Design afmeldingssiden til fastholdelse af subscribers

 

Det kan være frustrerende, når subscribers ønsker at afmelde e-maillister. Subscribers går videre og skaber nye relationer med andre virksomheder, og man kan ikke gøre noget for at vinde dem tilbage.

Eller er det muligt?

Virksomheder overser ofte kraften i afmeldingssiden som et marketinginstrument. Når den er designet og benyttet rigtigt, kan en afmeldingsside hjælpe med at administrere kontaktens base, optimere en konverteringsrate og få forbrugerne til at tænke sig om to gange, før de forlader.

I denne artikel finder man alternative forretningsmål, man kan nå med en afmeldingsside, og lære hvordan de designes, så den kan tjene til at bevare forholdet til virksomhedens subscribers.

Kundefastholdelse og brugeroplevelse

En afmeldingsside åbner, når en bruger klikker på et unsubscribe link i nyhedsbreve eller salgsmails.
Dens primære formål er en bekræftelse i, at en subscriber ønsker at bryde med virksomheden og dermed stoppe med at modtage e-mails.

Erfarne marketingfolk ser ud over denne traditionelle forestilling.

Afmeldingssider kan benyttes som et redskab til at fastholde subscribers, tilbyde alternativer eller indfange brugerfeedback for at forbedre oplevelsen for fremtidige subscribers.

Kun dem, der er loyale over for et brand eller interesserede i virksomhedens produkter, vil forblive. Dette er en fremragende måde at fokusere på korrekt segmentering og beskytte en virksomheds e-mailkampagner mod at blive rapporteret som spam.

For mange virksomheder er en afmeldingsside en chance for at skabe en positiv brugeroplevelse. Det er det sidste kontaktpunkt for en subscriber med virksomheden, så brugeroplevelsen skal være god nok til at efterlade et positivt indtryk af virksomhedens brand.

Fem forretningsmål man kan opnå med en afmeldingsside

En afmeldingsside kan være et lille, men vigtigt skridt til at indføre en eksperimenterende kultur i organisationen. Det er et værktøj, der hjælper med at forbedre brugeroplevelsen uden risici for virksomheden.

Det giver mulighed for at lære mere om målgruppen og optimere processerne efter behov. En effektiv side kan hjælpe organisationer med at opnå flere forretningsmål:

1. Indsamle feedback

En afmeldingsside kan benyttes til at opnå værdifuld feedback. De fleste skabeloner inkluderer muligheden ”Jeg vil ikke længere modtage dit nyhedsbrev”, men den fortæller ikke noget om årsagerne til, at en person forlader din liste.

Feedbacken kan gøre det muligt at lære og forbedre brugeroplevelsen.

Derfor bør svarerne skræddersyes for ”Hvorfor ønsker du at afmelde”. Hold formularen enkel og med mulighed for at give åbne svar. Gør disse spørgsmål valgfrie og lad afmeldte vide, at deres feedback vil hjælpe med optimeringen.

2. Tilbyd alternative muligheder

Nogle subscribers kan være uenige i hyppigheden af e-mails, de modtager.

Brug afmeldingssiden til at tilbyde alternative muligheder. Husk dog stadig at inkludere muligheden for at afmelde helt.

3. Før leads videre til andre kanaler

En afmelding af nyhedsbreve betyder nødvendigvis ikke, at subscriberen ikke vil høre mere.

Leadet kan holde kontakten med virksomheden ved at tilføje knapper til andre salgskanaler eller tilbyde dem alternative muligheder for at blive hos din virksomhed og derfor optimere din konverteringsrate. Benyt muligheden til at motivere virksomhedens leads til at holde kontakten.

4. Genovervej afmelding

Når afmeldingssiden designes, skal der indtænkes flere scenarier. Nogle gange kan en bruger trykke på linket ved et uheld uden intentioner om at afmelde. Andre gange kan en bruger ændre mening gennem viderestilling til siden.

Tilbyd eventuelt noget merværdi, så brugerne gerne vil blive hos virksomheden. Tænk på et sidste tilbud, der er for godt til at afslå. I begyndelsen skal man skrive en imødekommende tekst, der udtrykker, at man er ked af at miste dem som subscriber.

Kom herefter med en grund, der kunne få brugerne til at tænke sig om to gange, før man melder sig ud af e-maillisten.

Når der designes, skal man undgå afmeldingsknapper, der gør sig gældende med ét enkelt klik. Opret en side, hvor en bruger kan bekræfte deres afmelding. Her kan brugere spares for utilsigtet afmelding. Husk at sørge for, at afmeldingssiden er i overensstemmelse med GDPR. Præsenter et felt eller en lys gentilmeldings-knap efter den endelige bekræftelse.

Man kender ikke subscribers sande hensigter, så giv dem som er i tvivl muligheden for at komme tilbage.

5. Styrk din brandidentitet

Brug designet af en afmeldingsside til at afspejle virksomhedens identitet. Tilpas siden, tak subscriberen for tiden sammen og vis interessen for vedkommende. Det handler om brandets autenticitet og omdømme.

Gør din afmeldingsside ren og enkel, men alligevel personlig.

Et karismatisk billede eller en GIF, brandfarver og skrifttyper er ligetil, men et ærligt budskab vil promovere din brandidentitet og få subscriberne til at huske virksomheden, selv efter de har afmeldt sig.

Vil du have hjælp til e-mail marketing?

Mangler du hjælp til at øge dine resultater? Vi, hos Zangenberg & Partners, er eksperter inden for digital marketing og har mere end 20 års erfaring. Vi tilbyder rådgivning til opsætning, tilpasning og optimering. Ring til os på 7020 4838 eller send os en mail for at høre mere!

Skriv til Nicolas

Har du brug for et tilbud? Vil du lære os bedre at kende? Udfyld formularen og bliv ringet op!






  • Luk menu ✘