Påvirk den kontekst hvor annoncen kører

 

Quality Scoren i Google Ads bestemmer, hvor din annonce vises i et søgeresultat. Ved at øge din Quality Score kan du få dine annoncer vist oftere, øge din position og sænke din CPC. 

Hvad er Quality Score, og hvorfor er det så vigtigt?
Google bestemmer din Quality Score ud fra en vurdering af, om en bruger vil finde din annonce og website relevant, når de foretager en søgning. Ved at have relevante annoncer og tilhørende landingssider, der kan hjælpe brugeren med at finde præcis det, de leder efter, belønner Google dig med høje score. 

Ved at opnå høje Qaulity Scores, kan dine annoncer vises i højere positioner end dine konkurrenters, og du kan sænke din CPC. Din Quality Score opgives i et resultat fra 1-10. Scoren tildeles hvert søgeord på din konto, hvor 1 er det laveste og 10 det højeste. 

Der findes to forskellige Quality Scores på din konto, hvor det første er den synlige. Dette er, hvad du faktisk kan se på din konto og er en guide til, hvad du kan optimere for at øge din score. 

Den anden er auktionens score. Dette nummer bestemmes hver gang, der er en søgning, der muligvis viser et af dine søgeord. Da disse tal hurtigt bliver overvældende, da du kunne have millioner, vises disse tal ikke på din Google Ads konto. 

Når vi taler om Quality Score, taler vi generelt om den synlige, da dette er en faktor, som du kan se og forbedre. Forbedring af din synlige score forbedrer auktionens Qaulity Scores.

Hvad udgør din Quality Score?
Der er tre primære faktorer, der udgør resultatet af din Quality Score. Hver faktor opgives i tal opdelt i en rangering efter gennemsnittet.  

  • Forventet CTR: Den forventede CTR undersøger dine CTR’er sammenlignet med hvad Google mener, at en annonce og et søgeord skal opnå for en søgeforespørgsel. Når du har høje CTR’er, klikker brugerne regelmæssigt på dine annoncer og finder dem nyttige. 
  • Annonce relevans: Din annonce relevans undersøger, hvor tæt dine annoncer er knyttet til dit søgeord. Der findes mange finesser, der påvirker denne faktor. Vi guider dig til, hvordan du styrker denne faktor. 
  • Landingssideoplevelsen: Din landingssideoplevelse er en vurdering af, hvor godt brugerne kan finde det svar de søger, på dit website. Vigtigheden her ligger i, hvor hurtigt din side indlæses på tværs af enheder og indeholder content, som brugerne finder nyttige. 

Din synlige Google Ads Quality Score beregnes efter de tre faktorers samlede point. 

Sådan øger du din Quality Score 

Forbedring af forventet CTR og annonce relevans.  

  • For at øge din annonce relevans skal du sikre dig, at alle dine annoncer er relevante for dit søgeord i en annoncegruppe. 
  • For at forbedre din forventede CTR skal du øge din klikfrekvens. 

Disse to koncepter er indbyrdes forbundne, og den samme forbedringsproces fungerer både til at forbedre forventet CTR og øge annonce relevans. 

Der findes to primære måder at øge din forventede CTR og annonce relevans på.  

 

God kontostruktur
Når en bruger foretager en søgning, leder de efter et specifikt svar. Når din annonce viser, at du har svaret på spørgsmålet, kan din CTR og relevans øges. Det er derfor din annonces opgave at vise, at du er relevant for brugernes forespørgsel. 

Når en annonce er relevant for søgeordet, vil du øge din annonce relevans og CTR score. Ved at have en god struktur, kan du både øge din annonces relevans og forventede CTR. 

For at opnå en god struktur skal du se på nøgleordene i en annoncegruppe og stille dig selv spørgsmålet: Er alle annoncer i annoncegruppen specifikke nok og relevante for hvert søgeord i den pågældende annoncegruppe?

Hvis ikke, skal du fjerne annoncer, der ikke er specifikke for søgeordene eller flytte søgeord til nye annoncegrupper, så de kan matches med mere relevante annoncer. Ved at sikre, at dine annoncer er relevante for dine søgeord, bør din annonces relevans og CTR øges. 

Splittest af annoncer
Det andet trin i forbedringen i din annonces relevans er regelmæssigt at teste dine annoncer. 

Ved test af annoncer kan du finde ud af, hvilke der er mere relevante end andre ved at se på dine data. Hvis du har at gøre med et stort antal annoncegrupper, kan du teste flere annoncegrupper ad gangen, for at opnå indsigter, der kan hjælpe dig til at øge dine CTR’er og annoncerelevans. 

Generelt anbefaler vi dig at teste annoncer i alle dine annoncegrupper, hvor du holder 2-3 annoncer aktive, prøver nye af og frasorterer løbende. 

Forbedring af din landingssideoplevelse
Din landingssideoplevelse undersøger, hvor godt din side kan hjælpe en bruger med at finde oplysninger, der søges efter. 

Følgende er faktorer, der hjælper dig til at forbedre din landingssideoplevelse:

  • Sørg for, at dit indhold er relevant og nyttigt. 
  • Sørg for, at dit indhold er troværdigt, og at du udviser gennemsigtighed 
  • Gør siden let at navigere på enhver enhed 
  • Sørg for, at siden indlæses hurtigt 

Selvom det er disse faktorer, der udgør landingssideoplevelsen, kan det være svært at bedømme, om brugerne finder indholdet nyttigt. Google Analytics kan her være brugbart til denne type data, da værktøjet kan undersøge afvisningshastigheder og opholdstider på dit website. 

Til at undersøge dit websites hastighed, kan du gøre brug af værktøjer som Google PageSpeed Insights. En god landingssideoplevelse kan hjælpe til at øge antallet af konverteringer. 

Vil du have hjælp til bedre Google Ads Quality Score?
Mangler du hjælp til at øge dine resultater? Vi hos Zangenberg & Partners er eksperter indenfor digital marketing og har mere end 20 års erfaring. Zangenberg & Partners er Google Ads certificerede og tilbyder rådgivning til opsætning, tilpasning og optimering. Ring til os på 

7020 4838 eller send os en mail for at høre mere!

Nicolas
Zangenberg

CEO / Partner

Skriv til Nicolas

Har du brug for et tilbud? Vil du lære os bedre at kende? Udfyld formularen og bliv ringet op!