Rengør din e-mailliste uden at miste leads

 

At sende en e-mail til din e-mailliste  (tilmeldte til dit nyhedsbrev) kan føles som et lille eventyr. 

Du udvælger omhyggeligt emnelinjen, brainstormer indholdet og arbejder hårdt for at gøre dine CTA’er så tiltalende som muligt. 

Men så ruller resultaterne ind, og … de er ikke, hvad du forventede. E-mailkampagnen ender i en stor del af dit publikums spam indbakke, der sjældent ser dagens lys. 

For e-mail marketingfolk reducerer opretholdelse af en sund e-mailliste drastisk muligheden for, at din e-mail ender i skraldespanden. Men hvordan opretholder du en ren e-mailliste? Læs med i dette blogindlæg hvor vi lærer dig, hvordan du:

  • Rengør din e-mailliste 
  • Fjerner ugyldige e-mailadresser fra din database 
  • Undgår de mest almindelige faldgrupper 
  • Får en sundere og mere engageret subscriberliste 

Rengøring af e-maillister: Hvad er det, og hvorfor skal du gøre det? 

Du rengør dine e-maillister ved at opdatere din liste over e-mail marketing subscribers. At opdatere betyder, at man fjerner uengagerede og forældede kontakter, samt honorere afmeldings-anmodninger. 

Regelmæssig rensning af e-maillister hjælper med at forhindre e-mails i at havne i spam ved at tackle to almindelige udfordringer: 

  1. At sende e-mails til inaktive e-mailadresser 
  2. At besidde en dårlig e-mail leveringsrate- og afsender omdømme. Dette forhindrer e-mails i at lande i kundernes indbakker 

Lad os se nærmere på dem enkeltvis. 

  1. E-mailadresser har en tendens til at blive inaktive
    E-maillisters sandfærdighed daler naturligvis med tiden. Undersøgelser viser, at inden for 28 dage stopper op mod 4,5% af subscribers med at reagere på mails.
    Din liste kan også indeholde spamfælder (gamle e-mails bliver til dette) og falske e-mails genereret af bots. Dette kan hurtig udvikle sig og forvandle sig til e-maillister, der kan være udfordrende at genoplive. 
  2. Dårlig styring af e-maillister ødelægger leveringsevnen og dit afsenderomdømme
    Vedligeholdelse af en ren e-mailliste hjælper dig med at bevare et positivt afsenderomdømme.
    Leveringsevnen er et komplekst emne og består af mange komponenter, såsom afsenderens omdømme og domæneomdømme. Hvert domæne har sit eget ry.
    Når du sender en e-mail fra dit domæne, fungerer din modtagers internetudbyder (ISP) som et postbud. Den har kun ét job: At lukke de acceptable e-mails ind og smide dem ud, der lugter af problemer. 

Hvad er en internetudbyder, og hvorfor ender e-mails i spam? 

En ISP er en organisation, der leverer tjenester til at få adgang til og bruge internettet. Der er mange forskellige slags, men de vigtigste for denne diskussion er e-mail-tjenesteudbydere såsom Google, Yahoo og Outlook. 

Folk, der bruger dem, ønsker en simpel ting: Ingen spam e-mails. Så det er altafgørende, at deres filtre ikke tillader spam e-mails. 

For at tyde det gode fra de potentielt dårlige e-mails, undersøger filtrene afsenderens domæneomdømme. Hvis du har et godt domæneomdømme, har du ingen problemer. Et dårligt domæneomdømme vil forbyde dine mails. 

Domænets omdømme svinger, og en række faktorer påvirker dette:

  • Hvor mange subscribers åbner dine e-mails
  • Hvor mange subscribers klikker på dine links 
  • Antallet af e-mails, der hard bounces 
  • Antallet af slettede e-mails 
  • Hvor ofte dine e-mails er mærket som spam 

Denne sidste faktor er en, du bør stræbe efter at undgå mest. Læs med i vores blogindlæg på hjemmesiden der lærer dig, hvordan du undgår, at dine mails havner i spamfilteret. 

Hvornår skal du rengøre din e-mailliste? 

Gennemfør altid e-maillistens rensning, før du skifter din e-mail tjenesteudbyder (ESP). Du bør gøre dette af flere årsager: 

  • Du overfører ikke dårlige kontakter 
  • Det hjælper dig med at holde dit omdømme intakt 
  • Du betaler kun for aktive subscribers og ikke falske, dårlige eller inaktive e-mailadresser

Hvis du ikke har til hensigt at skifte ESP’er i nærmeste fremtid, anbefaler vi, at du renser din subscriberliste mindst en gang i kvartalet. 

