Undgå at spilde dit annoncebudget på Facebook Ads

 

Facebook-annoncering kan være et godt redskab, når målet er øget brand awareness og boostet salg. Men ikke alle Facebook-kampagner er skabt ens. 

Ofte kan selv et tilsyneladende simpelt tilsyn få dig til hurtigt at brænde igennem dit Facebook-annoncebudget uden at få de ønskede resultater. 

Ved at undgå nogle almindelige og enkle Facebook-annoncefejl kan du maksimere dine chancer for at opnå de ønskede resultater. Vi præsenterer dig her for seks af dem, som du bør undgå.

Her er seks almindelige Facebook-annoncefejl, som du bør undgå. 

1. Til enhver tid at køre annoncering    

Som med traditionelle annoncemedier, som tv og radio, bør du ikke køre de samme annoncer hele dagen og natten lang. 

Hvis du ikke sætter en grænse for, hvor ofte dine annoncer vises, risikerer du at overeksponere din målgruppe. Undersøgelser viser, at brugerne kan begynde at opleve kampagnetræthed inden for tre dage efter lanceringen, hvis du ikke er forsigtig. 

En af de bedste måder at undgå dette på er at indstille en brugerdefineret tidsplan for din Facebook-kampagne. Dette giver dig mulighed for kun at vise dine annoncer i løbet af de dage eller på de tidspunkter, der er mest relevante for at fange din målgruppes opmærksomhed. 

Ved at nå ud til kunder på de tidspunkter hvor de er mere tilbøjelige til at købe og minimere risikoen for overeksponering, ser du forbedret respons på dine kampagner. 

2. Irrelevante landingssider  

En engagerende Facebook-annonce er kun den ene halvdel af ligningen. Du skal også overveje, hvor din annonce fører brugerne hen, når de klikker. 

For de fleste brands vil deres annoncer føre til en landingsside, hvor du skal opfylde løftet fra din oprindelige kampagne og levere det, der greb brugerens interesse. 

Desværre falder mange annoncører af på dette tidspunkt. Nogle marketingfolk vil køre en kampagne for et bestemt produkt, kun for at lede engagerede brugere igennem til en generisk startside – eller endda til et helt andet tilbud. 

Dine potentielle kunder klikker på din annonce på baggrund af hvad den lovede. Hvis landingssiden, der er knyttet til denne annonce, ikke lever op til dette løfte med matchende indhold, grafik og lignende, vil disse besøgende klikke væk, og dit marketingbudget går til spilde. 

Sørg for at din landingsside matcher dine annoncer. Dette er et centralt fundament for Facebook-annonceeffektivitet. 

3. At foretage hurtige ændringer uden optimalt belæg  

Facebook kan være en bemærkelsesværdig og stærk platform til markedsføring. Men det betyder ikke, at din kampagne altid vil levere fantastiske resultater fra starten af. 

Facebooks annoncesystem bruger machine learning til at optimere for de bedste resultater. Men for at maksimere ydeevnen har systemet brug for tid til at måle brugerrespons og derefter justere i overensstemmelse hermed. 

Facebook forklarer dette som en ”læringsfase”, hvor den samler og evaluerer den indledende præstation, som Facebook selv definerer således: 

  • ”Læringsfasen er den periode, hvor leveringssystemet stadig har meget at lære om et annoncesæt. I løbet af læringsfasen undersøger leveringssystemet den bedste måde at levere dit annoncesæt på, så ydeevnen er mere stabil og din CPA sænkes. Læringsfasen opstår, når du opretter en ny annonce eller et annoncesæt eller foretager en betydelig redigering af en eksisterende annonce”. 

Forskning viser, at de fleste kampagner tager 24 til 48 timer at få nok data til fuldt at optimere annonceleveringen. Marketingfolk der foretager ændringer forhastet vil ende med at spilde deres annoncebudget.

Det kan være fristende at foretage hurtige ændringer. Men det kan være værd at vente eller køre dine kampagner i bestemte faser for at sikre, at du ser det optimale resultat. 

4. Ikke at aktivere automatiserede Facebook-regler  

Selv den bedste kampagne bliver mindre effektiv over tid, og hvis du ikke har kapacitet til konstant at overvåge dine resultater, risikerer du at overse nøgleproblemer. Det kan øge dine omkostninger og rive hele dit marketingbudget fra dig. 

