Exit Rate

Hvad er Exit Rate?

En 'exit', målt ved exit rate, er den metrik, der indfanger antallet af gange, besøgende forlader et website fra en enkelt webside. Som en procent beregnes exit rate som antallet af exits / antallet af sidevisninger.

Hvordan beregnes Exit Rate?

Når en person besøger landingssiden af en online butik, klikker sig videre til en kategoriside og derefter til en specifik produktside, og til sidst forlader hjemmesiden, kaldes det en "exit" på produktsiden, da det er den sidste side, de så.

For at finde ud af, hvor ofte dette sker, beregner man exit-raten for produktsiden ved at tage det totale antal gange, hvor folk forlader den side, og dividerer det med antallet af gange, produktsiden blev vist.

For at se exits i Google Analytics, kan du navigere til: Explore → Blank (Opret en ny udforskning) og derefter indtaste de specifikke variabler og faneindstillinger, du ønsker at undersøge. I dette tilfælde er det antallet af entréer (sidevisninger) og exits for hver side på din hjemmeside der skal undersøges.

Nødvendigheden af at spore exit rate

At holde øje med exits hjælper dig med at se, hvordan bestemte sider eller grupper af sider klarer sig på din hjemmeside.

Når du finder ud af, hvilke sider folk oftest forlader og i hvilken grad (kaldet exit rate), så ved du, hvilke sider der måske har brug for forbedringer.

Dog er en høj exit rate på efterkøbssiden ikke noget at bekymre sig om, fordi folk har fuldført deres handling succesfuldt, og der er ikke meget tilbage for dem at gøre andet end at forlade siden.

Men en høj exit rate på det sidste trin i en betalingsproces (for eksempel en betalingsside) kan være et tegn på, at der er noget galt, og det kræver nærmere undersøgelse.

Forskellen på Bounce Rate og Exit Rate

Exit Rate bliver registreret, når folk forlader en side.

Bounce rate måler derimod procentdelen af besøgende på en hjemmeside, der forlader siden, uden at udføre yderligere handlinger, såsom at klikke på links eller navigere til andre sider på hjemmesiden.

En høj bounce rate indikerer, at mange besøgende forlader hjemmesiden uden at engagere sig i yderligere indhold eller interaktion.

Det er en vigtig måling inden for webanalyse og markedsføring, da det kan give indblik i, hvor effektivt en side fastholder besøgende og opfordrer dem til at udforske mere.

Bounce rate fokuserer altså på procentdelen af sessioner med kun én interaktion uden yderligere handlinger, hvor exit rate fokuserer på procentdelen af exits på en side.

  • Luk menu ✘
  • Gratis digital marketing forløb!

    Lær af Nicolas mere end 25 års digital marketing erfaring.