Nicolas
Zangenberg
CEO / Partner
Hver dag er der tusindevis af mennesker, der søger efter produkter/ydelser, som matcher din virksomheds sortiment. Det betyder også, at konkurrencen for de fleste markeder er hård, og det er derfor nødvendigt at differentiere sig fra konkurrenterne, hvilket Google My Business kan hjælpe dig med.
Hvad er Google My Business?
Google My Business hjælper din virksomhed med at være mere synlig over for potentielle kunder. Det giver mulighed for at fremme din virksomheds oplysninger i søgeresultaterne på Google eller i Google Maps.
Hvorfor vælger kunderne dig?
Lever din virksomhed af lokale kunder, og vælger kunderne din virksomhed på grund af den geografiske placering? Hvis ja, så er det specielt vigtigt at gøre brug af Google My Business.
Lad os antage, at du ejer en frisørsalon i København. De kunder som vælger din forretning er sandsynligvis selv bosat i København, og måske i den del af København, hvor din virksomhed også befinder sig. Derfor er det centralt at være synlig for netop de kunder.
Når en person søger efter ”frisør København”, så vil en top 3 placering af forretninger blive vist. Det er målet, at få din GMB-liste placeret i denne top 3, så der skabes mere synlighed for din virksomhed.
Hvis der trykkes på ”Se alle”, vil det udvide lokalplaceringen fra side 1 til det antal resultater, der findes. Hvis din virksomhed dominerer markedet for søgerens placering, er det også muligt at blive vist på højre side af Google-søgningen.
Hvordan kommer din virksomhed i top 3?
Nu undre du dig sikkert over, hvordan din virksomhed kommer i top 3. Svaret er ret simpelt, relevans. Google ønsker at give sine brugere den bedste oplevelse, hvorfor den vælger de virksomheder med størst relevans til at være i top 3.
Men hvordan bliver din virksomhed betegnet som ”relevant”?
Anmeldelser har stor betydning for din ranking, og jo flere anmeldelser samt positive du har opnået, jo bedre bliver din virksomhed stillet i forhold til ranking.
Derudover er det vigtigt, at dine oplysninger er korrekte og jo større udbredelse, jo mere belønnes din virksomhed i forhold til ranking. Udbredelse er oplysninger, Google har fra nettet om din virksomhed fx i form af artikler, links m.m., og definerer kendskabsgraden.
Google og Google Maps
Du kender måske Google Maps, og du har måske brugt det som GPS, når du skal finde vej?
GMB er et sammenspil mellem Google og Google Maps, og din virksomhed kan derfor også blive vist, når folk søger i Google Maps efter virksomhedstyper, der matcher din.
Forstil dig, at du er turist og gerne vil finde en café i nærheden af dig, så kan du gøre brug af Google Maps og se hvilke caféer, der er i nærheden af dig. Her vil du sandsynligvis vælge en af de caféer, der ligger i toppen. Dette understreger vigtigheden af Google My Business, og så du undgår, at kunderne vælger konkurrenterne frem for din virksomhed.
Hvilke oplysninger viser Google My Business?
Det er centralt, at din GMB-liste bliver udfyldt så meget som muligt, da du ellers risikerer, at Googles placeringsalgoritme ”straffer” dig. Derudover gælder det om at vinde dine kunders tillid, hvor manglende oplysninger kan virke utroværdigt for dine kunder.
Dette skal du udfylde:
Har du brug for hjælp til Google My Business?
Zangenberg & Partners tilbyder rådgivning til Google My Business opsætning, tilpasning og optimering. Ring til os på 7020 4838 eller send os en mail for at høre mere!