Hvad er en metabeskrivelse?
En metabeskrivelse udgør et HTML-element, hvilket betyder, at det er en lille stykke kode, der strækker sig op til 160 tegn. Den har til formål at beskrive indholdet på en landingsside, til gavn for både søgemaskiner og brugere. Selvom metabeskrivelsen ikke direkte påvirker din SEO, spiller den en vigtig rolle ved at bidrage til at øge klikfrekvensen.
Hvad bør en metabeskrivelse indeholde?
En betydelig del af din content-marketing involverer at signalere, at du har relevant information at dele, og at du ønsker, at folk besøger og engagerer sig med dit indhold. Det kan være fristende at forsøge at tiltrække så mange besøgende som muligt, men hvis din metabeskrivelse har lokket søgende til din hjemmeside ved at give en vildledende fremstilling, vil Google straffe dig ved at give dig en lavere placering. Dette sker, fordi algoritmen vurderer, at der mangler relevans mellem den søgendes intention og indholdet på din hjemmeside.
Du bør derfor overveje følgende når du skriver en metabeskrivelse:
- Være relevans: Når du formulerer din beskrivelse, er det vigtigt at basere den på din søgeordsanalyse og det indhold, du har skabt. Integrer derfor de primære søgeord eller nøgleudtryk fra dit indhold, så den, der søger, kan få en klar forståelse af, hvad de kan forvente at finde på din hjemmeside.
- Vær kortfattet: I de omkring 160 tegn, du har til rådighed, er det vigtigt at være kortfattet. Dette sikrer, at brugerne modtager al den information, du ønsker at formidle, samtidig med at du vækker deres interesse.
- Vær enestående: Det kan være fristende at lave én veludformet metabeskrivelse og anvende den på alle dine undersider. Dog er det ikke anbefalelsesværdigt. Jo mere præcis du gør din beskrivelse, desto større er chancen for, at din hjemmeside tiltrækker de rette besøgende – noget, som Google favoriserer.
- Vær opdateret: På samme måde som dit indhold skal være relevant, skal din metabeskrivelse også være det. Vær sikker på, at der ikke er forældede oplysninger, og sørg for, at årstal eller andre tidsreferencer er opdaterede, når det er muligt.
Skal du altid bruge en metabeskrivelse?
Generelt er det en fordel at inkludere metabeskrivelser på alle dine væsentlige undersider. Hvis du undlader at skrive en metabeskrivelse, vil Google blot vælge et tilfældigt uddrag fra din side, hvilket sjældent ser indbydende ud og sandsynligvis ikke vil motivere brugerne til at besøge din side.