Vejen til effektiv og målrettet marketingkommunikation gennem målretning af content til personaer.
En persona kan defineres som en fiktiv karakter eller arketype, der repræsenterer en udvalgt del af din målgruppe. Med personaer får du et værktøj, der giver dig mulighed for at sætte ansigt på dine vigtigste kunder. Det er en metode til at levendegøre dine segmenter og kommunikere til dem i øjenhøjde.
Personaer rummer de vigtigste facetter hos dem, du gerne vil kommunikere med, og de giver dig et mentalt billede af dem, du taler til, i stedet for en anonym skare af kunder.
Du får et muligt bud på din ideelle kunde, samt en eller flere profiler, der giver et realistisk og detaljeret billede af, hvem virksomhedens kunder er og hvilke behov, værdier, vaner og problemstillinger en bestemt type kunde kan have.
Det er din Hvem, Hvad, Hvorfor og Hvordan?
Udarbejdelse af en række relevante personaer for din virksomhed kan således hjælpe dig med at få svar på spørgsmålene:
- Hvilket problem løser dit produkt eller services for dine potentielle kunder?
- Hvorfor efterspørger de et produkt eller en service som dit?
- Hvilke ord bruger de, når de skal finde frem til netop din løsning i Google?
Med disse indsigter får du mulighed for at skræddersy din kommunikation og dermed sikre at din markedsføring er relevant og værdifuld for kunden, samt tilpasset til hvor modtageren befinder sig i kunderejsens faser.
Det kræver en del research og forarbejde at udforme personaer, der er relevante for din forretning, men det er bestemt indsatsen værd.
Tre trin til gode personaer
1) Indsamling af kundeindsigt
Interview nye og eksisterende kunder – gerne nogen der lige har købt, som har købsrejsen frisk I hukommelsen. Udnyt ligeledes den viden som allerede eksisterer internt - tal med kollegaer, der har kundekontakt: F.eks. receptionen, kundeservice og salgsafdelingen.
2) Udform personaerne
Kog indsigterne ned og saml informationerne i kategorier. Hvilke informationer dine personaer skal indeholde afhænger af, hvilket fokus der er relevant for netop din virksomhed. Følgende emner kan med fordel uddybes:
- Personlige data: Navn, alder, uddannelse, bopæl, familieforhold, arbejdsforhold etc.
- Behov: Hvilket behov har personaen i forhold til dit produkt?
- Motivation: Hvad motiverer personaen i forhold det du tilbyder Hvilke triggere kan sætte gang i et behov?
- Udfordringer: Hvilke udfordringer står personaen, overfor og hvad kan du hjælpe ham/hende med? Gennemtænk alle faserne i kunderejsen.
- Rolle i købsprocessen: Er din persona beslutningstager, influent eller noget helt tredje?
3) Væk personaerne til live
FInd et foto til hver af personaerne, sørg for at printe dem ud og hænge dem op på kontoret - for at de kan skabe værdi, skal de bruges aktivt I hverdagen.
Med udgangspunkt i de udarbejdede personprofiler, kan du øge effektiviteten af marketingindsatsen ved at målrette budskaberne til de udvalgte personaers behov og problemstillinger, og dermed sikre en skarpere, mere direkte og relevant kommunikation.
Zangenberg & Partners rådgivere kan hjælpe dig med at mappe dine personaer. Ring til os på 7020 4838 eller Skriv til os!