Undgå at havne i spam-filteret

 

Takket være den hurtige teknologiske udvikling skal vi frygte e-mail-basserede virusser i samme grad som før. Der er en tyk mur mellem vores indbakker og potentielt skadelige e-mails, som svindlere og spammere forsøger at angribe os med. 

Det lyder da perfekt, gør det ikke? 

Svaret hertil er både ja og nej. Dine e-mails har stor chance for at havne i spamindbakken eller at blive blokeret, sammen med de egentlige e-mail spammere. Det viser sig, at omtrent 1 ud af 5 e-mails bliver sendt til spam eller blokeret for dine abonnenters indbakke. 

For at maksimere din fortjeneste, skal du lære, hvordan du forhindrer dine e-mails i at havne i spam, hurtigst muligt. 

Hvad er spam? 

Spam henviser til alle de uopfordrede meddelelser, der sendes via mail til personer, der ikke har givet deres samtykke til at modtage dem. 

Formålet med disse e-mails varierer fra spammer til spammer, men falder i det væsentlige i en af tre kategorier: promovering, malware eller phishing. E-mail spam er vokset siden begyndelsen af 1990’erne, og i 2014 blev det anslået at tegne sig for omkring 90% af den samlede e-mailtrafik. 

Ingen vil have disse e-mails i deres indbakke, og selvom du personligt er teknisk kyndig og ikke falder for billige tricks, så gør alt for mange det stadig. 

For at stoppe spredningen af spam og for at beskytte folk mod at modtage uønskede e-mails, er anti-spam lovgivning GDPR blevet implementeret i Europa. 

En overtrædelse af GDPR-lovgivningen håndhæves af sanktioner som bøder og endda juridiske afgifter for dem, der vælger at bryde loven. Men selv det er ofte ikke nok til at stoppe den uendelige strøm af spam. Derfor skal der gøres en ekstra indsats for at beskytte folk mod uønskede e-mails. 

Hvordan fungerer spamfiltre? 

Krigen mod spam har forårsaget en række ’civile ofre’. 

Du kan være en dygtig marketingmedarbejder med gode hensigter, men hvis dine e-mail-kampagner ikke passer til profilen, bliver du offer for spamfiltre. Den eneste måde at undvige dette på er at kende din fjende. 

Derfor er det første skridt vejen til at skabe en mere leveringsdygtig e-mail at forstå mekanismen for spamfiltre. 

Spamfiltrenes rolle er sådan, at de identificerer potentielt skadelige e-mails af lav kvalitet og forhindrer dem i at nå til modtagerens indbakke. På en måde er spamfiltre et skjold mellem modtagerens indbakke og omverdenen. 

Der er en masse faktorer, der gør det muligt for filtrene at trække en eksekutiv beslutning om, hvorvidt du vil lade din e-mail gå igennem. 

Spamfiltre er mere avancerede en nogensinde før. Moderne internetudbydere træffer en beslutning om leveringsdygtigheden af en e-mail-kampagne baseret på deres brugerengagement og tidligere interaktioner med dine kampagner. 

Disse oplysninger bruges derefter til at tegne to unikke resultater, der afgør, om din e-mail når frem til indbakken eller ej: 

  • Din score med individuelle abonnenter – mængden af engagement, dine e-mailkampagner modtager fra en bestemt e-mail-abonnent, gør det muligt for systemet at bestemme dit omdømme hos dem.
  • Din score hos e-mailudbyderen – mængden af engagement, du modtager fra en gruppe abonnenter, der bruger den samme e-mail-udbyder til at interagere med dine e-mails.

Nogle af de nøglesignaler, der udgør dine scores, inkluderer følgende:

Positive signaler:

  • Åbningsrate. Jo oftere dine abonnenter åbner e-mails fra dig, jo større er sandsynligheden for, at din næste kampagne bliver leveret. 
  • Svarrate. Når folk svarer på dine e-mail-kampagner (via svar e-mail), forstår systemet, at det indhold, du sender, er relevant og interessant for modtagerne. 
  • Flyt til mappe. Folk der tager sig tid til at organisere e-mails fra dig, er et stærkt signal til spamfilteret om, at modtagerne bekymrer sig om dine kampagner og gerne vil modtage dem i fremtiden. 
  • Intet skrammel. Hvis folk flytter dine e-mail ud af uønsket mappe, betragtes dette som et meget stærkt, positivt signal om, at dine kampagner er relevante og værdige til at komme i indbakken. 
  • Tilføj til adressebogen. Folk der tilføjer dig som en kontakt, meddeler direkte, at de stoler på dig og ønsker at blive ved med at få leveret e-mails fra dig. 

