Lukker du øjnene for +20 millioner tyske relationer?

 

Xing er et tysk socialt medienetværk til forretningsinteraktion. I lighed med LinkedIn, og med en enorm brugerbase i de tysktalende lande (DACH-regionen), er Xing et marketingværktøj, som nogle B2B virksomheder ikke bør gå glip af.

Platformen er, ligesom LinkedIn, interessant for alle, der ønsker at nå ud til virksomheder eller et professionelt publikum. Virksomheder med en professionel målgruppe, bør sikre sig, at de kender til Xing, dets forskelle i forhold til LinkedIn, og hvordan de kan bruge denne platform.

Hvor vigtigt er kendskabet?

Xing er en social medieplatform, hvor virksomheder og fagfolk kan interagere med hinanden. Ligesom LinkedIn, tilbyder platfpormen en fantastisk mulighed for virksomheder til at præsentere sig selv for markedsføring og salg ved siden af rekruttering.

Det er det eneste tyske sociale medie, der har et betydeligt publikum. Derfor er Xing bestemt relevant for dem, der har tyske virksomheder som målgruppe.

Platformen har omkring 20 millioner brugere i DACH-regionen. I forhold til tredjepartsdata viser det sig samlet set, at den månedlige og daglige brugerinteraktion er nogenlunde den samme som på LinkedIn.

Mens Xing er stort i Tyskland og hele DACH-regionen, kender næsten ingen til det sociale medie uden for Tyskland, Østrig og Schweiz. Denne uklarhed kan både have fordele og ulemper, hvilket artiklen præsenterer senere.

Lighederne mellem Xing og LinkedIn

Xing er et ord med forskellige betydninger på forskellige sprog. På engelsk står Xing for ”crossing”, der symboliserer en korsvej, hvor forretningsfolk mødes. På kinesisk betyder ordet noget som ”virker” eller ”fungerer”. Men ironisk nok har ordet ingen betydning på tysk.

Ligesom LinkedIn tilbyder Xing følgende egenskaber:

  • Fokus på professionel, arbejdsrelateret interaktion
  • For folk, der ønsker at fremme deres karriere, forbinde og udvikle sig
  • Anvendes til rekruttering og marketing
  • Stærke begivenhedsfunktioner
  • Stærk markedsføringskanal for B2B

Forskellene mellem Xing og LinkedIn

Den store forskel er platformens publikum. Xing er primært for tysktalende brugere, der bor i DACH-regionen, hvorimod LinkedIn er for et verdensomspændende publikum.

Dette påvirker SoMe-strategien på de to sociale medieplatforme. For eksempel er de søgeord, der benyttes, langt mere tyske end på LinkedIn. Professionelle tysktalende på Xing ønsker, at interagere med andre tysktalende. Derfor holder brugere sig til modersmålet.

Desuden målretter marketingfolk på Xing også de ældre generationer, som ikke er så flydende i engelsk, de bruger flere tyske ord. For eksempel ”Teilhaber” i stedet for ”Stakeholder”.

Fokus på tyske søgeord giver derfor mening, da det mere internationalt orienterede publikum er mere tilbøjelige til at være aktive på LinkedIn. LinkedIn-brugere er mere komfortable med at bruge engelske ord.

Nå ud til beslutningstagere i Tyskland

Xing er en platform for beslutningstagere. Brugerne er generelt veluddannede og er i høj grad professionelle med relevant anciennitet. Fordelingen af fagfolk på tværs af brancher er rimelig afbalanceret.

Generelt er platformen for midaldrende og ældre publikum

Med hensyn til aldersfordelingen kan der observeres en høj koncentration af midaldrende brugere på Xing. Desuden er der observeret en tendens til, at brugerne bliver ældre, og færre unge fagfolk tilslutter sig fællesskabet.

At Xing er mere interessant at målrette mod et lidt ældre erhvervspublikum, lyder måske ikke tiltalende for alle. Som kloge hoveder siger, er de unge fremtiden og dem der er åbne for nye ideer.

Men i sidste ende tager den ældre generation flere forretningsbeslutninger, især i Tyskland. Om Xing er en kanal for den individuelle virksomhed, afhænger af virksomhedens målgruppe og marketingstrategi.