Men Facebooks automatiserede regler er en hjælp til at undgå dette. Facebooks automatiserede regler giver dig mulighed for automatisk at slå en kampagne eller annonce fra. Ydermere mulighed for at justere et kampagnebudget eller et bud baseret på indstillede betingelser. 

Facebook skriver selv: 

  • ”Når du opretter automatiserede regler i Ads Manager, kontrolleres dine kampagner, annoncesæt og annoncer automatisk og opdateres eller underretter dig om ændringer. Ud over disse automatiske kontroller og underretninger foretager værktøjer også de nødvendige handlinger for dig.” 

Dine automatiserede regler kan omfatte CPA, antal visninger, daglige forbrug og mere. 

Og mens du kan lade Facebook foretage automatiske justeringer, anbefaler vi, at du får Facebook til blot at sende dig en underretning. Ved underretning kan du selv foretage de nødvendige ændringer. Dette sikrer, at du opretholder kontrol over og bevidsthed om eventuelle kampagneændringer. 

5. Fortsat markedsføring til konverterede kunder   

Retargeting kan være meget fordelagtigt, men du vil ikke fortsætte med at sende den samme annonce til en person, der allerede har konverteret. Hvis nogen allerede har konverteret som et resultat af at se din annonce, vil de sandsynligvis ikke se denne igen, næste gang de ruller gennem deres feed. 

For at undgå dette bør du tilpasse dine målgrupper under indstillinger og sørge for at ekskludere personer, der har konverteret af din annonce inden for den sidste måned. 

Dette vil sikre, at dine annoncer når ud til nye målgrupper, der har potentialet til at blive betalende kunder. Samtidig med de ikke irriterer dem der allerede kender dit brand. 

6. Ikke at eksperimentere med forskellige annoncetyper  

Hvert publikum er forskelligt, hvilket uundgåeligt betyder, at de også reagerer og engagerer sig på forskellige måder med forskellige typer kampagner. 

Alt for mange brands trækker alle deres Facebook-marketingkroner ind i standard-nyhedsfeed eller højre kolonne-annoncer. Benyt derfor muligheden for at oprette potentielt mere engagerede kampagner ved at eksperimentere med forskellige medieindstillinger som videoer eller karruseller. 

I et casestudie delt af Facebook øgede en sportsforretning sit afkast af annonceudgifter ved at bruge 6 sekunders videoannoncer i stedet for 30 sekunders annonceenheder. 

I dette tilfælde leverede 6-sekunders annoncer en stigning på 11% i estimeret annonceindkaldelse, 12% stigning i afkast af annonceudgifter og 271% stigning i videoafslutningsgrad – hvilket viser sig at være mest effektivt til at skabe resultater for et brand. 

6-sekunders annoncer resulterede ydermere også i stigning på tværs af flere nøglemålinger, herunder konverteringsfrekvens, gennemsnitlig købsværdi og klikfrekvens. 

Facebook marketingfolk smider penge ud ad vinduet, hvis de ikke A/B tester forskellige annonceformater. At finde det mest effektive format til dit unikke publikum hjælper dig med at få mest muligt ud af dit budget. 

Som bemærket kan Facebook-marketing være en stor velsignelse for din marketingindsats, især med den fortsatte udrulning af nye funktioner som søgeannoncer og videoannoncer der afspilles i midten af indhold i feedet. 

Men uanset om du bruger disse nye muligheder, eller forholder dig til traditionel Facebook-annoncering, skal du altid være opmærksom på den måde, som platformen fungerer på. 

Ved at optimere dine kampagner til Facebooks målgrupper kan du have tillid til, at dine annoncer holder sig inden for budgettet og leverer meningsfulde, håndgribelige resultater for din virksomhed. 

Vil du have hjælp til Facebook Ads?

Mangler du hjælp til at øge dine resultater? Vi hos Zangenberg & Partners er eksperter indenfor digital marketing og har mere end 20 års erfaring. Zangenberg & Partners tilbyder rådgivning til opsætning, tilpasning og optimering. Ring til os på 7020 4838 eller send os en mail for at høre mere!

Skriv til Nicolas

Har du brug for et tilbud? Vil du lære os bedre at kende? Udfyld formularen og bliv ringet op!






  • Luk menu ✘