Det er egentlig ikke så mærkeligt. Efter en hverdag med lockdown og social distancering var længslen til at tale med nogen stor. Efter cornahjemsendelse føles Siri og Alexa lidt mindre som robotter og lidt mere som vores kærester.
Siri har støttet vores online shoppingvaner uden at dømme os, og Alexa gav os trin-for-trin instruktioner om, hvordan man laver den perfekte karantæne-surdej.
Du kan du forvente, at stemmesøgning kontinuerligt vil stige. Smart-højtalere forventes at findes i op til 55% af de amerikanske hjem, og allerede nu taler 65% af de 25-49-årige med en stemmeaktiveret enhed dagligt.
Stemmesøgning vil ændre den måde, dit brand udarbejder SEO på. Og hvis du vil øge din trafik, bliver du nødt til at komme med ombord.
Derfor har vi undersøgt, hvordan du og din virksomhed på bedste vis kan udarbejde en SEO-strategi, der virkelig taler til din målgruppe… Bogstaveligt talt.
Forbedre din domæneautoritet
Ønsker du, at dine resultater skal være på toppen af bjerget for stemmeaktiverede enheder? Så skal du fokusere på at øge dit websites domæne- og linkautoritet ved, at implementere en link-building-strategi og booste din backlink-profil.
Websites med et domæne der performer godt, er også mest tilbøjelige til at rangere i toppen af stemmesøgning.
At udvikle en effektiv link-building-strategi betyder at se på dit brands styrker. Hvad du har at tilbyde, som folk vil finde interessante nok til at dele på deres egne websites, sociale medier eller i nyhedsartikler?
Historier der bygger på data, er altid overbevisende, hvis du kan fortælle en unik historie med kundedata. Tjek eksempelvis hvordan store virksomheder indsamler data og deler relevant indsigt i deres blogs og nyhedsartikler.
Ud over datahistorier, kan brugen af ekspertindsigt fra dine kunder eller influencers hjælpe med at skabe unikt, indsigtsfuldt indhold, der giver genklang hos folk og ofte tilskynder dem til at dele.
Hold det simpelt
De fleste stemmesøgningsresultater bliver indfanget på et lavt læseniveau. Derfor bør du holde dit indhold afslappet og samtaleagtigt, og glem ikke at inkludere de long-tail søgeord, der besvarer spørgsmål som ”hvem”, ”hvad”, ”hvornår”, ”hvor”, ”hvorfor” og ”hvordan”.
Foretag en hurtig Google-søgning efter dine primære søgeord, og vær meget opmærksom på sektionen ’Folk spørger også om’ under de sponsorerede topresultater. Dette er en SEO-guldmine. Inkorporer disse spørgsmål i dit indhold for at øge dine chancer for at rangere på stemmesøgning.
Fremhævede uddrag
Mere end 40% af alle stemmesøgningsresultater kommer fra Googles ’fremhævede uddrag’. Udvalgte uddrag er typisk i toppositionen på søgemaskineresultatsider (SERP’er), også kendt som ’position nul’.
Selvom det stadig er omgivet af mystik at lande et nul-positionsresultat, kan du forbedre dine chancer ved at optimere dit indhold omkring long-tail søgeord, der besvarer specifikke spørgsmål, ligesom i eksemplet vist nedenfor.
Spørgsmålene ’Folk spørger også om’ nævnt ovenfor, vil hjælpe dig med at indsnævre søgeord, der er relevante for din virksomhed, og skrive skarpe, præcise svar på dem.
Andre måder at øge dine chancer for at få dit indhold i et udvalgt uddrag er nøje at overveje formateringsvalg. Brug punktopstilling eller nummererede lister, tabeller og overskriftsmærker. Frem for alt skal du strukturere dit indhold for at gøre det nemt for Google at forstå og få svar på de spørgsmål, folk søger.
Ignorer ikke lokale
Uanset hvor stor din virksomhed er, kan det betale sig at have en lokal tilstedeværelse. Stemmesøgninger på mobilenheder er tre gange mere tilbøjelige til at være lokalt baseret end tekstsøgninger.
Sørg for at inkludere din placering i dine long-tail søgeord, når det er relevant, uanset om det er din virksomheds hovedkvarter, regionale kontorer eller de fællesskaber, hvor dine medarbejdere eller ledelse er placeret, og hvor de er involveret.
Hvis din virksomhed er lokal, bliver du nødt til at eje dette marked, hvis du vil rangere godt i stemmesøgning. Sørg for, at rutevejledningen til placeringerne er korrekte og enkle at forstå og optimer til ’nær mig’-søgninger.
Sørg for, at dine Google My Business katalogfortegnelser er komplette og opdaterede, inklusiv alle placeringer og kortfortegnelser. Deltag i lokale partnerskaber og samfundsinitiativer, hvor det giver mening for din virksomhed. At gøre dette kan hjælpe med linkbuilding såvel som med din autoritet og troværdighed inden for specifikke regioner.
Opret indhold med kontekst
SEO uden morderisk indhold til at sikkerhedskopiere vil ikke bringe dig langt. Sørg for, at dit indhold giver din SEO-strategi et løft ved at bygge dit indhold op omkring dine ideelle personas, og svar på nøglespørgsmål som:
- Hvem er de?
- Hvad holder dem vågne om natten?
- Hvorfor har de brug for det, min virksomhed tilbyder?
Afspejl derefter disse svar i dit indhold. Hold det kortfattet, samtaleagtigt og relevant. Overvej at tilføje ofte stillede spørgsmål med mere specifikke spørgsmål og forstærk dette med skemamarkering, uanset om det er FAQ-skema, anmeldelses-skemaer eller video-skemaer.
Dette hjælper med at give mere struktur til dit indhold og sikrer, at Google nemt kan forstå det.
Sørg for at det indhold du opretter, opfylder et behov eller løser et spørgsmål. Skab værdifulde værktøjer og downloads, der giver noget nyttigt og opfylder søgehensigten. Sørg for, at du også bruger multimedier, såsom infografik og video, for at gøre dit indhold engagerende og delbart.
Find en professionel SEO-konsulent
Den måde vi søger på, ændrer sig konstant. Vi vil have klare, præcise svar, og vi vil have dem med det samme.
Fyldestgørende indhold i lange formater kan være godt for dit eksisterende publikum. Men hvis du vil fange nye besøgende gennem stemmesøgning, skal du optimere og tilpasse din SEO-strategi. En professionel SEO-konsulent kan hjælpe dig med at implementere alle ovenstående tips og meget mere, som teknisk og on-page SEO.
Du ønsker at øge din virksomhed, ikke? Hvem gør ikke det? Hvis du ikke er hoppet med på stemmesøgningsvognen endnu, stiller du din virksomhed overfor en ulempe.
Hvis du vil være den virksomhed, alle (eller i det mindste Siri og Alexa) taler om, så sørg for, at stemmesøgningsoptimering er en del af din SEO-strategi.
Mangler du hjælp til at øge dine resultater?
Vi, hos Zangenberg & Partners, er eksperter indenfor digital marketing og SEO og har mere end 20 års erfaring. Vi tilbyder rådgivning til opsætning, tilpasning og optimering.
Ring til os på 7020 4838 eller send os en mail for at høre mere!