SoMe-teorien til kunderejsens puslespil

 

Gennem sociale medier har du muligheden for at influere potentielle kunder på forskellige stadier af rejsen mod at blive en kunde.

Hvert stadie af kunderejsen er forskellig, og virksomheder må derfor tilpasse deres SoMe marketing indsatser for at matche de dertilhørende krav.

For at fange kunders interesse på tværs af kunderejsen kræver det, at du arbejder strategisk med dit content. I det følgende vil vi forsøge at forklare, hvordan du med forskellige typer af content kan opnå lige netop dette.

Som første step af kunderejsen handler det om at skabe synlighed på de sociale medier og indfange så mange som muligt.

Dernæst indsnævres dit publikum til dem, som har en interesse i din virksomhed, dit produkt eller ydelse, og her skal du overbevise dem om, at din virksomhed er pålidelig, kan løse udfordringer og dermed skabe tillid.

Derefter er din opgave at opmuntre dem, som fortsat har en interesse i dit produkt eller ydelse til at foretage et køb.

Dette efterlader os med 3 typer af content, som vi kalder ’synlighed’, ’viden’ og ’lead’.

Figuren nedenfor er en visualisering af de forskellige typer af content, som skal bidrage til at gøre effekten af opslagene tydeligere.

Synlighedsopslag

Når du laver synlighedsopslag, er målet at ramme så mange som muligt. Det handler om, at du skal vise dit ansigt, og at folk skal lære dig og din virksomhed at kende.

Med synlighedsopslagene skal du tænke kvantitativt og fokusere på at skabe content, som flere kan relatere til. Her skal du hverken dele ud af din unikke viden eller direkte forsøge at sælge dit produkt eller ydelse, men blot være tilstede.

Vidensopslag

Med vidensopslag, handler det om at udarbejde content, hvor du gennem ”show don’t tell teknikken” kan vise din omgangskreds, at du besidder unik viden inden for dit fagområde.

I denne type af opslag skal du dele ud af din viden, således at opslagene fremstår som en hjælp for dit netværk. Dette betyder ikke, at opslagene bliver en erstatning for dit arbejde, men det vil bidrage til at skabe en fornemmelse hos dit publikum om, at du besidder stor faglighed indenfor dit område, hvilket vil skabe tillid mellem dig og dit netværk.

Det handler således om, at du skal vise, at du er førende på dit marked ift. indsigter og viden, og at du har svaret på det, dit netværk mangler svaret på.

Leadopslag

Formålet med leadopslag er at ramme dem i dit netværk, som har brug for dine ydelser og dermed dem, der befinder sig i sidste del af kunderejsen. Her opfordrer du dit netværk til at foretage et køb og stiller skarpt på, hvad det er, du kan tilbyde dem.

Du skal med denne type af opslag gerne forsøge at gøre det klart, at lige netop dit produkt kan gøre en forskel. Gør det nemt for kunden at foretage den endelige beslutning ved at slutte dit opslag af med en Call-To-Action, hvor du opmuntrer kunden til at gøre noget her og nu.

Denne type af opslag kan virke unaturlig for nogen, og skal selvfølgelig fremstå på en smagelig måde, hvor din pitch og promovering af dit produkt er presset til kulturens normale accept.

Hvorfor er det nødvendigt med de tre typer af content?

Det kan være fristende kun at tænke leadopslag, når det overordnede formål med din digitale tilstedeværelse er at øge dit salg.

Dog er det essentielt at forstå, at før du overhovedet kan fange dit netværks interesse, er det ikke altid nok med en strøm af leadopslag. Du har brug for at udarbejde content, som flere kan relatere til og dermed har lyst til at interagere med.

Det kan være udfordrende, at få folk til at interagere med et opslag, hvor du udelukkende fokuserer på salg af dit produkt. Et opslag om din virksomheds sidste fællesarrangement er derimod mere interessant og relaterbart for dit netværk og vil derfor formentlig generere flere likes, kommentarer osv.

Ved at udarbejde content som genererer likes og kommentarer, så opnår du automatisk også en højere eksponering. Dette skyldes, at algoritmerne ser, at dine opslag er interessante og favoriserer dem således, at de bliver eksponeret for flere.

Dine synlighedsopslag er derfor nødvendige for at nå ud til folk og for at blive gode venner med algoritmerne. Når du har indfanget folks opmærksomhed, handler det om at skabe tillid mellem dig og dit netværk, hvorfor vidensopslag er et vigtigt element på tværs af kunderejsen.

Efter at du har opbygget et kendskab til dit brand og en tillid mellem dig og dit netværk, er formålet med dine leadopslag, at de skal være det sidste afgørende skub for at opnå en konvertering.

Du vil formentlig opleve, at det er nemmere for dig at lave en type af content fremfor andre, men det er vigtigt at pointere, at de tre typer af content fungerer bedst sammen.

Vil du have hjælp til at optimere din digitale tilstedeværelse på de sociale medier?

Vi, hos Zangenberg & Partners, er eksperter indenfor digital marketing og har mere end 20 års erfaring. Zangenberg & Partners tilbyder rådgivning af digital tilstedeværelse på de sociale medier, men også udarbejdelse af contentplan samt eksekvering af denne. Ring til os på 7020 4838 eller send os en mail for at høre mere!

Skriv til Nicolas

Har du brug for et tilbud? Vil du lære os bedre at kende? Udfyld formularen og bliv ringet op!






  • Luk menu ✘