SoMe-Marketing bør være skræddersyet og gennemtænkt

 

Sociale medier spiller en stor rolle i det overordnede marketinglandskab. Derfor bør dine digitale marketingindsatser være velintegrerede i dine SoMe marketingplaner. De bør samtidig også altid være målbare og justerbare.

I det følgende vil vi udpensle et par af de udfordringer, som har været en medvirkende faktor til, hvorfor flere af vores kunder ikke har haft succes med deres tilstedeværelse på de sociale medier, før de blev kunde hos os.  

Kend din målgruppe

Det er umuligt for dig at klare dig godt uden at kende din målgruppe. Dette gælder ikke blot for marketingsindsatser på sociale medier, men er en generel nødvendighed for alle marketingindsatser.

For at lære din målgruppe at kende er det nødvendigt, at du undersøger dem eksempelvis gennem grupper på sociale medier, eller gennem specifikke søgeord på Google. Du skal gerne være klar over, hvilken type det er, du kommunikerer til således, at du kan forblive så relevant som muligt. 

Engager dig med målgruppen 

Flere marketingfolk tror, at formålet med deres tilstedeværelse på de sociale medier udelukkende er at sprede deres budskaber, så bredt de kan, men i denne proces glemmer de at engagere sig med målgruppen. 

Du har de bedste forudsætninger på de sociale medier for at engagere dig med dit netværk og dermed skabe et stærkere bånd.

De sociale medier kan både bruges til at starte en samtale med dit netværk, men også til at indsamle feedback, hvorfor du bør gøre brug af disse unikke muligheder.

At investere ressourcer i for mange kanaler 

At anvende for mange kanaler er sjældent en god ide, for sandheden er, at brugen af de mange kanaler ofte kan være svær at håndtere, hvis ikke man har ressourcer nok.

I flere tilfælde undervurderes brugen af ressourcer på de sociale medier, hvilket betyder, at det endelige produkt ikke ender så vellykket, som man kunne forestille sig.

Brugen af sociale medier må ikke undervurderes, da kanalerne i høj grad reflekterer kvaliteten af dit brand. Men hvad gør du så, hvis du ikke har ressourcerne til at være stærkt repræsenteret på tværs af alle kanaler?

Det er en god ide at bruge din energi på den kanal, eller de to kanaler, hvor dit publikum er størst repræsenteret. I de fleste tilfælde er det mere givende at være stærkt repræsenteret på en eller to kanaler fremfor at være halvt til stede på flere.

Ved at bruge din energi på en eller to kanaler har du bedre chancer for at udvikle og eksekvere din strategi på den bedst mulige måde. 

At mislykkes med at anvende måleparametre til at måle succes

Sørg for at være specifik i din målsætning, og for at lave dine mål så realistiske som muligt. At have målbare mål er et stærkt grundlag for, hvor succesfuld din marketingkampagne er, da det gør det nemmere for dig at måle på din succes.  

Hvis du netop nu sidder med mål, som i virkeligheden ikke er særlig målbare, så bør du nok genoverveje dine mål og eventuelt bryde dem ned i mindre bider.

Når der ikke er ensartethed i kommunikationen

Nogle virksomheder bruger flere sider på at udtrykke sig selv, hvor andre blot overlader det til et enkelt men fangende slogan. Der findes ikke en måde, der er mere rigtig end en anden, og du skal derfor finde din egen måde at gøre det på.

Dog er der visse pointer, som virksomheder bør have med i overvejelserne, når de skal udtrykke sig selv. Det er nødvendigt at finde de rigtige keywords, som du ønsker associeret med din virksomhed og derefter forsøge dig med at skrive en forholdsvis kort beskrivelse med afsæt i disse keywords. 

Hvordan kan Zangenberg & Partners hjælpe?

For at opsummere er den rigtige digitale marketingstrategi altafgørende for, at marketingfolk kan opnå deres mål. At gennemgå din strategi med afsæt i de ovennævnte punkter er en god start, hvis du føler, at din indsats er utilstrækkelig.

Når det så er sagt, så er en succesfuld marketingstrategi ikke så lige til, og hvis du fortsat føler dig en smule fortabt på de sociale medier, så vil vi mere end gerne hjælpe dig på rette vej.

Vi hos Zangenberg & Partners holder os altid orienteret om nye marketingtendenser, og kan hjælpe dig med at udvikle samt optimere din marketingstrategi.  Vi er eksperter indenfor digital marketing og har mere end 20 års erfaring. Ring til os på 7020 4838 eller send os en mail for at høre mere!

Nicolas
Zangenberg

CEO / Partner

Skriv til Nicolas

Har du brug for et tilbud? Vil du lære os bedre at kende? Udfyld formularen og bliv ringet op!