Startside / Digital markedsføring / Makroforhold påvirker din digitale markedsføring

Makroforhold påvirker din digitale markedsføring

Skrevet d. 14-01-2019

Af Nicolas Zangenberg

Mange webshop ejere kommer til os for at få rådgivning i søgemaskinemarkedsføring. Når webshoppen skal lanceres, men også når en eksisterende Google AdWords kampagne skal optimeres, fordi omkostningerne per konvertering er vokset kunden over hovedet.

Vi starter med at lave vores grund optimering i forhold til mål, der er sat op for webshoppen.

Vi analyserer løbende de dage, der har det største salg og mindste salg for at se, om der er et mønster i forhold til nogle af de forhold, som jeg vil gennemgå nedenfor, da omverdensforhold ofte påvirker webshops på samme måde, som butikker i den virkelige verden påvirkes af diverse makroforhold.

Sol, regn og frost

Skinner solen jamen så stiger salget for de af vores kunder, der sælger grills, mens antallet af udbringninger af mad falder.

Regner det så stiger salget af regntøj, mens salget af Converse sko falder. Når det første islag melder sin ankomst, så eksploderer salget af vinterdæk.

Overordnet set er solskins dage dårlige for salget i webbutikkerne, da brugerne benytter chancen til at komme ud i stedet for at sidde inde, som de vil gøre, når det regner.

Måneden, ugen og dagen

På samme måde som i detailbranchen så har vi erfaret at brugerne på nettet bruger flere penge i starten af måneden og i slutningen af måneden. Det er faktisk kun enkelte af vores kunders webshops, som ikke også får en stigning i salget i slutningen af måneden. Vores erfaringer siger at salget daler omkring d. 10 – 11. i måneden for at stige igen omkring d. 25 – 26.

Hvornår på ugen vi lader vores kunders Google AdWords kampagner køre varierer meget fra branche til branche. Efter en indkøringsperiode analyserer vi det indkomne salg og ser, om nogle dage, sælger bedre end andre. Vores erfaring siger at lørdagen ikke er så god, mens søndagen er rigtig god.

Tidspunktet på dagen tilpasser vi i forhold til målgruppen. Er det de unge vi vil have fat i, så skærer vi timerne, hvor de er i skole bort for at bruge vores kundes budget så effektivt som muligt.

Generelt set så er tidsrummet midnat til 08 dårligt, brugerne i dette tidsrum er mere surfere og osere.

Påske, sommerferie og jul

Op til sommerferie, jul og påske udarbejder vi målrettede kampagner til  vores kunders webshops. Rejser, rejseforsikringer, camping er områder som er interessante op til og under ovenstående ferier. Til gengæld er det samtidig også i de perioder at alt går i stå.

Hvem forlader 1. Juledag og 2. Juledag med familien for at købe noget på en webshop. Det samme gælder påskefrokosten.

Salg af DVD, Computerspil m.m. stiger i sommerferien især de dage, hvor det regner, hvor grillen og udendørs hygge ikke har den samme magt længere. Mange webshops salg fald i denne periode.

Dans, talent og fodbold

Fredag aften er til tider ikke god, af den simple årsag, at det er her der vises TalentXX, Vild med dans og X-factor.

Dage hvor hele Danmark samles foran tossekassen for at se fodbold kan have katastrofal indflydelse på online salget.

Seerne sidder klistret til skærmen, og er ikke særlig købsmotiveret og villige til at surfe på nettet.

Udbringning af mad har generelt succes disse aftener.

Nedbrud hos PBS og Webhosts

Nedbrud hos betalingsudbyderne eller webhosting firmaerne har selvfølgelig også alvorlige konsekvenser for vores kunders webshops. Vi sørger for at indgå samarbejde med de udbydere med den højeste oppe tid.

Ja der er rigtig mange områder, som påvirker salget i en webshop. Dette er noget, vi analyserer for vores kunder, så vi ved hvilke dage vi skal lægge budgettet højere og lavere.

Skriv til Nicolas

Har du brug for et tilbud? Vil du lære os bedre at kende? Udfyld formularen og bliv ringet op!