Negative signaler (ødelægger dit afsenderomdømme og gør dine e-mails mere modtagelige for at blive stemplet som spam): 

  • Skrammel. Hvis folk læser din e-mail og derefter beslutter at smide den i skraldespanden, ser systemet det som et negativt tegn – dine kampagner er ikke værdige til at forblive i indbakken. 
  • Slet uden at åbne. Et meget stærkt negativt signal, der kan ødelægge dit afsenderomdømme på ingen tid. 

Hvordan forhindrer du dine e-mails i at ende i spam? 

For at bestå spam-testene og undgå at blive markeret som spam, skal du sikre dig, at dine e-mails er af højeste kvalitet, og at du anvender de bedste teknikker for at forhindre, at dine e-mails lander i spam-mapper. 

  1. Stop med at antage, at du har tilladelse til at sende e-mail-kampagner 

En sikker måde at få din e-mailadresse blacklistet, er at begynde at sende e-mails til de personer, der ikke har givet dig samtykke til det. 

For at forbedre kvaliteten af din mail-liste og sikre, at alle modtagere, der modtager dine e-mails, virkelig er interesserede i det (og derfor åbner dine e-mails), er det at indføre dobbelt opt-in. 

En dobbelt opt-in referer til en praksis med at få en brugers tilladelse til at sende dem e-mail-kampagner, efter de tilmelder sig en e-mail-marketingliste, og derefter bekræfte det ved at sende en opfølgende e-mail med et link til at klikke og bekræfte abonnementet. 

Derudover bør du også sikre dig, at dine abonnenter til enhver tid har mulighed for at afmelde din mailliste. Det er ikke kun rimeligt og hjælper dig med at holde din abonnementliste sund, men det er også et lovkrav under GDPR. Så snart folk fravælger din mailliste, skal du stoppe med at kontakte dem. 

  1. Slå dig sammen med en pålidelig ESP 

Som det allerede er blevet fastslået, har hver enkelt e-mailadresse sit afsenderomdømme bestemt af dens onlineadfærd og de relationer, den har til sine e-mailmodtagere. Det viser sig, at e-mail-tjenesteudbydere (ESP’er) også har afsenderomdømme. 

Når de vurderes som afsendere, behandles de som en samling af alle de klienter, de har, snarere end en separat enhed. Resultaterne af denne evaluering er overvejende baseret på omdømmet til deres klienters internetprotokol (IP)-adresser og domæner. 

Når det kommer til ESP, er det én for alle og alle for én. Hvis du ender med at vælge en skødeløs ESP med lave tillidsscore til at sende dine e-mail-kampagner, risikerer du, at de går direkte ind i spam-mappen. 

Hvis udbydere som Gmail og Hotmail har blokeret din ESP på grund af dens spam-klienter, vil du ikke være i stand til at nå dine modtageres indbakke. 

Derfor skal du være yderst forsigtig, når du vælger en ESP, og kun gå efter de tjenesteudbydere, der sørger for kun at sende opfordrede e-mails og forbyder spammere fra deres platforme. 

Disse ESP’er nyder troværdighed hos mailudbydere, hvilket betyder, at deres kunder er mere tilbøjelige til at blive behandlet med respekt og også opleve uforstyrret indbakkelevering. 

  1. Afstå at købe eller leje mail-lister 

Det værste, du kan gøre for din e-mail-leveringsevne, er at sende dine kampagner til de kontakter, som du ikke nåede organisk, dvs. personer, der ikke aktivt og bevidst har valgt at tilmelde sig netop din mailliste. 

Grunden til at du ikke skal nøjes med at købe eller leje maillister er, fordi du aldrig kan vide, hvilke adresser de består af. Det kunne nemt være tilfældet, at du får fingrene i en mailliste af lav kvalitet, der indeholder en masse inaktive e-mailadresser, hvilket øger din afvisningsprocent og mindsker dine åbningsrater. 

Hvad der er endnu værre er, at din købte liste kan være fuld af genbrugte spamfælder og som straks får din e-mailadresse blacklistet. Derfor er den bedste strategi at opbygge e-mail-lister ved få alle adresserne organisk og på en ærlig måde.