Sådan renser du din e-mailliste for usunde subscribers

Inaktive kontakter giver udfordringer. De skader dine overordnede målinger, reducerer leveringsevnen og brænder unødigt igennem mailkreditter. 

At fjerne usunde subscribers involverer to primære handlinger:  

  1. Afmelding (ikke sletning eller fjernelse) af inaktive kunder ved at oprette et segment. Subscribers holder op med at åbne e-mails af forskellige årsager. Hvis du ikke aktivt overvåger dit niveau af uengagerede kontakter, risikerer du at forværre din leveringsevne. At isolere og afmelde disse uengagerede kontakter er en god start. Men at skabe en langsigtet plan er afgørende for en sund liste. Din virksomhed bør implementere en automatisk win-back-serie. Denne meddelelsesserie henvender sig til subscribers, der ikke har åbnet en e-mail efter et bestemt tidspunkt. Dog bør du have i mente, at åbningsrater ikke længere er troværdige. Fokusér derfor på CTR. Hvis subscriberen fortsætter med at forblive i dvale, fjernes de automatisk – hvilket efterlader dig en form for automatisk listerensning.”Inaktive kontakter”, kunder, der ikke har vist engagement på nogen marketing e-mails i et stykke tid, giver sjældent nogen værdi til din virksomhed. Med dette i mente er der mere at vinde ved at opmuntre dem til at afmelde, end der er ved at blive ved med at sende dem e-mails.Som før nævnt forhindrer brugen af e-mail-bekræftelsestjenester at sende e-mails til adresser, der næsten er garanteret at blive afvist. Eller e-mailadresser, der uundgåeligt vil afmelde – uanset om det er efter eget valg eller din egen indsats for at rense e-maillisten.Du kan bruge filtre, såsom ”intet engagement”, indenfor en tidsbestemt periode. Eksempelvis ikke at have engageret sig i dine e-mailkampagner i over seks måneder. Når du har filtreret dine kontakter på denne måde, har du din liste over inaktive kunder. 
  2. Brugen af en rensningstjeneste til at opdage spamfælder og falske e-mails. Der er en række rengøringsmidler til e-maillister du kan vælge i mellem. Disse anvender oftest kunstig intelligens til konstant e-mailvalidering og inkluderer tilpassede grammatiktjek for Hotmail, Yahoo og Gmail-e-mails. Du kan uploade dine kontakter og den kunstige intelligens vil tjekke efter: 
    • ”Dårlige” e-mailadresser
    • Inaktive konti
    • Skrivefejl i e-mailadresser 
    • Andre nuancer, der kan afvise eller skade afsenderens omdømme 

Denne proces kontrollerer ikke kun e-mailadressens status i valideringsøjeblikket, men scanner historiske data på tværs af en database med milliarder af e-mailadresser. 

Det er vigtigt at bemærke, at listerensning ikke identificerer alle dårlige e-mails eller inaktive mailadresser. 

Begge trin kan være afgørende, når du renser din e-mailliste. 

Tiltræk og bevar den rigtige type subscribers

Udvid din liste over subscribers organisk. Du kan gøre det gennem velplacerede tilmeldingsformularer, pop-ups og landingssider. 

Disse elementer tiltrækker den rigtige slags subscribers, dem der har en klar interesse i dit brand. Disse kunder er mere tilbøjelige til at engagere sig i dine e-mails. 

For at være ekstra vagtsom skal du kontrollere, at nye subscribers virkelig har til hensigt at tilmelde sig din e-mailliste ved at vedtage en dobbelt opt-in til dit e-mailprogram. En dobbelt opt-in kan hjælpe med at afbøde almindelige slåfejl i e-mailadresser. 

Herfra behøver du ikke længere bekymre dig om e-mailadresser, der ødelægger din leveringsevne.  

Endeligt, bør du gøre det nemt at afmelde sig din e-mailliste. Lige så smertefuldt det end er at miste subscribers, er de, der tydeligvis er uinteresserede, ikke værdige at beholde. Derfor bør du inkludere en simpel afmeldings-knap i dine e-mailmarketingkampagner. 

Alternativet kan være utilfredse subscribers, der markerer dine beskeder som spam. 

Best practice til god e-mail hygiejne 

Vi har undersøgt, hvordan man renser en e-mailliste ved at bruge e-mail tjek til dårlige subscribers. Vi har ydermere undersøgt, hvordan du undgår hårde afvisninger og reducerer din afvisningsprocent ved at rense din liste. 

