alene, vil dit teams opmærksomhed være delt. I sidste ende betyder det et fald i produktiviteten. 

Fordele og ulemper ved outsourcing

Outsourcings største fordel er, at det giver dig mulighed for at fokusere på dine kernekompetencer til en omkostningseffektiv pris. Hvis du er en ingeniørvirksomhed, der ikke har nogen form for ekspertise, når det kommer til markedsføring eller kundeservice, kan det give effektive og overkommelige løsninger at have en specialist uden for din organisation. 

Da outsourcing-leverandører har en stor håndfuld af talent at udnytte, kan du forvente, at de har dygtige medarbejdere, der kan levere resultater. Udover at spare dig for et væld af penge, giver det dig også mere tid og energi til at fokusere på ting, du har sat til side. 

Da din leverandør påtager sig det fulde ansvar for de outsourcede opgaver, vil du have mere tid til eksempelvis at forny hele din organisations processer. 

Dog kan outsourcing også medføre ulemper for din virksomhed. Hvis du er en virksomhedsejer, der ønsker fuldstændig kontrol over alt, kan du have svært ved at samarbejde med en anden virksomhed. 

Da du vil uddelegere en specifik forretningsproces til en anden organisation, kan du forvente, at de holder sig til deres måde at gøre tingene på. Hvis dit udvalgte bureau har en anden tilgang end din, kan dette resultere i et kontraproduktivt partnerskab. 

Derfor er det vigtigt på forhånd at forventningsafstemme samt sørge for, at bureauets værdier er et match, før man indgår et samarbejde og outsourcer opgaver. 

Hvad matcher din virksomhed bedst?

I betragtning af fordele og ulemper ved begge muligheder er det forståeligt, at du stadig er usikker på, hvilken metode du skal investere i. Tag dig tid til at reflektere over din organisations langsigtede mål, mens du vurderer dens nuværende muligheder og ressourcer. 

For at træffe den bedste beslutning er her nogle spørgsmål, du bør stille dig selv. 

  1. Vil jeg forblive ansvarlig, eller vil jeg sænke mine omkostninger?
    Hvis du prioriterer behovet for at være på toppen af projekter, er insourcing et must. Men hvis du leder efter måder at lette din virksomheds udgifter på, vil outsourcing i høj grad reducere dine omkostninger.  
  2. Kan jeg justere min organisationsstruktur?
    Outsourcing kræver, at du foretager justeringer af din organisationsstruktur. Da du teknisk set vil tilføje en ny arm til din virksomhed, kan det kræve en total fornyelse og forberede dig på store ændringer.Med insourcing bliver det nemmere at foretage justeringer, da tingene kan håndteres internt. 
  3. Hvad er de vigtigste krav til mit projekt?
    Spørg dig selv, hvilke færdigheder og praksisser du skal bruge for at udføre dit projekt? Hvis dine opgaver kræver bestemte kompetencer, som ikke falder ind under din virksomheds primære kompetencer, er det bedst at lade eksperterne, i form af outsourcing, klare tingene. 
  4. Er mine behov presserende?
    Hvis et projekt haster, vil outsourcing give dig en hurtig og nem mulighed for at få dem løst. Men hvis du har tid, vil insourcingen i sidste ende vise sig som en givende investering. 
  5. Hvordan ser jeg på fremtiden?
    Outsourcing er den bedste mulighed for relativt nye virksomheder. I det lange løb er den bedste fremgangsmåde at tage et samarbejde med et andet bureau, indtil du er klar til at gå over til insourcing. 

Mangler du hjælp til in- eller outsourcing?

Begge sider har nogle givende fordele. En vellykket outsourcing strategi kan også indeholde elementer af intern involvering. Du kan altid starte med mindre emner og outsource et par opgaver, som ikke udgør din virksomheds kerneydelser. Du kan også vælge at finde en leverandør og gå all-in. 

Med tiden vil du måske opdage, at outsourcing hjælper dig med at spare penge og giver dig mulighed for, at allokere dine ressource bedre og tilpasse dig ændringer på dit marked. Ellers finder du måske ud af, at det giver mening at beholde nogle eller alle dine facilitetstjenester in-house. 

Vi kan dog ikke understrege nok, at det er afgørende at bruge den rette tid og indsats i søgeprocessen for at finde en samarbejdspartner eller et bureau, der opfylder dine behov. Afgørende punkter at overveje omfatter følgende: hvordan leverandøren håndterer overgangen, medarbejderuddannelse og udvikling, tidligere cases og hvad leverandøren er specialiseret indenfor. 

Vigtigst for os, hos Zangenberg & Partners, er vores vision som er at fungere i en forlængelse af din virksomhed og dit brand. En, der tager ejerskab og holder din performance kørende.  

Hvis du leder efter en samarbejdspartner, der både kan hjælpe dig med at supportere insourcing og være leverandør på outsourcing, så opfordrer vi dig til at tage kontakt til os, så vi kan vise dig, hvordan det er at samarbejde med Zangenberg & Partners. 

Vi kan besvare alle spørgsmål, du har, og hjælpe dig med at træffe den rette beslutning for dig og din virksomhed. 

Nicolas
Zangenberg

CEO / Partner

Skriv til Nicolas

Har du brug for et tilbud? Vil du lære os bedre at kende? Udfyld formularen og bliv ringet op!