  1. Bed dine abonnenter om at samarbejde 

Du kan bede dine abonnenter om at tilføje din e-mailadresse til kontakter for at sikre, at de modtager alle e-mails fra dig, og ingen ender med at ende i spam. Dette kan gøres i velkomstmailen og vil garantere, at dine efterfølgende e-mails frigives fra spamfiltrene. 

  1. Undgå spam signaler i dit indhold

Når du udsender e-mail-kampagner, skal du sørge for, at du ikke underminerer dit gode omdømme ved at sprede meddelelser, der er spamagtige i deres natur. Med andre ord skal du undgå at bruge noget, der af EMS kunne anses for at være en spamfunktion. 

Nogle af de mest fremtrædende signaler om spam, der kan sænke din e-mail-leverance, er: 

  • Brug af flere skrifttyper i samme e-mail 
  • Brug af lyse, kontrasterende farver 
  • Risikable spamagtige ord
  • For mange billeder
  • Dårlig grammatik, stave- og tegnsætningsfejl 
  • Udråbstegn og store bogstaver – fordobler chancen for at blive stemplet som spam
  • Links til uprofessionelle websites 
  • For tunge e-mails 

Toptricks til at undgå spamfiltre 

Beskidte tricks er off limits. Der er dog adskillige andre, rene måder til drastisk at reducere sandsynligheden for, at dine e-mails ender i spam. Her er nogle af de bedste tricks til at undgå spamfiltre. 

Undgå dynamiske IP’er til dine e-mail-kampagner 

En dynamisk IP, også kendt som delt IP, er en adresse, der kan bruges af to eller flere personer samtidigt. Nogle af de mest almindelige eksempler på delte IP’er er virksomheder, der bruger den samme internetudbyder eller lokale Wi-Fi-forbindelse. 

Selvom det bestemt har nogle fordele, er der også alvorlige risici forbundet med at bruge delte IP’er. Din e-mailleveringsevne er stærkt påvirket af onlineadfærden hos de personer, du deler din IP-adresse med. 

Hvis de er pålidelige afsendere og ikke er blevet markeret som spammere, får du en godbid. Men hvis situationen er den modsatte, vil du lide af lavere leveringsevne, da den IP-adresse du sender dine kampagner fra ikke er troværdig. 

Det er risikabel forretning at stole på en anden for at imødekomme dit afsenderomdømme. Det kan trods alt ødelægge din e-mail marketings ydeevne. Derfor bør du anskaffe dig en dedikeret IP-adresse. 

Sørg for at personalisere dine e-mails 

I denne tid er e-mailtilpasning ikke længere lig med blot at smække din modtagers navn i emnelinjen. I dag handler det om at sikre, at dine e-mail-abonnenter får mest muligt ud af deres oplevelse og modtager det indhold, som de finder værdifuldt. 

Bryg ankerlinks i stedet for direkte links 

Der er to måder, hvorpå du kan indsætte et link i brødteksten i din e-mail. Det kan præsenteres enten som: 

Et direkte link, f.eks. https://Zangenberg-partners.dk, eller et forankret link Zangenberg & Partners. 

Begge er pæne og ordentlige, men det er en bedre at bruge sidstnævnte mulighed. At gå efter direkte link i dine e-mails kan have en negativ indvirkning på leveringsevnen. Grunden til dette er, at spammere har en tendens til at tilføre link, der ikke fører hen, hvor du måske tror, at de vil. 

Derfor er ESP’er og spamfiltre meget opmærksomme på eventuelle link i kroppen af din e-mail og er mere tilbøjelige til at klassificere det som spam. Derfor rådgiver vi dig til at bruge ankerlinks, da det ikke vil fremgå som et synligt link, men som hyperlinket tekst. 

I sidste ende er det meningen, at dine spamfiltre skal gøre vores liv lettere og ikke sværere. Følg reglerne og lyt til tipsene, så burde du kunne tage herfra som en vinder. 

Vil du have hjælp til e-mail marketing?

Mangler du hjælp til at øge dine resultater? Vi hos Zangenberg & Partners er eksperter indenfor digital marketing og har mere end 20 års erfaring. Vi tilbyder rådgivning til opsætning, tilpasning og optimering. Ring til os på 7020 4838 eller send os en mail for at høre mere!

Nicolas
Zangenberg

CEO / Partner

Skriv til Nicolas

Har du brug for et tilbud? Vil du lære os bedre at kende? Udfyld formularen og bliv ringet op!