Men der er stadig meget, du kan gøre for at sikre, at dine kampagner bliver mere succesfulde. Ved at følge disse vigtige punkter kan du sikre, at dine e-mails når ud til dine vigtigste leads. 

  1. Bekræft, at du har tilladelse. Det virker som et indlysende første skridt, men det er værd at bemærke. Dette gælder især, hvis du modtager e-mailadresser offline. For eksempel med fysiske tilmeldingsskemaer under konferencer og arrangementer. Det er vigtigt at sikre, at du indsamler kontakter korrekt – både online og offline, så du sikrer dig at alle tilmeldte, både har lyst til og godkendt, at du sender dem mails. 
  2. Hold dig væk fra tredjepartslister. Det er klart, at e-mailvalidering og bekræftelse af en kontakts tilladelse er vigtig.Forestil dig det på denne måde: Hvis du sælger specielle produkter eller unikke tjenester, der appellerer til et nichepublikum – hvorfor skulle du så forvente succes med et tilfældigt udvalg af kunder? Lad os sige, at en købmand sælger veganske snacks. De får deres liste over kontakter organisk ved at engagere sig med publikum, der er interesseret i deres produkter, nemlig veganske forbrugere. En opkøbt liste kan muligvis indeholde nogle veganske kunder. Men det er helt sandsynligt, at listen vil indeholde betydeligt flere andre kunder end udelukkende veganske købere.I dette eksempel vil selv det bedste scenarie sandsynligvis vise, at en brøkdel af listen engagerer sig i e-mails. I dette scenarie vil størstedelen af de andre kontakter sandsynligvis angive e-mails som spam.Dette giver sælgeren en højere afvisningsprocent med hyppigere hard bounces. 
  3. Udsend kun relevant e-mail content. Du skal stræbe efter at tilbyde kunderne det mest relevante indhold. Personlige produktanbefalinger er et perfekt eksempel på dette.Naturligvis er det svært altid at ramme perfekt med dette indhold. At kombinere købshistorik og adfærd giver et indblik i en kunde, men ikke et fuldkomment billede. Det er derfor, at afsendelse af relevant indhold i e-mailkampagner kan tage form af uddannede gæt snarere end dybdegående viden. Desto mere kunde engagerer sig i dig, jo klarere bliver billedet, og jo mindre gætteri skal du foretage. Efterhånden som du får en bedre idé om, hvad der ses som værdifuldt for en kunde, vil der være større tilbøjelighed til at de engagerer sig for din virksomhed. Dette er lige så vigtigt som at håndtere aktuelle e-mails. Det nytter ikke at sende e-mails til uinteresserede parter eller uaktuelle e-mailadresser. 

Når først din liste er fri for spøgelser, kan du fokusere på at forbedre kommunikationen med dit publikum. 

De vigtigste reminders 

Du får her et overblik over de vigtigste punkter, du skal tage med dig i dit fremtidige arbejde med e-mailmarketing. 

  • Dårlig listehygiejne kan resultere i dårlig levering af e-mails, hvilket koster dig salg. Tjek dine lister regelmæssigt 
  • Hvis du er ved at skifte din ESP, kan du overveje at rense e-maillisten for at beskytte dig selv mod at ødelægge dit afsenderomdømme
  • Bekræft regelmæssigt din e-mailliste og afmeld uengagerede subscribers, som ikke har åbnet eller engageret sig med dine e-mails i tre eller flere måneder 
  • Brug e-mail rensningsværktøjer til at fjerne spamfælder, inaktive e-mailadresser og dem med stavefejl. 
  • Hold e-mail engagementet højt ved at anvende e-mailsegmentering og marketingautomatisering 

Undgå langt de fleste spamfælder med regelmæssig listerensning og e-mailbekræftelse. Sørg for, at dine omhyggeligt udformede e-mails når de mennesker, der værdsætter dem mest – dine subscribers!

Vil du have hjælp til e-mail marketing?

Mangler du hjælp til at øge dine resultater? Vi, hos Zangenberg & Partners, er eksperter indenfor digital marketing og har mere end 20 års erfaring. Vi tilbyder rådgivning til opsætning, tilpasning og optimering. Ring til os på 7020 4838 eller send os en mail for at høre mere!

Skriv til Nicolas

Har du brug for et tilbud? Vil du lære os bedre at kende? Udfyld formularen og bliv ringet op!






  • Luk menu ✘