Hvad er Outbound Marketing?
Outbound marketing er, når en virksomhed proaktivt henvender sig til potentielle kunder for at vække deres interesse for et produkt eller en service, de sælger. Med outbound marketing initierer virksomheden samtalen og sender en besked ud til deres kunder, i stedet for at vente på, at kunderne kommer til dem.
Outbound Marketing Strategier
Outbound marketing omfatter generelt mere traditionelle former for markedsføring end inbound marketing. Dette kan f.eks. være tv-reklamer, radioreklamer, cold calling, pressemeddelelser, messer m.m.
Der er forskellige outbound marketing strategier, som du kan bruge til at promovere din virksomhed. F.eks. kan du benytte dig af sociale medieannoncer.
Sociale medieannoncer er reklamer, der promoveres på forskellige sociale medieplatforme, såsom Instagram, Twitter og TikTok.
Disse medieannoncer er en meget effektiv måde at nå din målgruppe og potentielt omdanne dem til kunder.
Men i modsætning til at forsøge at starte en samtale med dem på sociale medier, som du ville gøre med inbound marketing, fokuserer sociale medieannoncer blot på at promovere et produkt eller en service til potentielle kunder.
Du kan også benytte dig af messer. Messer er en god måde at nå nye målgrupper og vække interesse for dit brand.
Med en messe kan du vise din virksomheds produkter eller tjenester til mange mennesker på kort tid.
Fordele ved Outbound Marketing
Hvis du ønsker at øge brandbevidstheden, er outbound marketing en god måde at gøre det på.
En af hovedfordelene ved outbound marketing er, at det hjælper dig med at nå nye mennesker, der sandsynligvis aldrig har hørt om din virksomhed.
Med inbound marketing er dine marketingstrategier mere fokuserede på at nå din målgruppe og forbinde med eksisterende kunder, mens outbound marketing er mere interesseret i at nå nye potentielle kunder.
En anden fordel ved outbound marketing er, at du kan opnå øjeblikkelige resultater.
I stedet for at vente på, at dine kunder kommer til dig, forfølger du dem aktivt. Mennesker, der ser dine annoncer på tv eller sociale medier, er mere tilbøjelige til at handle straks og gøre det, du beder dem om.
Ulemper ved Outbound Marketing
Mens outbound marketing måske er lettere at implementere og udføre, kan det være meget dyrt.
Omkostningerne ved at deltage i messer og betale for annoncer kan let løbe op og koste mere end den indtægt, du genererer.
Onlineannoncer, som sociale medieannoncer, er typisk billigere end traditionelle annoncer, men det kan tage længere tid at se resultater.
Dette er også grunden til, at mindre virksomheder typisk ikke deltager i outbound marketing, fordi de ikke har budgettet til det.
Derudover fokuserer outbound marketing mere på at levere en besked, så mens det er nemt at spore, hvor mange mennesker du når, er det svært at indsamle mere specifikke målinger, såsom hvor mange mennesker faktisk handler, når de ser din annonce.