Xing som B2B marketingkanal

Baseret på analyser er læseren af denne artikel, en ikke-tysk iværksætter, forretningsudvikler eller marketingmedarbejder, der leder efter en vej ind på det tyske marked. Derfor er det sandsynligt, ikke at have hørt om Xing før.

Kort sagt, kan platformen stort set det samme som LinkedIn. Hvis LinkedIn er en elbil, så er Xing en benzin drevet bil. Det betyder, at mange regler om hvordan man får succes på disse platforme, er de samme. Nogle indstillinger afviger lidt, mens få er helt anderledes.

Det grundlæggende er det samme: at poste jævnligt, poste spændende indhold og interagere med fællesskabet. Disse er de vigtigste organiske faktorer for succes.

Vi fremhæver her nogle af nøglefunktionerne ved forskellige typer af betalte annoncer, når virksomheder benytter Xing som marketingværktøj:

  • Standardannoncer: annoncer og videoannoncer. Annoncerne vises på brugernes forside. Virksomheder kan annoncere deres website, butik, jobansøgninger, grupper eller events
  • Contentannoncer: Inkludere virksomhedens professionelle indhold i Xing afdelingen
  • Mails: Xing mails sender virksomhedens besked direkte til potentielle leads indbakke.
  • Publikumsnetværk: Denne målretter mod brugere uden for platformen.

Omkostningerne ved annoncering

Mulighederne for at annoncere på Xing har et stort potentiale, men kommer med en lidt højere pris. Før du investerer 30.000 euro i en mailkampagne, er det smart først at teste mulighederne.

Prisen pr. klik er normalt omkring 3-5 euro, hvilket kan sammenlignes med LinkedIn. Prisen er selvfølgelig en smule højere end annoncering på Google, men virksomheder får her muligheden for direkte at målrette til relevante B2B målgrupper.

Målretningsmuligheder

Virksomheder kan indstille land (Tyskland, Østrig, Schweiz), region eller blot placere en cirkel på 10-150 km på landkortet. Filtrering efter alder og køn er naturligvis også muligt.

Derudover kan virksomheden beslutte, hvilket karriereniveau, branche eller arbejdsgiver der skal målrettes mod. Det er også muligt at målrette mod specifikke industrier samt look-a-like-målgrupper.

Grupper

Xing har en funktion, som ofte overses af udenlandske virksomheder, Xing grupperne. Grupper er et sted, hvor en betydelig del af interaktionen mellem brugerne finder sted.

Selvom grupper ikke er så vigtige på LinkedIn, er de det på Xing. Grupperne tilbyder potentiale for mange virksomheder.

At være aktiv i disse grupper eller endda oprette en, kan booste virksomhedens image enormt og vil hjælpe med at generere leads.

En væsentlig svaghed

En af de største ulemper er, at platformen stadig ikke kan måles med en sporingspixel, som LinkedIn Insight Tag. Ved hjælp af URL-parametre, kan Google Analytics benyttes til at undersøge, hvem der indhentes fra platformen og der er mulighed for at se metrics som antallet af lead kontaktformularer i Xing Ad Manager.

Xing er ikke et marketingværktøj for enhver B2B virksomhed. Det er et mere specialiseret marketingværktøj sammenlignet med Facebook eller endda LinkedIn.

At benytte Xing er ikke så ofte nødvendigt, men hvis det passer til virksomhedens profil, kan det være et stærkt værktøj.

Hvis virksomheder leder efter B2B leads i tysktalende lande, og målgruppen er ledere, som er midaldrende til lidt ældre og arbejder med fokus på det tyske marked, så er den sociale medieplatform et stærkt våben i virksomheden arsenal.

Hvordan kan Zangenberg & Partners hjælpe?

Vi, hos Zangenberg & Partners, holder os altid orienteret om nye marketingtendenser, og kan hjælpe dig med at udvikle samt optimere din marketingstrategi.  Vi er eksperter inden for digital marketing og har mere end 20 års erfaring. Ring til os på 7020 4838 eller send os en mail for at høre mere!

Skriv til Nicolas

Har du brug for et tilbud? Vil du lære os bedre at kende? Udfyld formularen og bliv ringet op!






  • Luk menu ✘