Marketingplanen får virksomheden på sporet

Ideelt set har du planlagt hele kampagneåret. Du har offline som digitalt – koordineret det med den kommercielle del af virksomheden, præsenteret den for ledelsen og forankret den taktiske plan for året?

– og du har planlagt og booket de månedlige møder, hvor du sammen med den kommercielle del af virksomheden evaluerer på afholdte kampagner, og med det for øje justerer og korrigerer de planlagte kampagner?

Hvis ikke, så er det heldigvis ikke for sent at komme i gang!

De indledende manøvrer

Overordnet set kan man hente lidt inspiration i hvordan en officer i forsvaret, på simpleste vis, tilgår en opgave og sikrer sig teamet i og omkring en har forstået og er inddraget i opgaven.  Delingsføreren anvender en 5 punkts-befaling:

  1. Situationen
    1. Hvilke forhold skal vi udføre opgaven under?
  2. Opgaven
    1. Hvad skal vi lave?
  3. Udførslen
    1. Hvordan gør vi det i praksis?
  4. Logistik
    1. Hvilke midler har vi til rådighed?
  5. Signaltjeneste
    1. Hvor, hvordan og med hvem skal vi kommunikere?

Den kan måske umiddelbart virke irrelevant overfor det civile og mange vil måske synes det er en smule banalt og forsimplet. Hvis vi nu omskriver den en lille smule målrettet marketing:

  1. Situationen
    1. Hvad er den kommercielle plan?
  2. Opgaven
    1. Hvad er vores opgave i forhold til planen?
  3. Udførslen
    1. Hvordan / hvornår seer vores marketingplan/årshjul ud for året?
  4. Ressourcer
    1. Hvad har vi til rådighed til
      1. Økonomi?
      2. Mennesker?
      3. Andet?
  5. Kommunikation
    1. Analogt
    2. Digitalt
    3. Internt

Det er vel relativt elementært og de fleste af os ved det godt, men hvor mange af os agerer reelt ud fra det? Og hvor effektfulde er vi til at involvere de interne i marketingafdelingen i planen? Og hvor effektive er vi til at involvere vores interessenter (salg, logistisk, finans, HR, kundeservice) i planen?

Planen

De fleste af os har nok strategien klar; uagtet om den er 1-årig, 5-årig eller 10-årig. Men planen, der støtter op om strategien, kan være en smule mere vanskelig at konkretisere og gøre operationel og dynamisk.

De fleste marketingafdelinger arbejder med kampagneplaner i form af årshjul. Men en af de store udfordringer for mange er dels at gøre årshjulet nemt og enkelt at arbejde med i det daglige og samtidig gøre det visuelt præsentabelt, når det nu skal præsenteres for den kommercielle ledelse og direktionen. For slet ikke at tale om at gøre årshjulet dynamisk og nemt at dele.

Der er flere udbydere af software til dette, men jeg vil klart anbefale du tager et kig på Plandisc. Vi, i Zangenberg & Partners har anbefalet flere kunder til at anvende Plandiscs redskab og vi kan stå 100% inden for det. Tag meget gerne direkte kontakt til os, hvis du er interesseret og vil høre med om redskabet. 

Digitale overvejelser

Du har sikkert allerede styr på din digitale markedsføring allerede, og måske har du også lavet dit digitale årshjul for at sikre dig du har styr på dine aktiviteter.

Men der er stadig et par områder, du måske ikke har fået øjnene op for endnu. Derfor får du lige en tjekliste med spørgsmål, som du med fordel kan bruge til at optimere din digitale markedsføring.

Google Ads 

Vises du overfor brugere, som har besøgt dine konkurrenters websider? 

Eksponeres du på søgeord, som brugere tidligere har søgt på uden at besøge din webside? 

Annoncerer du overfor brugere som tidligere har besøgt din webside? 

Anvender du de rigtige søgeord? 

Facebook Ads 

Vises du overfor besøgende på tværs af kunderejsen?

Vises du overfor tidligere besøgende på din webside Vises du overfor look a like målgrupper? 

Er der sammenhæng mellem målretning, annonce og landing page E-mail marketing?

Sender du hyppigt nok? Taler du til målgruppen? 

Har du et e-mail marketing set-up?

LinkedIn Ads 

Rammer du relevante målgrupper? 

Bruger du LinkedIn’s virkemidler korrekt? 

Der er selvfølgelig mange flere muligheder,  blandt andet på Instagram, Twitter, Pinterest og Amazon, men man skal jo starte et sted.

Det er helt naturligt at det for nogen kan virke en smule uoverskueligt og måske kniber det også med finde tid til at få effektueret det hele. 

Derfor er du mere end velkommen til at tage fat i en af vores professionelle konsulenter hos Zangenberg & Partners og få inspiration eller et godt råd. Vi tilbyder også en analyse med det formål at klarlægge din nuværende situation og dit potentiale. Og, vigtigst af alt, vi gennemgår den selvfølgelig sammen med dig.

Du ønske et fremragende digitalt kampagneår.