Google My Business synliggører dig overfor kunder i lokalområdet

Hver dag er der tusindevis af mennesker, der søger efter produkter/ydelser, som matcher din virksomheds sortiment. Det betyder også, at konkurrencen for de fleste markeder er hård, og det er derfor nødvendigt at differentiere sig fra konkurrenterne, hvilket Google My Business kan hjælpe dig med.

 

Hvad er Google My Business?

Google My Business hjælper din virksomhed med at være mere synlig over for potentielle kunder. Det giver mulighed for at fremme din virksomheds oplysninger i søgeresultaterne på Google eller i Google Maps.

 

Hvorfor vælger kunderne dig?

Lever din virksomhed af lokale kunder, og vælger kunderne din virksomhed på grund af den geografiske placering? Hvis ja, så er det specielt vigtigt at gøre brug af Google My Business.

Lad os antage, at du ejer en frisørsalon i København. De kunder som vælger din forretning er sandsynligvis selv bosat i København, og måske i den del af København, hvor din virksomhed også befinder sig. Derfor er det centralt at være synlig for netop de kunder.

Når en person søger efter ”frisør København”, så vil en top 3 placering af forretninger blive vist. Det er målet, at få din GMB-liste placeret i denne top 3, så der skabes mere synlighed for din virksomhed.

 

pastedGraphic.png

Hvis der trykkes på ”Se alle”, vil det udvide lokalplaceringen fra side 1 til det antal resultater, der findes. Hvis din virksomhed dominerer markedet for søgerens placering, er det også muligt at blive vist på højre side af Google-søgningen.

 

Hvordan kommer din virksomhed i top 3?

Nu undre du dig sikkert over, hvordan din virksomhed kommer i top 3. Svaret er ret simpelt, relevans. Google ønsker at give sine brugere den bedste oplevelse, hvorfor den vælger de virksomheder med størst relevans til at være i top 3.

Men hvordan bliver din virksomhed betegnet som ”relevant”?

Anmeldelser har stor betydning for din ranking, og jo flere anmeldelser samt positive du har opnået, jo bedre bliver din virksomhed stillet i forhold til ranking.

Derudover er det vigtigt, at dine oplysninger er korrekte og jo større udbredelse, jo mere belønnes din virksomhed i forhold til ranking. Udbredelse er oplysninger, Google har fra nettet om din virksomhed fx i form af artikler, links m.m., og definerer kendskabsgraden.

 

Google og Google Maps

Du kender måske Google Maps, og du har måske brugt det som GPS, når du skal finde vej?

GMB er et sammenspil mellem Google og Google Maps, og din virksomhed kan derfor også blive vist, når folk søger i Google Maps efter virksomhedstyper, der matcher din.

Forstil dig, at du er turist og gerne vil finde en café i nærheden af dig, så kan du gøre brug af Google Maps og se hvilke caféer, der er i nærheden af dig. Her vil du sandsynligvis vælge en af de caféer, der ligger i toppen. Dette understreger vigtigheden af Google My Business, og så du undgår, at kunderne vælger konkurrenterne frem for din virksomhed.

 

pastedGraphic_1.png

 

Hvilke oplysninger viser Google My Business?

Det er centralt, at din GMB-liste bliver udfyldt så meget som muligt, da du ellers risikerer, at Googles placeringsalgoritme ”straffer” dig. Derudover gælder det om at vinde dine kunders tillid, hvor manglende oplysninger kan virke utroværdigt for dine kunder.

 

Dette skal du udfylde:

  • Virksomhedsnavn: Selvom din virksomhed måske er placeret flere steder, så er det vigtigt, at du blot skriver din virksomheds navn fx ”Frisør Koch” og ikke ”Frisør Koch, Skindergade 37”.
  • Kategori: Vælg den kategori, der beskriver din virksomhed bedst, og vær så specifik som muligt.
  • Adresse eller serviceområde: Det er vigtigt, at du angiver din virksomheds præcise adresse, så kunderne kan finde dig. Hvis du fx er maler, og du tager ud til kunderne for at udføre arbejdet, så er det vigtigt at definere ens serviceområde. Det skyldes, at det oplyser Google om, hvor langt væk fra din placering du ønsker at tage til for at udføre jobbet.
  • Telefonnummer: Dine kunder har mulighed for at ringe til din virksomhed, ved at klikke på dit telefonnummer direkte fra GMB-listen. Derfor er det vigtigt, at du får skrevet det rigtige nummer ind, så du undgår at miste leads.
  • Åbningstider: GMB viser dine åbningstider, hvilket kan være en central faktorer, der gør at kunderne ringer eller ikke ringer til dig, hvis de er i tvivl, om du har åbent. Hvis kunderne tror, at du har åbent og kommer forbi din butik, og de opdager, at du har lukket, mister du sandsynligvis en potentiel kunde.
  • Billeder: Det er en fordel af tilføje billeder til din GMB, som kan være alt fra jeres butik, medarbejdere og logo. Dette kan være et afgørende element, da det sætter et personligt præg og kan hjælpe med at konvertere potentielle kunder.
  • Attributter: Det giver dine kunder flere oplysninger om din virksomhed, som fx  ”gratis parkering”, ”Wifi” m.m.
  • Anmeldelser: Det er vigtigt, at få sine kunder til at give ens virksomhed anmeldelser, da det bliver belønnet af Google med stjerner. Du kan selvfølgelig risikere at få dårlige anmeldelser, hvorfor det er særlig vigtigt at kommentere på disse, da det giver dig mulighed for at gøre det godt igen – hvilket potentielle kunder også kan se.
  • Beskrivelse: Her har du mulighed for at give dine kunder en dybere forklaring på, hvem I er som virksomhed. Det er vigtigt at komme ind på sine USP’er i form af, hvad der er unikt omkring jeres virksomhed, og hvad I er særlig gode til.

Har du brug for hjælp til Google My Business?

Zangenberg & Partners tilbyder rådgivning til Google My Business opsætning, tilpasning og optimering. Ring til os på 7020 4838 eller send os en mail for at høre mere!