Indeksering

Hvad er indeksering?

Indeksering muliggør, at søgemaskiner kan identificere og præsentere relevante resultater for brugerne. Dette aspekt af indeksering er også afgørende, da det bistår søgemaskinerne i at forstå og prioritere de sider, de opsnapper.

Hvad betyder indeksering?

Indeksering refererer i korte træk til den proces, hvor søgemaskiner systematisk sporer (næsten) alle websider på internettet for at kunne præsentere dem som søgeresultater for deres brugere.

Under selve indekseringsprocessen "crawler" søgemaskinen alle internetsider og gemmer dem på sine servere, hvorfra den hurtigt kan hente dem frem og vise dem til brugerne under søgninger.

Med andre ord betyder det, at når en hjemmeside er blevet "indekseret," er den synlig i Googles søgeresultater.

En måde at verificere, om ens side er blevet indekseret i Google, er ved hjælp af søgekommandoen: "site:xxx.dk søgeord", som man indtaster direkte i Googles browsersøgefelt. Microsofts søgemaskine BING understøtter også denne kommando.

Ved at udføre denne søgning vil alle URL'er, der er indekseret i Google for det specificerede domæne, blive vist, uden nogen resultater for andre sites, som det normalt ville være tilfældet ved almindelige søgninger i Google.

Denne kommando sikrer, at kun det angivne site bliver undersøgt. Dette giver mulighed for at kontrollere én efter én, om alle de sider, der er oprettet og er live på nettet, faktisk er blevet indekseret af Google.

Det er også muligt at bruge Google Search Console til at undersøge, hvilke URL'er på ens hjemmeside der er indekserede. Dette gøres ved at gå ind under "Dækning" og klikke på "Gyldige," hvorefter man får et overblik over alle de indekserede undersider på sitet.

Hvordan bruges indeksering?

Indeksering anvendes med det formål at forenkle opdagelsen af information på internettet. Når du indtaster et søgeord i en søgemaskine, udnytter den indeksering for at lokalisere de websider, der er relevante for dit søgeord.

  • Luk menu ✘
  • Gratis digital marketing forløb!

    Lær af Nicolas mere end 25 års digital marketing erfaring.