Klæd toppen på før sælgeren ringer

 

Det kan være udfordrende at vælge, hvilke kanaler din virksomheds marketingmix skal bestå af. LinkedIn adskiller sig fra andre platforme i kapaciteten af værdifulde fagfolk, der findes på mediet. 

I Danmark findes over 2,6 millioner brugere på LinkedIn, hvilket udgør omtrent 73% af den samlede arbejdsstyrke i landet. Størstedelen af LinkedIns brugere benytter platformen i forbindelse med deres professionelle liv. 

Derfor findes der en lang række annoncefordele for B2B-virksomheder på LinkedIn. Benyt LinkedIn Ads til at annoncere mod det professionelle netværk. 

LinkedIn har et stort kendskab til sine brugere i form af professionelle oplysninger og adfærd på platformen. Denne data giver annoncører et stærkt udgangspunkt for at målrette efter det rette publikum indenfor det professionelle netværk. 

Hvad kan du få ud af LinkedIn?
Din målsætning afgør hvilken strategi, du bør implementere i din annoncering på LinkedIn. Inden du går i gang med at annoncere, skal du have styr på virksomhedens mål, KPI’er, målgrupper og budgetter. 

LinkedIn giver mulighed for at:

  • Skabe gensalg og mersalg 
  • Øge konverteringer i form af leadgenerering 
  • Opbygge brand awareness 

Ydermere giver LinkedIn Ads dig mulighed for at få indblik i, hvem der har set dine annoncer og vist interesse for din virksomhed, produkter eller ydelser i form af tilbage-tracking. 

Her foræres en liste over de 25 profilers jobtitler og de 25 virksomheder, der har set og interageret med din annonce flest gange. Med denne viden kan du kontakte personer eller virksomheder og skabe nye relationer på baggrund af en eksisterende interesse. 

Hvordan får du succes på LinkedIn?
Der findes forskellige strategier for annoncering på LinkedIn. I følgende afsnit belyser vi tre strategier, vi finder relevante og givende. 

1. Account based marketing
Account based marketing er en marketingstrategi, hvor du målretter din indsats mod udvalgte kunder og stakeholders, der har mest værdi for din virksomhed. I stedet for at kommunikere til mange, kommunikerer du 1 til 1 med udvalgte brugere. 

Det handler om at skabe, dyrke og udvikle relationerne med helt specifikke virksomheder eller personligheder. Disse skal præsenteres for skræddersyet, relevant og værdifuldt indhold. 

Først identificerer du de virksomheder, som du ønsker at gå efter. Dernæst identificerer du relevante interessenter og beslutningstagere i virksomheden, som indholdet skal målrettes mod. Til sidst producerer du det indhold, de skal vises for. 

Det gælder om at producere indhold i form af personaliseret content der konverterer og opbygger relationer. Relevant content der gør dine salgsbudskaber mere appellerende. Det handler om at uddanne modtageren, opbygge en relation og følge dem gennem deres beslutningsrejse frem mod den endelige konvertering. 

2. LinkedIn Conversations Ads
Linkedin Conversations Ads er målrettede annoncer, som sendes direkte til brugerens indbakke. LinkedIn sender beskederne til brugerne, når de er online, hvilket er med til at øge åbningsraten af dine målrettede annoncer. 

LinkedIn Conversation Ads er baseret på persondata. Det er en besked, hvor teksten som oftest indebærer indkodet navn, jobtitel og virksomhedsnavn. For modtageren lyder beskeden derfor relevant og personaliseret. Beskeden indeholder ofte call-to-actions for at få modtagerne til at interagere med beskeden. 

LinkedIn Conversation Ads er en effektiv måde at annoncere på, da du sikres, at modtageren vil lægge mærke til annoncen, da den ikke forsvinder i mængden af opslag i newsfeeded.

Du kan bruge Conversations Ads til at: 

  • Sende personlige beskeder til målgruppens indbakke på LinkedIn 
  • Målrette beskederne efter forskellige segmenteringskriterier som virksomhedsnavn, virksomhedsstørrelse eller jobtitel
  • Starte en dialog mellem din virksomhed og din målgruppe 

LinkedIn Conversations Ads befinder sig i en gråzone. Forbrugerombudsmanden anbefaler ikke denne annoncering, da det af annoncørerne kræves forudgående samtykke. Flere advokater er ikke enige i dette og mener ikke, at det er lovpligtigt. Overvej derfor om du vil benytte denne strategi og de mulige konsekvenser. 

3. Long term retargeting
Long term retargeting adskiller sig fra den klassiske retargeting. Med long term retargeting skabes der værdi og indhold over en længere periode. Dette er en relevant form for retargeting, da køb og konverteringer indenfor B2B oftest kræver længere beslutningstid end B2C. 

Med denne strategi bruger du annonceringen til at målrette efter folk, der allerede har kendskab til din virksomhed og som tideligere har besøgt din hjemmeside. Du ved derfor, at dette publikum allerede kan have interesse i jeres virksomheds produkter eller ydelser. 

Eksempler på gode long term retargeting annoncer:

  • Vis jeres resultater frem med casestudies 
  • Skab en personlig relation ved at introducere menneskene bag virksomheden
  • Fortæl om processen i at være kunde hos jer
  • Fortæl hvordan I adskiller jer fra konkurrenterne 
  • Del viden og uddannende indhold som e-bøger eller White Papers. 

Levér nyt og fangende indhold så modtagerne ikke ser de samme annoncer over en længere periode. 

Skræddersy din målgruppe på LinkedIn, og annoncér direkte mod den interesserede gruppe af fagfolk. Test forskellige kampagnetyper, og find ud af, hvad der fungerer bedst for jer. Afprøv forskellige strategier, målgrupper, tekster, videoer, billeder mm., og afklar, hvad der fungerer. 

Har du brug for hjælp til din LinkedIn Ads Strategi?
Zangenberg & Partners tilbyder rådgivning til LinkedIn Ads, opsætning, tilpasning og optimering. Ring til os på 7020 4838, eller send os en mail for at høre mere!

Nicolas
Zangenberg

CEO / Partner

Skriv til Nicolas

Har du brug for et tilbud? Vil du lære os bedre at kende? Udfyld formularen og bliv ringet op!