Storytelling er et stærkt værktøj du bør benytte i din marketing. De visuelle elementer vi ser, historier vi hører, og det vi oplever – er alt sammen med til at danne os, til de personer vi er i dag. Ofte påvirker historier os følelsesmæssigt, når vi kan relatere til det, vi ser eller hører.
Det er det, som gør storytelling interessant at dykke ned i. Fordi, hvordan fortæller vi en historie, som fanger vores målgruppe, og på samme tid gør indtryk på dem?
Artiklen kommer til at give dig en forklaring på, hvorfor storytelling er essentielt at benytte i din virksomhedskommunikation, marketing og branding.
Hvad er storytelling?
Storytelling anvendes blandt andet til at beskrive, hvordan jeres virksomhed har opnået sine resultater. Dette sker ikke kun ved at opremse funktioner eller præstationer for seere og lyttere, men ved at præcisere, hvordan jeres budskab, produkt eller tjeneste har påvirket målgruppen eller samfundet som helhed. Dette skaber følelsesmæssige forbindelser med jeres kunder.
Når en historie om en oplevelse bliver fortalt, begynder man langsomt at engagere sit publikum, og derfor påvirke deres valg. Ved at aktivere minder eller interesser hos potentielle kunder kan man gøre dem opmærksomme på de valg, de skal træffe. Desuden kan denne tilgang føre til, at kunderne kan spejle sig selv i det, hvilket kan styrke deres relation til produktet eller tjenesten.
Det handler om at skabe en relation mellem en virksomhed og dine kunder. Det gør du på den mest effektive måde, ved at tale direkte til deres personlige livserfaring. Her skal du altså spille på deres følelser, samt behov.
På denne måde, sætter man tankerne i gang hos kunderne og opfylder deres behov på samme tid.
Hvorfor benytte storytelling?
Mange er klar over kompleksiteten i marketingindustrien, de indviklede strategier og de mangfoldige kampagner. Historier er et effektivt værktøj, som bidrager til at sætte mere liv på området – det er altså med til at engagere publikum, og få deres følelsesmæssige sider aktiveret.
De mest succesfulde marketinghistorier udnytter visse nøgleelementer, som adskiller dem fra andre.
6 råd til, hvordan din virksomhed kan skille sig ud fra mængden
1: Ét specifikt område / budskab
Begynd med at fokusere på ét specifikt emne eller budskab, som du vil lægge vægt på. Undgå at inkludere forskellige budskaber i din storytelling. Identificer et centralt budskab og gennemfør det gennem hele historien. Dette skaber klarhed, spænding og nysgerrighed, som vil motivere seeren til at følge historien til slutningen.
2: Benyt mindst én vigtig karakter
For at skabe en effektiv storytelling skal du anvende mindst én karakter, som publikum kan relatere sig til i din fortælling. Karakterer danner broen mellem dig, historiefortælleren og publikum. Her er dit fokus, at få dit publikum til at sætte sig ind i karakterens sted, og engagere dem i storytelling - på den måde, er de villige til at reagere på ’call-to-action’
3: Konflikt
Her skal en udfordring eller et problem løses for publikummet. De søger at lære noget, så giv dem muligheden for at lære gennem din storytelling.
4: Tone
Det er essentielt, at du har god forståelse for din målgruppe, så du er i stand til at tilpasse stemningen og holdningen i din storytelling.
Derfor, er det en god idé at fokusere på dit brands værdier og tonen, på denne måde har publikum et godt mix af det formelle og uformelle, som gør det stemningsfuldt og alligevel poleret.
5: Følelser
Emotionel påvirkning, er et af de vigtigste faktorer at benytte gennem din marketinghistorie. Autenticitet og følelser er to af de stærkeste elementer i enhver storytelling. Når historien kommer fra hjertet af, er den med til at vække relaterbare følelser, minder og tanker hos din modtager. Historier som fremkalder stærke følelser, har en tendens til at sætte sig hos kunderne i en længere periode, og dermed bliver dit budskab husket senere hen.
6: CTA - ’Call-to-action’
En god CTA opnår vi ved at være, direkte, fortælle kort og konkret, benytte handlingsord, forblive tydeligt synligt, og tilpasse os vores målgruppe.
Nøglepointer fra artiklen
Du har nu fået viden om, hvad storytelling er, hvorfor det skal benyttes i din marketing, samt hvilke tips man skal følge, for at opnå markant succes i fortællinger.
Undersøg nu, hvilket godt og relevant indhold din virksomhed mangler for at nå ud til målgruppen. Giv dem lysten til at engagere sig og blive fortrolige med virksomhedens produkt eller ydelse - alt sammen gennem storytelling, både fiaskofortællinger og succeshistorier.
Skal I have hjælp til storytelling?
Vi håber, at dette har givet dig en bedre forståelse for, hvordan din Storytelling skal markedsføre sig. Zangenberg & Partners har mere end 20 års erfaring, og er eksperter inden for digital marketing, hvor Storytelling inkluderes.
Vi står klar til at hjælpe dig!
Nicolas Zangenberg
Tlf.: 7020 4838
Mail: nicolas@zangenberg-partners.dk