At tiltrække og konvertere nye besøgende er en udfordring for mange virksomheder. Dit publikum vil ikke længere have købt deres opmærksomhed, du skal have den fortjent. Det betyder, at leadgenereringsstrategier skal revideres på tværs af branchen til bedre at opfylde målgruppernes behov.
Det første skridt i denne udvikling er at skabe overbevisende indhold, og det andet er at bruge dette indhold til at konvertere besøgende til leads. Det er selvfølgelig lettere sagt end gjort. Lad os først blive klogere på leadgenerering og den tilhørende proces.
Hvad er leadgenerering?
Enhver person, der har en interesse i en virksomheds produkt eller service, betragtes som et lead. Ikke alle og enhver der er interesserede kan betragtes som et lead, da folk har forskellige præferencer og behov. Mange virksomheder begår den fejl at markedsføre til et meget bredt publikum, når de i stedet bør fokusere på folk, der reelt er interesseret i, hvad virksomheden har at tilbyde.
Leadgenerering kan defineres som processen med at tiltrække leads, og konvertere dem til en person, der har interesse i din virksomheds produkter og tjenester. Moderne brands gør brug af forskellige leadgenereringsstrategier såsom:
- Blog
- E-mail marketing
- SoMe
- Netværk
- Live events eller webinarer
- Landingssider
Dette er blot nogle få strategier, som du kan bruge til at tiltrække potentielle kunder til dit produkt eller ydelse. De fleste virksomheder foretrækker at holde sig til det, der fungerer bedst for dem, da leadgenereringsstrategier varierer alt efter branche.
Hvorfor skal du benytte leadgenerering?
At erhverve leads er et af hovedformålene for enhver virksomhed. Virksomheder dedikerer mange ressourcer til leadgenerering. Hvilket i nogle tilfælde er en skam, da sandheden er, at hvis dine leads ikke er klar til at købe det, du sælger, vil du finde det svært at sælge.
Gode leads er de, der har en interesse i dit produkt eller din ydelse og er på markedet for at foretage et køb. Disse leads af høj kvalitet kan hjælpe virksomheder med at øge salget og ROI. Mange virksomheder vælger dog stadig at gå efter kvantitet frem for kvalitet, når det kommer til leads.
Med introduktionen af moderne marketingværktøjer, software og sociale medieplatforme er marketingfolk i stand til at finjustere deres færdigheder i at erhverve leads af høj kvalitet. Den største udfordring ligger i at afgøre, hvilke af dine leads der er af høj kvalitet og klar til at købe.
Hvis du kun tager imod din målgruppe gennem generering af leads, kan du sikre, at dit brand er ideelt matchet med de rigtige kunder. Der er yderligere fordele ved leadgenerering, hvilket inkluderer:
- Øget brand awareness – Leadgenerering kan også opbygge bevidsthed om brandet. Når folk opdager dit brand, vil du være i stand til at forsyne dem med mere information og flere fordele/udbytte.
- Mulighed for at indsamle værdifuld kundeinformation – Leadgenerering har potentialet til at indsamle vigtig marketinginformation fra leads. Kundeoplysninger såsom behov, ønsker og præferencer kan hjælpe dig med at skræddersy dit produkt eller din service, så det passer til dine kunders behov.
- Brandloyalitet – Virksomheder kan opbygge større fællesskaber af ligesindede kunder, hvilket igen kan forbedre kundeloyaliteten.
Arbejdet er ikke færdigt, når brugeren har konverteret til et lead
Lead Nurturing betyder løbende at adressere en bruger på det rigtige tidspunkt, på den rette kanal, med de rigtige oplysninger for at opbygge et forhold til modtageren.
Lead Nurturing siges at opnå et 35% højere investeringsafkast end virksomheder, der ikke gør brug af det. Så snart en bruger har konverteret til et lead, begynder Lead Nurturing-processen. De færreste brugere er allerede klar til et køb på konverteringstidspunktet. Det er derfor vigtigt at kende brugerens motivation først, og placere dig selv som ekspert på emnet.
Herefter kan brugerne tilpasses og modtage specifik marketing, rettet mod deres integrationer med nyhedsbrevene. På denne måde kan brugeren udvikles specifikt gennem en kampagne, der tilpasser sig fleksibelt til hans eller hendes reaktioner. Denne proces er fuldt ud automatiseret.
Vil du have hjælp til leadgenerering?
Vi, hos Zangenberg & Partners, er eksperter indenfor digital marketing og har mere end 20 års erfaring. Ring til os på 7020 4838 eller send os en mail for at høre mere!