Hvad er auktionsindsigt?
Google Ads Auktionsindsigt er et værktøj inden for Google Ads-platformen, der giver annoncører dybdegående information om, hvordan deres annoncer klarer sig i auktionsprocessen. Auktionsprocessen refererer til den konkurrence, der finder sted, når annoncører byder på at få deres annoncer vist i søgeresultaterne eller på andre placeringer på Google-netværket.
Hvad benyttes auktionsindsigten til?
Når du investerer i annoncer på Google Ads, får du adgang til rapporten 'Auktionsindsigt', som findes under fanen 'Kampagner'. Auktionsindsigt er et værktøj, der giver omfattende information om dine annoncer, og i rapporten kan du evaluere effektiviteten af din annoncering.
Auktionsindsigten tillader samtidig sammenligning af dine søgeords bud-effektivitet med konkurrenternes placeringer og bud på samme auktioner. Ved at analysere denne rapport kan du identificere eventuelle fejl i opsætningen af dine annoncer og dykke dybere ned i, om din strategi er optimal. Samtidig giver det mulighed for at vurdere nye potentielle muligheder.
Det er afgørende at anvende auktionsindsigten til fejlfinding og aktivt søge efter forbedringer i dine Google Ads-kampagner. Rapporten giver dig mulighed for at træffe strategiske beslutninger, med fokus på at forbedre både udgifter og investeringsafkast (ROI).
Nøgleelementer i auktionsindsigten
For at få adgang til Auktionsindsigten skal du logge ind på din Google Ads konto, navigere til fanen "Kampagner" og derefter vælge "Auktionsindsigt".
Nogle af de vigtigste nøgleelementer du kan se i auktionsindsigten er:
- Eksponeringsandel: angiver det antal eksponeringer dine annoncer er blevet vist, i forhold til det forventede antal visninger dine annoncer var kvalificeret til at modtage.
- Overlapningsrate: indikerer, hvor hyppigt en anden annoncørs annonce er blevet vist, samtidig med at din annonce også har modtaget en eksponering.
- Udkonkurreringsandel: angiver, hvor hyppigt din annonce har opnået en højere placering end en annonce fra en anden annoncør under en auktion, eller hvor ofte din annonce er blevet vist uden, at den anden annoncørs annonce også blev vist.
- Raten for position over: angiver hvor hyppigt den anden annoncørs annonce blev vist i en højere position end din, når annoncer fra begge parter blev præsenteret samtidig.
- Rate for visning øverst på siden: angiver, hvor hyppigt din annonce (eller en anden annoncørs annonce, afhængig af den angivne rækkefølge) er blevet vist øverst på siden, over de ubetalte søgeresultater
- Rate for visning allerøverst på siden: angiver, hvor hyppigt din annonce (eller en anden annoncørs annonce, afhængig af den angivne rækkefølge) er blevet vist som den allerførste annonce øverst på siden, over de ubetalte søgeresultater.
Fordele ved brugen af auktionsindsigt
Auktionsindsigten i Google Ads tilbyder flere fordele for annoncører, der ønsker at forstå og optimere deres annonceydelse. Fordelene ved at bruge auktionsindsigten er blandet andet at rapporten hjælper med at identificere eventuelle fejl i opsætningen af dine annoncer eller kampagner.
Dette gør det lettere for dig at løse problemer og forbedre annonceydelsen. Derudover giver auktionsindsigten dig data, der er nødvendige for at træffe velinformerede strategiske beslutninger. Du kan optimere din annonceringsstrategi, justere dit budget og identificere nye muligheder for at forbedre din ROI.