CPC står for ”Cost Per Click” eller på dansk “Omkostning pr. Klik”. CPC er en vigtig nøglepræsentationsindikator (KPI) i digital marketing, som måler omkostningen ved hver klik på en annoncering.
CPC beregnes ved at dividere de samlede omkostninger for en annoncekampagne med antallet af klik på annoncen. For eksempel, hvis en annoncekampagne har kostet 10.000 kr. og har generet 1.000 klik, vil CPC være 10 kr. per klik.
CPC = (Totale udgifter)/(Antal klik)
CPC kan bruges til at evaluere og sammenligne priserne på forskellige online annonceringsplatforme, og det kan hjælpe annoncører med at bestemme, hvor de skal investere deres annoncebudgetter. Hvis en annoncør ønsker at maksimere antallet af klik på deres annonce, kan de overvåge deres CPC og justere deres bud for at optimere deres annonceudgifter og opnå bedre resultater.
CPC kan ydermere bruges til at forudsige annonceomkostninger og planlægge budgetter for kommende annoncekampagner.