Hvad er et Favicon?
Et favicon er et lille 16x16 pixel-ikon, der fungerer som branding for din hjemmeside. Dens primære formål er at hjælpe besøgende med at finde din side lettere, når de har åbnet flere faner.
Karakteristika for Favicon
Favicons er normalt enkle grafiske elementer eller kortere tekster, og selvom de ikke nødvendigvis er identiske med et firmas logo, kan de dog være det samme.
På grund af deres begrænsede størrelse og opløsning kan det være nødvendigt at tilpasse eller bruge en mindre version af virksomhedens originale logo som favicon.
Favicons findes ved siden af alt, der identificerer din hjemmeside. Dette inkluderer bogmærker, faner, værktøjslinje-apps, historikresultater og søgebjælker.
Vigtigheden af et Favicon
At skabe et favicon er et lille, men vigtigt skridt i oprettelsen af en virksomheds website.
Det tilføjer legitimitet til dit website og hjælper med at styrke din online branding samt opbygge tillid hos potentielle forbrugere.
Derudover er et favicon en øjeblikkelig visuel markør for websitet, hvilket muliggør nem og hurtig identifikation for internetbrugere og forener alle forskellige browserelementer i en velbrandet browseroplevelse.
En favicon er en visuel repræsentation af din hjemmeside og forretning, så brugerne vil identificere sig med dit brand baseret på den favicon, du bruger.
Sammenhængen mellem SEO og Favicon
Et brugervenligt website med inddragelsen af et favicon, kan også være med til at forbedre dine søgemaskinerangeringer indirekte.
Når du har et synligt favicon på dine browserfaner, bogmærker, historikarkiver osv. hjælper det dine brugere med at spare tid ved at give dem mulighed for at identificere og gennemse dit website uden besvær.
Dette øger sandsynligheden for brugerinteraktion med din hjemmeside.
Dette vil også øge den tid, brugerne tilbringer på dit website og antallet af interaktioner, hvilket resulterer i, at flere personer vil være opmærksomme på dit website i længere tid og dermed bidrage til at forbedre din SEO.
SEO relaterer sig til branding og markedsføring, og jo mere synlig dit website er, desto mere sandsynligt er det, at brugere klikker på dit website og husker, hvem du er.