Startside / Analyse & Indsigt / Ram plet med dataanalyse

Ram plet med dataanalyse

Skrevet d. 21-04-2019

Af Nicolas Zangenberg

Der kan vist ikke længere herske nogen tvivl om, at data er et essentielt værktøj for CMO’ens digitale marketingstrategi. Data er en af grundstenene for, at din virksomhed får digital succes. Din data kan indsamles og trackes på mange forskellige måder, men uden en ordentlig analyse og dataindsigt har du ingen chance for at omsætte din data til reelle forretningsmæssige input. Denne artikel vil gennemgå fordelene og udfordringerne ved at tilføre et digitalt element i sin forretningsmodel.

Dokumenterede løsninger = Dokumentérbare resultater

Det er ingen overraskelse, at det altid er en fordel at kende sine kunder. Det er ingen undtagelse bare fordi, forretningen foregår digitalt. Når man laver sin forretningsmodel, bør man altid være opmærksom på, hvorfor, hvad og hvordan ens kunder agerer. Hvordan kan du stille de spørgsmål uden at have tracket data på dine kunder? Hvordan kan du besvare de spørgsmål uden dataindsigt? Det kan du ikke.

Det er ikke svært at indhente data. Den komplicerede proces kan forekomme, når denne data skal analyseres og omsættes. Det er dataindsigten, der rummer alle svarene, og de ligger lige foran dig. Ved at analysere din data ved du, hvorfor din strategi ikke virker, hvad problemet er, og hvordan du får optimeret din digitale indsats. 

På den måde undgår du, at din opsatte strategi bliver et skud i tågen, men i stedet en løbende optimeringsproces, hvor du har mulighed for at handle på baggrund af identificerede adfærdsmønstre og forbrugertrends. 

Analysér din data, og skab dokumenterede løsninger og resultater!

Google Analytics

Mange virksomheder er tilfredse med blot at have en kundeklub og enkelte marketingindsatsrapporter, men data er ikke en substitut for sund fornuft. Det er her vigtigt, at CMO’en beholder sin kritiske sans. Hvis man kun viser halvt commitment til data, ender det ofte med, at man står med en masse fragmenterede dataspor, som derfor også kun kan give fragmenterede svar. Når beslutninger skal tages eller strategier skal formuleres, bør man altså være kritisk overfor mængden og kvaliteten af sin data. 

Google Analytics er en oplagt mulighed for at opnå indsigt i både din data og forbrugeren. Analytics vil give dig muligheden for løbende at analysere både holistisk og atomistisk på din data. Det giver dig og din virksomhed bedre grundlag for løbende at optimere og kreere nye brand touchpoints. 

Hvis man ikke sætter sig ind i Google Analytics, kan det godt virke uoverskueligt, og du vil højst sandsynligt blive overrasket over, hvor stor en mængde data, du egentlig er herre over. Men har man styr på Google Analytics, vil man kunne tilføje eller opdatere en masse elementer til sit Value Map. Det giver din virksomhed muligheden for at skabe forbrugerbaserede value propositions med afsæt i din virksomheds kernekompetencer. På den måde udnytter du din data til at skabe løsningen, der er kombineret af din virksomheds ydelse og forbrugerens efterspørgsel. 

Kreativt data

Når du har styr på din data, så har du råmaterialet til at producere de bedste løsninger og den bedste kundeoplevelse for dine kunder. Her skal du bruge din unikke dataindsigt til at skræddersy kundeoplevelser og på den måde differentiere dig fra de øvrige datadrevne virksomheder på markedet. 

Selvom det kan virke diffust at være customer-driven i så en digital verden, så viser de seneste tendenser, at selv et kort, digitalt møde med forbrugeren kan påvirke forbrugerens associationer med et brand. Derfor er det vigtigt at kunden ikke opfatter dit brand som et generisk brand med samlebåndsproducerede løsninger. 

Hvis du fokuserer på digital kreativitet, har du muligheden for hurtigt at skabe positive associationer hos forbrugeren – et uundværligt element på et marked kunden kan vælge og vrage. Derfor bør kundeoplevelsen (CX) være et gyldent fokuspunkt for alle CMO’er i 2019, der gerne vil opnå dokumenteret, digital succes.

Skriv til Nicolas

Har du brug for et tilbud? Vil du lære os bedre at kende? Udfyld formularen og bliv ringet op!