Webinarstatistikkerne marketingfolk bør kende til

I den digitale tidsalder er kommunikation lettere end nogensinde før. Men den konstante strøm af e-mails, eksplosioner på sociale medier og notifikationer har oprettet et støjende element, hvor virksomheder kæmper for at oprette autentisk forbindelse med deres målgrupper.

 

Den gode nyhed er, at webinarer kan hjælpe din virksomhed med at skære igennem denne støj. I modsætning til andre former for digitalt engagement, giver webinarer en unik mulighed for reel tovejskommunikation med publikum.

 

Webinarer er dynamiske, interaktive oplevelser hvor deltagerne kan stille spørgsmål, svare på afstemninger og komme til at kender værterne (virksomheden) på et personligt niveau. Denne form for engagement og indsigt fremmer konsekvent leads til din virksomhed.

 

Det er et kraftfuldt værktøj for dig og din virksomhed til at øge synlighed og tiltrække nye målgrupper, der potentielt kan udvide din forretning. Men hvordan er du vært for det perfekte webinar?

 

Der findes heldigvis webinarstatistikker, der hjælper dig med at beslutte, hvilken ugedag der fungerer bedst til invitationer, hvornår du skal begynde at promovere, hvordan du vælger den rigtige dato, og hvordan du involverer dit publikum undervejs. Læs videre for indsigt i guld-statistikker, du helt sikkert bør overveje, hvis du vil være vært for et vellykket webinar.

 

Hvem afholder webinarer?
Webinarer er personlige, interaktive og fleksible. Ved at være vært for et webinar, kan du positionere dig selv som brancheekspert. Dette giver dig mulighed for at dele din viden og ekspertise med dit publikum.

 

At afholde et webinar giver dig mulighed for at markedsføre dine tjenester og vise deltagerne nøjagtigt, hvordan du kan hjælpe dem med at nå deres mål. 95% af marketingfolk føler at webinarer forbedrer deres marketing performance og ser dem som vigtige for deres strategi.

 

En bred vifte af professionelle fra forskellige brancher, er afhængige af webinarer til markedsføring, kundetræning, uddannelse, virksomhedskommunikation og mere. Ét enkelt webinar kan give dig og din virksomhed mellem 500 og over 1000 leads. Virksomheder bruger webinarer til at generere leads. Tallene viser, at 20-40% af webinar-deltagere ender med at blive kvalificerede leads.

 

Promovér tideligt og ofte
Når det kommer til webinarer, er markedsføring nøglen til succes. 45% af marketingfolk anser e-mails som det mest effektive værktøj til promovering af webinarer. Og hvorfor skulle de ikke det? E-mails er gratis og en fantastisk måde at promovere enhver begivenhed. Undersøgelser viser, at invitationer til webinarer gennem e-mail, udgør 73% af tilmeldingerne.

 

At promovere mindst fire uger før webinarer resulterer gennemsnitsligt i 12% flere tilmeldinger. Men ugen op til din begivenhed, er den vigtigste, da hele 59% af tilmeldinger finder sted her. Hele 17% kommer i sidste øjeblik, indenfor det sidste døgn inden afholdelse.

 

Når du promoverer dit webinar, er tirsdag din bedste ven. En tendens viser, at flere folk tilmelder sig webinarer om tirsdagen, frem for nogen anden dag i ugen. Tilsammen tiltrækker mandag, tirsdag og onsdag 63% af alle registreringer.

 

Mens det bedste tidspunkt at udrulle kampagner varierer fra kanal til kanal, er der en klar tendens for webinarer. Undersøgelser viser, at folk sjældent registrerer sig til webinarer eller andre arbejdsrelaterede begivenheder om eftermiddagen.

 

Det bedste tidspunkt på dagen at sende salgsfremmende e-mails er mellem kl. 08.00 og 10.00 om morgenen. Hele 36% af tilmeldinger sker på dette tidspunkt, derfor bør du sende e-mails tideligt om morgenen, så de ligger i toppen af modtagernes indbakke når de møder på arbejde.

 

Planlægning af dit webinar
Flere webinarer afholdes onsdage og torsdage mere end nogen andre ugedage – og med god grund. Deltagere foretrækker nemlig disse dage. Mandage er generelt travle dage på arbejde, hvorimod der er mere frirum fra tirsdag til torsdag. Afholdelse af webinarer enten onsdag eller torsdag, vil give anledning til flere live deltagere.

 

For at maksimere antallet af deltagere bør du sigte mod af afholde dit webinar mellem kl. 10.00 og 11.00 om morgenen, som mere end 50% tilmelder sig til. Midt på morgenen eller midt på dagen er det bedste tidspunkt at kører webinarer.

 

60 minutters webinarer tiltrækker flere deltagere end 30 minutters. Den mest populære længde på webinarer er 58 minutter. Folk er villige til at bruge mere tid på webinarer end nogen anden type content, men det er svært at besvare hvor langt dit webinar bør være. Vi anbefaler en varighed på 30-60 minutter.

 

Deltagerne til dit webinar
Størstedelen af webinarer har op til 50 deltagere. Mindre webinarer fungerer godt til interaktive sessioner eller workshops, hvor du kan stille spørgsmål og skræddersy din præsentation til dit publikum.

 

Deltagerne har et længere opmærksomhedsspænd, end du kunne forvente. Professionelle vurderer webinarer som en af de mest engagerende typer af indhold, hvilket forklarer, hvorfor deltagerne er villige til at bruge meget tid på det.

 

Hvis du afholder et webinar over 60 minutter, vil det gennemsnitslige opmærksomhedsspænd være på omkring 42 minutter. Det interaktive værktøj giver deltagerne mulighed for at stille spørgsmål og få personlig instruktion, rådgivning og feedback fra en ekspert.

 

92% af webinar deltagere ønsker derfor også en live spørgerunde i slutningen af et webinar, hvor du bør benytte det sidste kvarter af dit webinar, på afslutningsvist at besvare spørgsmål fra seerne.

 

Følgende er et par tips og tricks til hvordan, du øger deltagernes engagement under webinaret:
Tænd dit webcam og vis at du er nærværende – Smil, giv den gas, brænd igennem, grin af dine egne jokes, og skab en god stemning.
Læg op til dialog og kommentarer. Sørg for at have en hjælper til at håndtere spørgsmål i chatten.
Inddrag afstemninger, videoer og undersøgelser for at give relevant information, og for at holde deltagerne engagerede.

 

Disse integrationsværktøjer vil tilskynde deltagerne til at blive i længere tid, øge deres interesse og hjælpe dem med at holde sig mere fokuserede.

 

Inddragelse af undersøgelser kan hjælpe med at øge opmærksomheden og hjælpe med at identificere dine mest engagerede deltagere. Ydermere kan du benytte undersøgelser til lære din målgruppe at kende, deres behov og deres udfordringer.

 

I et webinar tillader du deltagerne at lære dig at kende som person, og stole på den indsigt og det indhold, du deler. Fokusér derfor efter afholdelelse af webinaret på dine leads. Du har nu god mulighed for at fortsætte samtalen og pleje disse leads.