Trends og udsving i en dynamisk verden

 

Vi lever alle i en dynamisk verden, hvor der konstant sker forandringer, og hvor der hele tiden forekommer nye trends, udsving samt tendenser. Det er derfor centralt, at du holder dig opdateret i udviklingen i samfundet, så din virksomhed bedst muligt kan imødekomme de tendenser, der netop kan påvirke din forretning – både negativt og positivt. Google Trends er derfor det perfekte værktøj for dig, og som hjælper dig med at have fingeren på pulsen.

Hvad er Google Trends?

Google Trends er et analyseværktøj, som viser populariteten af søgeord, sætninger og emner, der er blevet søgt efter over en bestemt periode, over hele verden, eller i bestemte geografiske områder.

Værktøjet giver dig samtidig mulighed for at sammenligne forskellige søgeord med henblik på at se, hvordan søgeord trender over tid.

Hvorfor skal du bruge Google Trends? 

Når du skal planlægge din markedsføring, er Google Trends et genialt værktøj, som giver indsigt i hvor, hvornår og hvilke tidspunkt din markedsføring med fordel kan øges. 

Sælger din virksomhed fx vanter, så vil du ved brug af Google Trends kunne opnå indsigt i, hvornår folk begynder at søge efter vanter og evt. i et bestemt geografisk område, hvis det har relevans for din virksomhed. 

Måske du tænker, at folk først søger efter ”vanter” i november måned, og du derfor først starter din markedsføring i den måned. 

Hvad nu hvis det viste sig, at der er flest søgninger efter vanter i oktober måned? Hvis det er tilfældet, så vil det være oplagt at øge markedsføringsbudgettet i oktober måned for ikke at miste potentielle kunder. 

Med Google Trends behøver du ikke længere gætte, men i stedet på baggrund af data tage udgangspunkt i antallet af søgninger og planlægge din markedsføring efter dette. 

Men hvad nu hvis der er et bedre søgeord end ”vanter”, der matcher dit produkt? Måske søgeordet ”luffer” har flere søgninger. Med Google Trends kan du sammenligne søgeord, og se hvilke søgeord, der har været søgt mest efter – og dermed vælge det mest populærere søgeord i dine annoncer i Google Ads.

Udnyt det der trender

Har du svært ved at finde på emner, som du kan inddrage i dine post på SoMe? Hvorfor ikke tage udgangspunkt i de søgninger/emner, der er mest populærere på et givent tidspunkt?

Google Trends giver dig mulighed for at indsnævre dit fokus, således at du kan vælge en kategori, der er relevant for din virksomhed. Det kan fx være kategorien ”mad og drikke”, hvor du så kan få indsigt i, hvilke søgninger der er særlig populærere inden for den valgte kategori. 

Er din virksomhed fx en restaurant/café, og du kan se, at søgninger efter græskarsuppe er særlig populært, hvorfor så ikke lave et SoMe post på baggrund af dette, eller måske tilføje græskarsuppe på menukortet?

Opererer du på flere markeder?

Vi lever i en dynamisk verden, hvor folks behov konstant ændres. Det kan derfor være svært at få en forståelse af, hvordan folks behov udvikler sig. Du kan derfor bruge Google Trends til at finde ud af, hvilke søgninger/emner der er særlig populære i forskellige geografiske områder. 

Hvis din virksomhed opererer i forskellige lande, så er det vigtigt at huske, at de søgninger der forekommer i et land, ikke nødvendigvis er de samme i andre lande. Derfor skal du være opmærksom på, at du ikke blot tilføjer de samme søgeord i de lande, hvor din virksomhed opererer. 

Søgninger er ofte meget forskellige, alt efter hvor vi befinder os geografisk, og derfor kan du ved brug af Google Trends undersøge hvilke søgninger, der passer bedst i de forskellige områder, hvor din virksomhed opererer. 

Når du har fundet populære søgeord, der passer til din virksomheds produkter/ydelser, kan du med fordel bruge dem i søgetermer i Google Ads, men også til content til din hjemmeside. 

Har du styr på søgninger?

Vi hos Zangenberg & Partners stiller gerne eksperter til rådighed til at hjælpe dig og skabe de bedst mulige resultater – Ring til os på 7020 4838

Skriv til Nicolas

Har du brug for et tilbud? Vil du lære os bedre at kende? Udfyld formularen og bliv ringet op!






  • Luk menu ✘