Growth Hacking sætter strøm til virksomheden

 

Growth Hacking er en metode, en strategi og en tankegang til at opnå vækst.
Growth Hacking er paraplybetegnelsen for de vækststrategier, virksomheder benytter for at opnå vækst og skalerbarhed på den mest omkostningseffektive måde.
Growth Hacking referer til en proces med at blande marketing-, produkt- og datastrategier og anvende eksperimenter på tværs af forskellige marketingkanaler, for at finde frem til de mest effektive måder at drive virksomhedsvækst på.

Hos Zangenberg & Partners har vi udarbejdet et Whitepaper om Growth Hacking der vil give en mere uddybende forklaring på, hvad Growth Hacking er, samt hvordan man implementer det i sin marketingstrategi.

Du kan finde vores Whitepaper her: https://zangenberg-partners.dk/growth-hacking-loeft-virksomheden-til-nye-hoejder/

Hvorfor er Growth Hacking vigtigt?

Growth Hacking er afgørende for virksomheder med et stramt budget. Det giver virksomheder mulighed for at øge omsætningen og udvide deres målgrupper, selv når de ikke har råd til dyre marketingkanaler og værktøjer.

Growth Hackere besidder en bred vifte af grundlæggende viden på tværs af en række forskellige discipliner og en dyb viden inden for et enkelt felt. De trækker på produkt-, design-, teknologi-, data-, indholds- og analyseindsigter for at finde geniale metoder til at opnå eksponentiel vækst.

Selvom kreativitet og evnen til at kunne anvende ukonventionel tænkning er det, der bestemmer en Growth Hackers succes, er Growth Hacking i sig selv ikke en hemmelig bog med idéer, der kan kopieres fra produkt til produkt. Det er en strategisk proces, som hvis den anvendes korrekt, kan hjælpe med at løse problemer, der hindrer enhver virksomheds vækst.

Der er forskellige måder hvorpå Growth Hacking kan påvirke en virksomhed:

  • Påviselige resultater
  • Produktforbedring
  • Justérbare strategier

Påviselige resultater

Growth Hacking er datadrevet.

Derfor kører virksomheder, der benytter Growth Hacking, dataanalyse og eksperimenter, før de vedtager en strategi. Dette giver virksomheder mulighed for at have et klart billede af effektiviteten af hver strategi, før de tager den i brug.

Derudover besidder virksomheder konkrete målinger, der giver dem mulighed for at bedømme og bevise resultaterne af de strategier, de anvender.

Produktforbedring

Growth Hackere tester regelmæssigt forskellige strategier og lærer løbende mere om deres målgruppe, herunder interesser, præferencer, krav osv.

Dette fører til en grundig forståelse af, hvordan man kan forbedre det produkt eller den ydelse, en virksomhed leverer.

Justérbare resultater

Det moderne marked i dag er vanskeligt. De strategier, der fungerede for årtier siden, kan forhindre at give de ønskede resultater i dag.

Growth Hacking giver mulighed for at stoppe de mindre effektive strategier, så virksomheder kan skalere de mest effektive strategier og anvende dem i deres marketingkanaler.

De fire faser af Growth Hacking

Growth Hacking handler om processen. Man kan ikke påbegynde dataanalyse og eksperimenter uden en metode.

Der er ingen mening i at anvende strategier uden at have et formål. Derfor skal man forstå denne proces, så man kan opnå vækst og resultater.

Tilpasning til markedet

Hovedformålet med Growth Hacking er at skabe produkter eller ydelser, som folk ønsker at bruge.

I denne fase skal man overveje tilpasningen mellem produkt / ydelse og marked, der kan tilfredsstille brugeren. For at differentiere sig, skal man forstå målgruppen, herunder deres ønsker, behov, motivation, købsrejse osv.

Det behøver nødvendigvis ikke at handle om at skabe revolutionerende produkter / ydelser. Det kan være en lille ændring, der gør forskellen.

Growth Hacks

I denne fase skal Growth Hackere formulerer hypoteser og påbegynde deres eksperimenter. Målet er at identificere, hvilke små ændringer der kan generere de hurtigste og mest omkostningseffektive resultater.

For at opnå dette, skal Growth Hackere finde de muligheder og skalerbarheder for vækst, baseret på deres knowhow.

For at danne en hypotese, kan man stille sig selv følgende spørgsmål:

  • Hvad ville der ske, hvis tingene blev gjort anderledes?
  • Hvad hvis man brugte en bestemt mekanisme i processen?
  • Hvad hvis vi tilføjede et andet element til produktet / ydelsen?

Skala og formidling

Growth Hacking er en vækststrategi, der søger at bruge så få ressourcer som muligt. Den bedste måde at opnå dette på, er ved at få virksomhedens forbrugere til at promovere produktet / ydelsen.

Ikke enhver gennemprøvet strategi kan gå viralt, men forretningssucces kan afhænge af word of mouth effekten.

Optimering og fastholdelse

Den sidste fase kræver, at man optimerer løsningerne for at opnå tilfredsstillende brugere og forbedre brugervenligheden.

Målet er her at udtænke strategier, der kan hjælpe virksomheden med at fastholde forbrugerne, for at konsolidere kundegrundlaget.

Test, dataanalyse og feedback er nøglerollen. Hold øje med KPI’erne for at vide, hvordan kunderne bruger virksomhedens produkter / ydelser.

Vender kunder tilbage? Hvis ikke, hvad kan så være den mulige årsag? På denne måde kan man bevidst optimere løsningerne, så de opfylder deres behov og ønsker.

Growth hacking handler ikke kun om at pitche en idé, godkende den og udføre den på en dag. Hele processen kræver løbende forbedringer og optimering. Man skal regelmæssigt forbedre brugeroplevelsen for at tilfredsstille deres behov.

Du kan downloade vores Whitepaper her: https://zangenberg-partners.dk/growth-hacking-loeft-virksomheden-til-nye-hoejder/

Skal du have hjælp til Growth Hacking?

Zangenberg & Partners har mere end 20 års erfaring, og er eksperter inden for digital marketing.

Vi har skabt store vækstresultater for kunder, og vi står klar til at hjælpe dig.

Har du yderligere spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os, så vi sammen kan få skabt det rette fundament for din fremtidige strategi.

Ring til os på 7020 4838 eller send en mail på nicolas@zangenberg-partners.dk

Skriv til Nicolas

Har du brug for et tilbud? Vil du lære os bedre at kende? Udfyld formularen og bliv ringet op!






  • Luk menu ✘