Affiliates er en markedsføringsmodel, hvor en virksomhed samarbejder med en eller flere partnere, som promoverer virksomhedens produkter eller tjenester i bytte for en provision eller anden form for belønning. Affiliates kan være bloggere, influencers, websites, eller andre virksomheder, der har en relevant målgruppe for virksomhedens produkter eller tjenester.
Affiliates anvendes ofte inden for digital marketing, hvor virksomheder kan oprette et affiliate program på deres website eller ved hjælp af en tredjepartsplatform. Programmet giver affiliates mulighed for at promovere virksomhedens produkter eller tjenester ved hjælp af deres eget netværk, som ofte består af en målgruppe, der allerede har en interesse for produktet eller tjenesten. Affiliate marketing fungerer typisk ved, at affiliatepartnere promoverer virksomhedens produkter eller tjenester på deres platforme, og således henviser deres følgere eller besøgende til virksomhedens website. Hvis disse besøgende herefter foretager et køb eller en konvertering, vil affiliate modtage en provision som tak for deres henvendelse.
Fordelene ved affiliates er, at virksomheder kan nå ud til en bredere målgruppe og øge deres synlighed og salg, samtidig med at de kun betaler for marketingsføringen, når den fører til en faktisk konvertering. Affiliates kan ydermere hjælpe med at skabe en følelse af tillid og troværdighed omkring virksomhedens produkter, da de er promoveret af uafhængige tredjeparter.
Det kan være svært at opbygge og vedligeholde et effektivt affiliate netværk. Derudover kan der opstå konflikter, hvis affiliates promoverer virksomhedens produkter på en måde, der ikke er i overensstemmelse med virksomhedens værdier eller standarder. Endelig kan affiliates være en dyr måde at markedsføre sig på, hvis provisionen er for høj eller hvis konverteringsraten af lav.